سینماسینما، مازیار معاونی
با به نمایش درآمدن فیلم مستند/داستانی «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» که در قالب داستان واقعی ابتلای دو زن به بیماری سرطان سینه، به معضلات دشوار و تمامنشدنی مواجهه با بیماری هولناک سرطان میپردازد، میتوان به ظرفیتهای پنهان مدیوم نمایش در ارتقای آگاهیبخشی حوزه سلامت نگاهی دوباره انداخت. واقعیت این است که بیماریهای بدخیمی همچون ایدز، ایاِلاِس (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک که با اختلال شدید در سیستم عصبی همراه است) و انواع و اقسام سرطانهای ریز و درشت، همچنان تهدیدکنندههای جدی حیات و آرامش روانی جامعه محسوب میشوند و بهرغم تمام پیشرفتهای رسانهای دهههای اخیر و افزایش امکان دسترسی عموم جامعه به اطلاعات بهداشتی و درمانی، هنوز هم معضل دیر تشخیص داده شدن که علاجناپذیری آنها را در پی دارد، بهشدت احساس میشود. سوی دیگر این گزاره آن است که اطلاعرسانیهای مستقیم، از محتوای کتابهای درسی مدارس و دانشگاهها گرفته تا برنامههای پزشکی رادیویی و تلویزیونی و کتب منتشرشده در این عرصه، بهرغم فواید غیرقابل انکارشان، هنوز مسیرهای چندان مطمئنی برای اطمینان از ارتقای سطح آگاهی مردم نسبت به موضوعات اینچنینی نیستند و باید ظرفیتهای دیگری را نیز مدنظر قرار داد.
حلقه مفقود یا دستکم یکی از حلقههای مفقود در این زنجیره آگاهی و اطلاعرسانی، استفاده از ظرفیتهای نمایشی است که البته در سالهای اخیر بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفتهاند. شاید نیازی به تاکید مجدد نباشد که آثار نمایشی از فیلمهای کوتاه و بلند سینمایی گرفته تا سریالهای تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی به واسطه ماهیت جذاب و درگیرکننده، همهگیر بودن و از همه مهمتر آموزشهای غیرمستقیم خود تا چه اندازه میتوانند در این مقوله موثر و کمککننده باشند. البته نگاهی به کارنامه سینما و تلویزیون ایران در طول دهههای سپریشده نشان میدهد به توان بالقوه این بستر به شکل جسته و گریخته توجهاتی نشان داده شده، اما نه در آن اندازه که بتوان چشمانداز طولانیمدت و برنامهریزیهای گستردهای را در پس آن مشاهده کرد. آثاری نظیر فیلم سینمایی « بودن یا نبودن» ساخته کیانوش عیاری که در نیمه دهه ۷۰ به مسئله حساس «اهدای عضو» ورود کرد و سریال تلویزیونی اپیزودیک «داستان یک شهر» به کارگردانی اصغر فرهادی که در آغاز دهه ۸۰ برای اولین بار تابوی پرداختن به بیماری« ایدز» را در تلویزیون شکست، نمونههایی از این تلاشهای تحسینآمیز هستند که در زمان خود اثرات مثبت انکارناپذیری را به یادگار گذاشتند. در سالهای اخیر نهادهایی نظیر سینمای هنر و تجربه با توجه ویژه به این مقوله و حمایت از تولید و اکران آثاری نظیر همین فیلم مستند/داستانی «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» ساخته زینب تبریزی ، «هندی و هرمز» به کارگردانی عباس امینی که به موضوع سلامت اجتماعی جوانان میپرداخت و… در کنار جشنواره فیلم سلامت و سایر نهادهای نمایشی ذیربط حرکتهای ارزشمندی در این عرصه را کلید زدهاند که باید با قدرت هرچه تمامتر ادامه پیدا کند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- گفتوگو با زینب تبریزی/ درام ِفیلم به سینمای داستانی نزدیکتر است
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- عقرب/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





