ششمین روز جشنواره فیلم فجر در حالی سپری شد که نمایش سه فیلم کمکیفیت داستانی در این روز با انتقاد و واکنش های خبرنگاران و منتقدان در سینمای رسانهها (پردیس ملت) همراه شد.
به گزارش سینماسینما، دوشنبه پانزدهم بهمن، جشنواره فیلم فجر به نیمه راه خود رسید، اما فیلمهایی که در این روز در پردیس ملت برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درآمد، رضایت آنها را جلب نکرد و کیفیت متوسط رو به پایین آنها سبب طرح انتقاد نسبت به حضور این فیلمها در جشنواره شد و این سوال را پیش آورد که اگر از میان حداقل یکصد فیلم، این آثار برای بخش مسابقه اصلی و نگاه نو انتخاب شدهاند، پس وضعیت فیلمهای رزرو جشنواره یا آنهایی که به این رویداد راه نیافتهاند، چه بوده است؟
* در این روز تم اصلی سه فیلم به نمایش درآمده از بخش “سودای سیمرغ” و “نگاه نو” ، قتل و قصاص بود و دیگر وجه مشترک آنها نشستهای مطبوعاتی کم و بیش حاشیهداری بود که مانند روز قبل باز هم نوع پرسشها و نیز چالش میان مجری نشستها (محمود گبرلو) و ادعای برخی خبرنگاران مبنیبر محافظه کاری وی و نخواندن تمام سوالات بحث و جدلهایی را ایجاد کرد.
* فیلم “یلدا” به کارگردانی مسعود بخشی از فیلمهای بخش نگاه نو جشنواره بود که یکی از انتقادات اصلی واردشده به آن، تلویزیونی بودن فیلم بود بهویژه آنکه داستان فیلم در یک برنامه تلویزیونی که شباهت زیادی به “ماه عسل” داشت، میگذشت. در این فیلم قرار بود یک قاتل بخشیده شود و کارگردان تاکید داشت که موضوع فیلم بخشش است نه قصاص، در حالی که همین مسئله و پررنگ شدن موضوع قصاص بحثهایی را در نشست خبری ایجاد کرد؛ چون این فیلم یک تهیه کننده فرانسوی هم دارد و برای برخی این سوال پیش آمده بود که موضوع قصاص که بر اساس مبانی اسلام در قرآن ذکر شده، چطور برای خارجیها قابل درک بوده که حاضر به تولید مشترک شدهاند؟!
نکته دیگر فیلم تعدد زوجین یکی از شخصیتها بود که کارگردان درباره هر دو موضوع تایید کرد: برای تهیهکنندگان فرانسوی چندان این مسائل مفهوم نبود اما خودش از اینکه این فیلم با این شرایط موضوعی قابل درک و فهم در ایران است، کافی خواهد بود.
* فیلم بعدی «جمشیدیه» نام داشت به کارگردانی یلدا جبلی که بازهم در این فیلم شخصیت اصلی با بازی سارا بهرامی بهدلیل ارتکاب به قتل محکوم به قصاص شده است. البته به نظر میرسد یکی از دغدغههای اصلی فیلمساز از ساخت این اثر، رواج یافتن الفاظ رکیک در سطح شهر میان مردم به هنگام عصبانیت یا فحش دادن از سر خشم در مکانهای عمومی مثل استادیومهای ورزشی بوده، ولی پرداختن به این مسأله آنقدر به شکل غُلو شده رخ میدهد که آن را به شعار تبدیل میکند و همین امر یکی از موارد انتقاد به فیلم بود هرچند کارگردان چندان آن را قبول نداشت.
همچنین انتخاب کیومرث پوراحمد به عنوان یکی از بازیگران فیلم و نیز بهرام عظیمی در نقش قاضی دادگاه بارها با خنده تماشاگران روبهرو شد که آنها را در قامت و تناسب چنین نقشی باور نداشتند.
* نشست خبری این فیلم هم با پرسشهایی همراه بود که کمتر جواب دقیق داده شد جز آنچه سارا بهرامی درباره سیمرغ فجر گفت و اینکه از الان به کسی که این جایزه را میبرد، تبریک میگوید.
* فیلم سوم جشنواره آخرین ساخته علیرضا رئیسیان با نام «مردی بدون سایه» بود که با وجود بازی زوج لیلا حاتمی و علی مصفا، برخی دیالوگها و روند داستان با خندههای بلند تماشاگران که نوعی واکنش انتقادی به فیلمهاست همراه بود.
* در کنار این سه فیلم، انیمیشن «بنیامین» هم در پردیس ملت نمایش داده شد که باز هم کمتوجهی اهالی رسانه و منتقدان سبب اعتراض سازندگان شد و اینکه اگر قرار است اینگونه فیلم انیمیشن با بیتوجهی روبهرو شود، چرا آن را در جشنواره میپذیرند؟
* اما از فیلمهای روز ششم جشنواره که بگذریم، به چند اتفاق حاشیهای دیگر میتوان اشاره کرد، از جمله حذف یک فیلم دیگر از گردونه رقابت در آرای مردمی. به این ترتیب با حذف فیلم “قسم”، فیلمهای “متری شش و نیم”، “جاندار”، “شبی که ماه کامل شد”، “ماجرای نیمروز دو”، “۲۳ نفر”، “غلامرضا تختی”، “سرخپوست” و “قصر شیرین” هشت فیلم با رای بالا در بهترینهای مردمی هستند.
* دیگر اتفاق ویژه این روزها، آغاز اکران فیلمها برای ناشنوایان و تحت عنوان “سینما سکوت” است که در پردیس کوروش بهطور جدی با فیلم “۲۳ نفر” فعالیتش را آغاز کرده است.
* با وجود آنکه خبر استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خیلی جدی از مدتها پیش در رسانهها منتشر شده و سیدعباس صالحی هنوز اظهارنظر صریح و روشنی در این باره نکرده، اما خبرها حاکی از این است که با وجود احتمال در شرف پایان بودن حضور وی در وزارت فرهنگ و ارشاد، او همزمان با جشنوارههای فجر خیلی جدی کار خود را پیگیری میکند و روز دوشنبه هم با حضور در مشهد به سینما هویزه این شهر سر زد. همچنین شنیده شده که قرار است او در یکی دو روز آینده از کاخ جشنواره در پردیس سینمایی ملت بازدید کند.
* یک خبر دور از انتظاری که در روز ششم جشنواره منتشر شد، خداحافظی پولاد کیمیایی از سینما بهدلیل مهاجرت بود. او در یادداشتی کوتاه نوشته، ممکن است خیلی زود به کشور بازگردد اما شاید هم مدتی طولانی این اتفاق نیفتد؛ با این حال از مدت زمانی که در سینما گذرانده، ابراز خشنودی کرده ولی معلوم نیست آیا بازخوردهایی که بابت نمایش فیلم «معکوس» بهعنوان اولین تجربه فیلمسازی در جشنواره فجر امسال داشته، او را در این کار مصمم کرده است یا خیر؟!
* از میان هنرمندانی که در روز ششم در کاخ جشنواره حضور داشتند، میتوان به لیلا حاتمی، علی مصفا، پانتهآ پناهیها، سارا بهرامی،حامد کمیلی، نسیم ادبی، فرشته صدرعرفایی، محمدرضا دلپاک، فردین خلعتبری و بهناز جعفری اشاره کرد. ضمن اینکه رکورد بیشترین حضور هم در اختیار علی مصفا است که تاکنون ۴ بار در نشستهای مختلف فیلمها به عنوان بازیگر یا تهیهکننده حضور داشته است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تعطیلی پردیس سینمایی ملت به دلیل پرداخت نکردن قبض آب
- نشست خبری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- سینمای اهالی رسانه در جشنواره فیلم فجر مشخص شد
- پردیس ملت میزبان جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آیا پردیس ملت گنجایش ۱۰ سالن سینما را دارد؟
- بهرام رادان «خانه خوبان» را به حراج میگذارد
- «زهرمار» از چهارشنبه روی پرده سینماها میرود
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- سوئیچ پن/ فُرم، دانش فیلمساز از مِدیای سینما است
- گلایه سردار ایوب سلیمانی از عوامل «متری شیش و نیم»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- «قسم»، «جاندار» و «متری شیش و نیم» برگزیده قوه قضائیه شدند
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





