شرق نوشت:چرا صداوسیما برای نخستینبار حق اعتراضات مردمی را بدون دخالت نگاه جناحی و سیاسی به رسمیت شناخت؟ تا جایی که از آن بهعنوان «رویکرد بیسابقه صداوسیما» در شبکههای اجتماعی نام برده شد. جماعتی که روز جمعه در بستر رودخانه زایندهرود اصفهان جمع شده بودند نه فتنهگر خوانده شدند نه آشوبگر و مشکوک و نه جماعتی که در پازل دشمن بازی میکنند.
تجمع هزاراننفره مردم اصفهان در بستر زایندهرود در روز جمعه گذشته برخلاف انتظار و برای نخستینبار بدون تحریف یا برچسبزنی از صداوسیما به صورت گسترده پخش شد و هیچ اتفاق ناخوشایندی هم رخ نداد.
صداوسیما در گزارش خود از حق بازگشت آب به زایندهرود بهعنوان مطالبه مردم اصفهان نام برد و شعارهای سردادهشده در تجمع را پخش کرد.
اینکه این اتفاق را باید در ادامه و راستای سیاستهای اخیر پیمان جبلی در صداوسیما ارزیابی کرد یا تحول در سیاستهای بالادستی این رسانه، مشخص نیست. آنچه مشخص است این است که رسانه ملی تازه کارکرد ملی پیدا کرده است.
نحوه و نوع ورود صداوسیما به اعتراضات مردمی در سالهای گذشته همواره مورد انتقاد بوده است. صداوسیما حتی ۱۶ سال بعد از تیرماه ۷۸ هم در مستندی که به بازخوانی آن واقعه پرداخته، همچنان نگاه سوگیرانه دارد. در این مستند که از شبکه خبر پخش شد گزارشگر میگوید: «با سوءاستفاده عناصر ضد انقلاب از هیجان ایجادشده در ۱۸ تیرماه سال ۷۸ در کوی دانشگاه تهران، روزهای بعد آشوب و درگیری به چند خیابان اطراف کشیده میشود و دشمنان ایران را به طمعورزی میکشاند».
زمانی ضرغامی، رئیس پیشین صداوسیما، در واکنش به چرایی رویکرد وقت این سازمان در پوشش اعتراضات سال ۸۸ بهویژه پخش دادگاه اصلاحطلبان از صداوسیما بهعنوان متهم درحالیکه هنوز محکوم قطعی نشده بودند گفته بود که همه چیز با هماهنگی بوده است. او به طور مشخص گفته بود که ما با شورای عالی امنیت ملی هماهنگ بودیم! این در حالی است که در بخشنامه جدید پیمان جبلی، رئیس صداوسیما، به معاونت سیاسی سازمان آمده است: «در برنامههای زنده و ضبطی اعم از گفتوگومحور، خبر و گزارش خبری، مستند، ترکیبی و نیز مطالب مکتوب، تشهیر اشخاص حقیقی به شیوههای مختلف اعم از نامبردن، نمایش مشخصات شامل عکس، گرافیک و نیز کنایه صریح در شرایطی که جرم قطعی توسط مراجع ذیصلاح رسما اعلام نشده است اکیدا ممنوع است».
رسانه ملی سال ۸۸ راهپیمایی هواداران احمدینژاد را نیز بعد از اعلام نتایج به صورت گسترده پخش کرد. همان سخنرانیای که در آن رئیس وقت دولت معترضان و منتقدان خود را جمعی خس و خاشاک خواند؛ اما نهتنها سهمی برابر به پوشش راهپیمایی منتقدان احمدینژاد نداد، بلکه بسیاری معتقدند اگر رسانه ملی به جای تحریف و برچسبزنی، گزارشهای گزینشی و سوگیرانه جناحی، تجمع دو جریان حامیان و منتقدان احمدینژاد را همانطور که بود پوشش میداد، شاید از بسیاری از اتفاقات ناگوار بعدی جلوگیری میشد.
صداوسیما در حالی مراسم پایکوبی هواداران احمدینژاد را به صورت گسترده پوشش داد که بههیچعنوان اعتراضات روز ۲۵ خرداد ۸۸ را پخش نکرد.
صداوسیما در همه این سالها این رویکرد را حفظ کرده بود. چند سال بعدتر یعنی سال ۹۲ ستاد روحانی در واکنش به رویه تبعیضآمیز رسانه ملی در پوشش اخبار نامزدهای انتخابات، لازم دید دوباره دست به یادآوری بزند. بیانیهای منتشر کرد که در آن آمده بود: صداوسیما از کردار ناشایست خود در انتخابات سال ۱۳۸۸ درس نیاموخته و قصدی برای بازسازی اعتماد عمومی ندارد. برای تصمیمگیران این سازمان نه منافع ملی اهمیت دارد، و نه حرمتی برای افکار عمومی قائل هستند. هشدار میدهیم که اینگونه اقدامات تودههای قهرکرده با صداوسیما را با این رسانه آشتی نخواهد داد. به صداوسیما توصیه میکنیم در روزهای باقیمانده از تبلیغات انتخاباتی جانبداری را رها کرده و ضمن جبران عملکرد غیرقابل قبول خود، اعتبار اندک خویش را بیش از این به حراج نگذارند».
اعتراضات آبان ۹۸ هم به صورت سوگیرانه و گزینشی از صداوسیما پخش شد، تا جایی که حسامالدین آشنا، نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما، در نامهای به محسنیاژهای خواستار ابلاغ اعتراض شورای نظارت درخصوص رویکرد تقلیلگرایانه صداوسیما در پوشش اعتراضات آبان ۹۸ شد. در بخشی از این نامه آمده بود: همانگونه که مستحضرید طرح سهمیهبندی بنزین، مصوب سران قوا و مورد تأیید مقام معظم رهبری بوده است. بررسی بخشهای خبری صداوسیما و برنامههای گفتوگومحور آن نشان میدهد با فروکشکردن اعتراضات به سهمیهبندی بنزین، رویکرد صداوسیما نیز به هدفگیری دولت تغییر پیدا کرده است. این مواجهه سیاستزده و جناحی با یک مسئله ملی، تقلیل موضوع و برخلاف وظیفه صداوسیما بهعنوان رسانه ملی است». در ادامه نماینده رئیسجمهور وقت در شورای نظارت بر عملکرد صداوسیما، الزاماتی را که باید صداوسیما در پوشش و بررسی اعتراضات آبانماه ۹۸ مورد توجه قرار دهد، بیان کرده و خواستار بیطرفی سازمان شده بود. آیا صداوسیما بعد از سالها در حال رفتن به سمت بیطرفی است؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- فرصتها و تهدیدهای مدیران جدید سیما چیست؟/ لزوم برآوردن انتظارات
- تصمیم نهایی ساختمان شیشهای برای جامجم چیست؟
- جزئیاتی از مصوبه نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی/ مجلس چهزمانی مصوب میکند؟
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
- جزئیات کامل تفاهم ارشاد و صداوسیما درباره نمایش خانگی، فضای مجازی و…
- جدیدترین اظهارات جبلی درباره نمایش خانگی؛ آییننامه تخلفات در راه است
- تهیهکننده فیلم خبر داد؛ تلویزیون برای پخش «شماره ۱۰»، هفت میلیارد تومان پرداخت کرد
- معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ: وزارت فرهنگ و صداوسیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر به صورت توامان وظیفه دارند و اقدام میکنند
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
آخرین ها
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت دهه فجر ۱۴۰۳
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران
- نشست خبری جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری