سینماسینما، محمد حقیقت/ پاریس: در پنج ماه اخیر در اثر گسترش ویروس کرونا و تلفاتی که به بار آورده بود و همچنان هم ادامه دارد، در زمینه فرهنگ آسیب های فراوانی در فرانسه به بار آمده است.
از جمله سالنهای سینما، تئاتر، کنسرت ها، نمایشگاه ها و غیره تعطیل شده بودند. در زمینه سینما چند هفته ای است که بطور آرام و با تعداد محدودی سالنهای سینما بازگشایی شده، با این وجود، حدود بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از آمار تماشاگران نسبت به سال گذشته در همین زمان کاسته شده است.
همچنین برخی از سینماها به کلی تعطیل شدهاند. برای راه اندازی همه زمینه های فرهنگی، به ویژه سینما و تئاتر، امروز نخست وزیر جدید فرانسه، آقای ژان کاستکس، اعلام کرد که ۲ میلیارد یورو به این کار اختصاص خواهد داد.
این پروژه با استقبال وخوشحالی بسیار هنرمندان و دست اندرکاران امور فرهنگی فرانسه روبرو شد. نخست وزیر از خانم روزلین باشلو، وزیر فرهنگ جدید خود خواست تا این پروژه را سریع عملی کند تا ضایعات فرهنگی که در این مدت فرانسه با آن روبرو بوده، جبران شود و فرهنگ را سرپا نگهدارد. درعین حال براین نکته اصرار شده که «حتما تماشاگران، باید در سینماها و سالن های تئاتر، از ماسک استفاده کنند».
از امروز فیلم جدید کریستوفرنولان، تنت، به پرده بیش از ۸۰۰ سینمای فرانسه آمده و همه دست اندر کاران این رشته منتظر دیدن یک معجزه هستند تا شاید تماشاگران عظیم به سینما ها باز گردند و از ورشکستگی نجات یابند.
این فیلم با ۲۰۰ میلیون دلارساخته شده و بسیار پرحادثه، ترکیبی از فیلمهای جیمزباند، جاسوسی و علمی تخیلی است. آنرا در نمایشی که چند روز پیش برای منتقدین نشان دادند، دیده بودم، که حتی نسبت به برخی فیلمهای همین کارگردان چندان موفق به نظر نیامد. نولان تماشاگر خود را گاه بیهوده سرگردان میکند و تنها برای تنوع لوکیشن ها، با دلیل و بی دلیل به هزاران نقطه درسراسر دنیا میکشاند. و تعجب خواهید کرد اگر بگویم ، گاه حوصله سربر هم میشود.
آیا «تنت » در نمایش عمومی با استقبال تماشاگران فرانسوی روبرو خواهد شد؟ کمپانی پخش این فیلم از سینماداران درخواست کرده که تا آخر ماه اوت، آمار فروش فیلم را اعلام نکنند!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





