سینماسینما، مازیار معاونی
با به نمایش درآمدن فیلم مستند/داستانی «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» که در قالب داستان واقعی ابتلای دو زن به بیماری سرطان سینه، به معضلات دشوار و تمامنشدنی مواجهه با بیماری هولناک سرطان میپردازد، میتوان به ظرفیتهای پنهان مدیوم نمایش در ارتقای آگاهیبخشی حوزه سلامت نگاهی دوباره انداخت. واقعیت این است که بیماریهای بدخیمی همچون ایدز، ایاِلاِس (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک که با اختلال شدید در سیستم عصبی همراه است) و انواع و اقسام سرطانهای ریز و درشت، همچنان تهدیدکنندههای جدی حیات و آرامش روانی جامعه محسوب میشوند و بهرغم تمام پیشرفتهای رسانهای دهههای اخیر و افزایش امکان دسترسی عموم جامعه به اطلاعات بهداشتی و درمانی، هنوز هم معضل دیر تشخیص داده شدن که علاجناپذیری آنها را در پی دارد، بهشدت احساس میشود. سوی دیگر این گزاره آن است که اطلاعرسانیهای مستقیم، از محتوای کتابهای درسی مدارس و دانشگاهها گرفته تا برنامههای پزشکی رادیویی و تلویزیونی و کتب منتشرشده در این عرصه، بهرغم فواید غیرقابل انکارشان، هنوز مسیرهای چندان مطمئنی برای اطمینان از ارتقای سطح آگاهی مردم نسبت به موضوعات اینچنینی نیستند و باید ظرفیتهای دیگری را نیز مدنظر قرار داد.
حلقه مفقود یا دستکم یکی از حلقههای مفقود در این زنجیره آگاهی و اطلاعرسانی، استفاده از ظرفیتهای نمایشی است که البته در سالهای اخیر بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفتهاند. شاید نیازی به تاکید مجدد نباشد که آثار نمایشی از فیلمهای کوتاه و بلند سینمایی گرفته تا سریالهای تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی به واسطه ماهیت جذاب و درگیرکننده، همهگیر بودن و از همه مهمتر آموزشهای غیرمستقیم خود تا چه اندازه میتوانند در این مقوله موثر و کمککننده باشند. البته نگاهی به کارنامه سینما و تلویزیون ایران در طول دهههای سپریشده نشان میدهد به توان بالقوه این بستر به شکل جسته و گریخته توجهاتی نشان داده شده، اما نه در آن اندازه که بتوان چشمانداز طولانیمدت و برنامهریزیهای گستردهای را در پس آن مشاهده کرد. آثاری نظیر فیلم سینمایی « بودن یا نبودن» ساخته کیانوش عیاری که در نیمه دهه ۷۰ به مسئله حساس «اهدای عضو» ورود کرد و سریال تلویزیونی اپیزودیک «داستان یک شهر» به کارگردانی اصغر فرهادی که در آغاز دهه ۸۰ برای اولین بار تابوی پرداختن به بیماری« ایدز» را در تلویزیون شکست، نمونههایی از این تلاشهای تحسینآمیز هستند که در زمان خود اثرات مثبت انکارناپذیری را به یادگار گذاشتند. در سالهای اخیر نهادهایی نظیر سینمای هنر و تجربه با توجه ویژه به این مقوله و حمایت از تولید و اکران آثاری نظیر همین فیلم مستند/داستانی «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» ساخته زینب تبریزی ، «هندی و هرمز» به کارگردانی عباس امینی که به موضوع سلامت اجتماعی جوانان میپرداخت و… در کنار جشنواره فیلم سلامت و سایر نهادهای نمایشی ذیربط حرکتهای ارزشمندی در این عرصه را کلید زدهاند که باید با قدرت هرچه تمامتر ادامه پیدا کند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- گفتوگو با زینب تبریزی/ درام ِفیلم به سینمای داستانی نزدیکتر است
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- عقرب/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند