سینماسینما، محمد تقیزاده
درام رومانیایی «فارغالتحصیلی» از کریستین مونجیو سال گذشته موفق شد جایزه بهترین کارگردانی کن را به طور مشترک با اولیویه آسایاس و فیلم «خریدار شخصی» به دست آورد و سبب شد که کریستین مونجیو به عنوان یکی از داوران امسال جشنواره کن و رئیس بخش سینه فونداسیون انتخاب شود. مونجیو از پیشگامان موج نوی سینمای رومانی است که توانسته بود پیش از این یک نخل طلا برای فیلم «چهار ماه و سه هفته و دو روز» کسب کند و پس از آن دو فیلم دیگر ساخت که نتوانست موفقیت سال ۲۰۰۷اش را تکرار کند. تا اینکه مجددا در سال ۲۰۱۶ موفق به دریافت نخل طلا برای فیلم «فارغالتحصیلی» شد. فیلم «فارغالتحصیلی» درام واقعگرایانه و پرهیجانی است که درونمایهای تلخ و گزنده از انسانهای دنیای معاصر رومانی و حتی جهان کنونی را در بستری سرد و ناامن روایت میکند. دنیایی که هدف ابزار را توجیه میکند که به هر وسیله و ترفندی شده به آن برسد و حتی پدر به عنوان سرپرست و بنیان قانونی خانواده را بر آن میدارد تا دخترش را وادار به انجام کاری نادرست جهت رسیدن به هدفی مشخص کند.
«فارغالتحصیلی» فیلمی بهشدت شخصیتمحور است که بسیار خوب شخصیتپردازی شده است و این رفتارها و کنشهای شخصیتهای اصلی و مواجههشان با اتفاقات و موقعیتهاست که مانند پینگپنگ درام را گام به گام جلو میبرد و از ریتم و ضرباهنگ نمیاندازد. ناتوانی پدر در برابر آوار مشکلاتی که از آسمان و زمین بر سرش خراب میشود، در کنار اصرار عجیب و غریبی (که خود سوالبرانگیز است و ایجاد تعلیق میکند) که برای مهاجرت دخترش دارد و زندگی خصوصیاش که مدام در حال چالش است، همه مسائلی هستند که رومئو آلدا به عنوان کاراکتر اصلی فیلم دست به گریبانش است و فیلم به نوعی داستان مواجهه او با دختر، همسر و معشوقه جدیدش است. چه کسی شیشهها را میشکند؟ این پرسشی است که در انتها ذهن مخاطب را به خود مشغول میکند. رسیدن به جواب این معما زمانی میسر میشود که کمی بیشتر به فیلم دقت کنیم.
مونجیو مستقیما جواب نمیدهد و میگذارد خودمان در مسیر داستان حدسهایی بزنیم. این از آن جهت است که از یک طرف جذابیتهای لازم را برای کشاندن مخاطب به دنبال فیلم فراهم کند و از طرف دیگر، بستر لازم را احتمالا برای نمادپردازیها و تعابیر و تفاسیر مختلف بسازد. او با زیرکی برای رسیدن به این پرسش، ایدههایی را میکارد و چشمههایی نشان میدهد، اما هیچگاه روی آنها تاکید نمیکند. پسر کوچکِ معشوقه مرد، با آن نقاب عجیبی که به چهره دارد و با سکوتش، مرموزترین شخصیت داستان است. در صحنههایی او را میبینیم که از پشت نقابش به مرد خیره مانده که از خانه مادرش بیرون میآید. حتی گاهی باید خیلی دقت کنیم تا او را در صحنه بیابیم و همین تبدیلش میکند به عجیبترین شخصیت داستان.
او مانند شاهدی بیصدا اتفاقهای دوروبرش را نظاره میکند و به شکلی انتقامجویانه ولی طبیعتا کودکانه نسبت به آنها واکنش نشان میدهد. وقتی در صف سوار شدن به سرسره ایستاده، با قلابسنگش بچههای جلوی صف را میآزارد که با واکنش مرد روبهرو میشود که به آرامش و منطق دعوتش میکند. حالا زیاد سخت نیست که تصور کنیم چه کسی به خانه و اتومبیل مرد حمله میکند. نسل جدید برعکس قدیمیترها، در برابر ناملایمات، نه تاب انفعال دارد و نه میترسد و تصمیم به فرار میگیرد. او میماند و با امکانات خودش به مشکلها پاسخ میدهد. حتی اگر این امکانات یک قلابسنگ کوچک باشد.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- بدترین فیلمهای ۲۰۱۹، از نگاه منتقدان ورایتی
- جذاب اما نه فوقالعاده!/ نگاهی به فیلم “متری شیش و نیم”
- یک فیلم خیلی خوب ببینید/ نگاهی به فیلم «روسی»
- «اینسرت»/ رئالیسمِ تلخِ بارانی؛ نگاهی به فیلم «سرکوب»
- نمایش و نقد ۲ مستند با موضوع سوریه در کانون فیلم «سینماحقیقت»
- منطق «همه میدانند»/ نگاهی به فیلم «همه میدانند»
- نگاهی به فیلم «قسم»/ اتوبوسی به رسم قسم
- محاکمه در بیابان/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»
- شنیدنِ دوباره یک ترانه عاشقانه شیرین/ نگاهی به فیلم «دوباره زندگی»
- «اینسرت»/ یک فریب شیک؛ یاددداشتی بر فیلم «ایده اصلی»
- ققنوس سوخته/ نگاهی به فیلم «شعلهور»
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به فیلم «قصر شیرین»؛ یک روایت صمیمی
- «سرکوب»؛ فیلمی در باب سرگشتگی، تنهایی و ناکامی انسان معاصر است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





