سینماسینما، اسدالله غلامعلی
یکی بود یکی نبود، غیر از خدا هیچکس نبود. شهری بود که در آن هیچکس عصبانی نمیشد. مردم این شهر کلمه عصبانی را نشنیده بودند. مقصود این نیست که خوشبخت بودند. آنها مثل تمام مردمان جهان بودند. فقط عصبانی نمیشدند. یک روز دو نفر با هم دعوا کردند. در ابتدا مثل همه آدمهای شهر، دعوای آنها به دور از فحش و کلمات رکیک بود، چون عصبانی نمیشدند، فقط با خنده و لودگی به همدیگر تیکه میانداختند. آنقدر تیکه میانداختند تا قضیه با خندههای بلند اطرافیان پایان میگرفت. ناگهان یکی از آن دو نفر صدایش گرفت و به جای خنده داد زد. همه ساکت شدند. تعجب کردند. چنین صدایی را نشنیده بودند. دومی هم به تقلید از اولی داد زد. سکوت همه شهر را فرا گرفت. ناگهان دو نفری داد زدند. لذت بردند. کشف تازهای کردند. سپس یک نفر از میان جمع فریاد زد. صدای او بالاتر از همه صداها بود. دیگری و دیگریها بلندتر داد زدند. سپس اخم کردند و داد زدند، مشت کوبیدند و داد زدند، یقه هم را پاره کردند و داد زدند؛ و همدیگر را کشتند و داد زدند. نمیدانم چند نفر از میان آن شهر باقی مانده است. خودتان حدس بزنید. من میخواهم درباره «پرویز» بنویسم، پس لطفا داد نزنید. پرویز چرا عصبانی نمیشود؟ چرا ناگهان عصبانی میشود؟ پرویز چه میخواهد؟ آیا او مانند مردم آن شهر بهتازگی عصبانیت را کشف کرده است؟ یا شاید او سالهاست عصبانی است، اما سرکوب کرده است.
فیلم تکاندهنده «پرویز» ساخته مجید برزگر بیش از آنکه قصه عصبانیت باشد، داستان سرکوب است؛ فیلمی درباره یک مرد که اگرچه جثهاش هیولاگونه است، اما آرام و صبور به نظر میرسد. اما اینگونه نیست. سکوت او نشانه آرامش نیست. سکوت او خشمی است که مجال زیستن و بروز نیافته است. انسانی که عصبانیتش به عصبیت و خشم بدل شده، بسیار خطرناکتر از آدمهای عصبی است.
فیلم «پرویز» شبیه داستان کسی است که به سوپرمارکت میرود و با رفتار بد فروشنده روبهرو میشود. روز اول چیزی نمیگوید، روز دوم ساکت میماند و دندانش را به هم میفشرد، ولی روز سوم اسلحه را بیرون میآورد و فروشنده را از بین میبرد. عماد در فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی و جان در فیلم «هفت» اثر دیوید فینچر نمونههای دیگری از خشم و طغیان هستند. فیلمِ مجید برزگر در عین حال که قصه پیرپسری با هیکلی بسیار بزرگ (با بازی بینظیر مرحوم لوون هفتوان) را روایت میکند، اما باید گفت «پرویز» داستان یک شهر است؛ شهری که کارگردان به شیوهای رئالیستی سرد و هولناک نشان داده است. این خلاقیت کارگردان است که توانسته است چهره خشن و جنونآمیز شهر را واقعگرایانه نشان دهد. یک لغزش کوچک میتوانست هم پرویز را یک هیولای روانی به سبک هالیوودی به تصویر بکشد و هم از شهر یک شهر اکسپرسیونیستی بسازد.
«پرویز» بیشتر از همه فیلمهای رئالیستی و اجتماعی سالهای اخیر به زندگی معاصر ما نزدیک است. خشم در جای جای این شهر و در میان انواع مردم از طبقه فرودست گرفته تا طبقه سرمایهدار، دیده میشود. انگار همه میخواهند حقشان را از دیگری بگیرند. هر بار خشم به بهانهای و در جامهای متفاوت بروز پیدا میکند؛ یک روز به بهانه اقتصاد، یک روز به خاطر برف و سرما، و یک روز به خاطر پیروزی یا باخت تیم ملی. حتی رقص و پایکوبی انتخاباتی نیز شادی و سرخوشی نیست، بلکه لباس دیگر خشم است. خشم از منظر روانکاوی و جامعهشناسی اینگونه عمل میکند، به شیوه و بهانههای مختلف، اما به صورت نارس و نامطلوب برونریزی میکند و دو دستاورد بیشتر ندارد؛ آسیب به دیگران و خویش، تولد یک دیکتاتور. پرویز دیکتاتوری است که پدرش را به گفتوگو فرا میخواند؛ یک گروتسک واقعی!
پرویز که همچون یک برده مطیع سالها با پدرش زندگی میکند، از خانه طرد میشود، چراکه پدرش تجدید فراش کرده و او را بیرون میکند. پرویز با این قضیه کنار نمیآید؛ خانه سرزمین و پناهگاه اوست، او نمیتواند ظلم را بپذیرد، ولی از طرفی دیالوگ مطلوب و مناسب را نیز نمیشناسد و خشمش در شکلهای مختلف از کشتن گربهها تا آدمها خودشان را نمایان میکند. چرا برونریزی ناگهانی خشم نارس و خطرناک است؟ به هنگام عصبانیت مشخص است که شخص عصبانی از چه چیزی و از چه کسی ناراحت یا خشمگین است، ولی اگر این عصبانیت سرکوب شود و در درون فرد به یک عقده بدل گردد، آنگاه فرد عصبانی به موجودی مریض تبدیل میشود که در هر مکان و هر زمانی میتواند به دیگران یا خودش آسیب برساند، چراکه دیگر نمیتواند همان عصبانیت ساده را کنترل کند. خشم پرویز از او دیکتاتوری میسازد که نهتنها از عملکردش پشیمان نیست، بلکه از آن لذت میبرد، چون تصور میکند دارد حقش را میگیرد. به تعبیری دیگر خشم موجب از هم پاشیدن زبان میشود. پرویز زبان را از یاد میبرد؛ زبانی که ساخته تمدن است. به همین خاطر است که نمیتواند با قضیه رفتن از خانه کنار بیاید. او شبیه فاوست (در نمایشنامه «فاوست» اثر یوهان ولفگانگ فون گوته) است که به واسطه شیطان فریب میخورد و شیطان درون او عصبانیتی است که آنقدر فروخورده شده که دیگر به فرمان نیست. پرویز یاغی تنهایی است که از همه چیز عصبانی است، بهخصوص از خودش. انتقام از دیگران هم او را شکنجه میدهد و هم او را سبک میکند. پدر که در تحلیلهای روانکاوانه و هرمونتیکی نماد و رأس سیستمی به نام خانواده است، دیکتاتوری پیر است که دیکتاتور پرورش داده است. آدمهایی مانند پرویز در اشکال مختلف خشم خود را بروز میدهند؛ یک نفر آدم میکشد (هر کس به شیوهای)، یک نفر فقط فحش میدهد، یک نفر جلوی وب مینشیند و خودش را عریان میکند و عقدههای جنسیاش را با دیگران در میان میگذارد و یک نفر ساکت میماند و بهناگاه منفجر میشود. چنین بیماریای بهراحتی سرایت پیدا میکند. جامعهای پر از خشم و ساکت تولید میشود که هر لحظه امان انفجار دارد. میشل فوکو در جایی گفته است که همیشه سکوت نشانه تأیید حرف متقابل نیست، گاهی سکوت نشانه قطع امید از شعور طرف مقابل است. علاوه بر تایید سخن فوکو باید اضافه کنم که سکوت به دلیل قطع امید یا از سر ترس، در هر حالت در ذهن و روح انسان نهادینه میشود و تاریخ نشان داده است پیامدهای خوبی به دنبال ندارد.
نمونه پرویز را میتوان بهوفور در جامعه خودمان پیدا کرد. حتما در دنیای واقعی و مجازی با آنها مواجه شدهایم. یا آنها را نقد و سرزنش کردهایم، یا مورد تحسین قرار دادهایم. تا اینجا را همه شما میپذیرید، اما یک نکته مهم باقی است. نقد یا به طور کلی واکنش ما در برابر کنش بیمارگونه دیگران معقول نیست، چراکه ما نیز جزئی از این جامعه هستیم و بهطبع وقتی دیگران را بیمار خطاب میکنیم، در صفحه مجازیشان فحش مینویسیم، یا آنها را نقد میکنیم و به صلح و دوستی فرا میخوانیم و هر بار میگوییم که به داد برسید، فرهنگ و تمدنمان در خطر است، خبر نداریم ما نیز بیماریم. درست حدس زدید، این متن نیز نوشته یک بیمار است. بنابراین میتوان جسورانه گفت این نوشته بیمار است. حالا پس از همه این توضیحات یک پرسش مطرح میشود؛ علت خشم چیست؟ به قول دیالوگ پایانی پرویز، تو میگی یا من بگم؟ به صندلیام لم میدهم، صدای نفسهایم را میشنوم و دوباره میپرسم من بگم؟
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پروانه نمایش سه فیلم صادر شد
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- حسرت/ نگاهی به فیلم «سورنجان»
- سکوت به مثابه فریاد/ نگاهی به فیلم “در سکوت”
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم