سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه
«دیوار آبی» میتوانست از آن مستندهای افشاگرانه باشد که البته الان هم هست، اما بار زیباییشناسانه فیلم کمرنگ است. فیلم جسارت مضمونی دارد و روان هم روایت شده و از چشماندازی تقریبا نو به موضوع پل صدر تهران و معضلات محیط زیستی و انسانی آن برای ساکنان حومه پل پرداخته. از بخت بد اما وجه ژورنالیستی کار غالب است. به همین خاطر فیلم شلخته مینماید. تصاویرش دمدستی و انگار از روی اضطرار گرفته شده. فیلمسازان خواستهاند با نماهای هلیشات این نقیصه را بپوشانند. استفاده زیاد از نماهای هوایی اما از تاثیر آن میکاهد.
ایماژهای بصری و نشانههای سینمایی کار نه که نباشد، گزنده و جاندار نیست. فیلم با همه جسارت در طرح مسئله، تنها به روایت ساکنان آپارتمانها و خانههای اطراف پل و چند کارشناس شهری و معماری و محیط زیستی بسنده کرده. به عنوان مخاطب از خود میپرسیم دیگر طرفهای درگیر ماجرا کجایند؟ اینکه طراحان پروژه حاضر به مصاحبه نبودند، بهانه مناسبی نیست. مسئولان غایب را بایست به درون بازی کشید. اگر عمق و غنا برای مستندمان میخواهیم، باید حضور حریف را در کار قطعی کرد، حتی اگر خودش نخواهد و حتی اگر این کار تبعات حقوقی برای سازندگان بیاورد.
سوژهایی که مایکل مور، مستندساز آمریکایی، رویشان دست میگذارد، کم حساسیتبرانگیز نیست. در آنها هم مسئولان تمایلی به شراکت در این بازی ازپیشباخته ندارند، اما آنها از سوی فیلمساز به این بازی کشیده میشوند، بدون آنکه خود بخواهند. اتفاقا مستندساز کاربلد راههای گریز برای نیفتادن به دام حقوقی آن طرف ماجرا را پیدا میکند.
با این همه، «دیوار آبی» را صادقانهترین مستند این سالها دیدهام. مستندی که حرفهای درگوشی مردم در کوچه و خیابان و تاکسی و اتوبوس را از زبان کارشناسان بهصراحت بیان میکند. هدفگیری سازندگان هم درست است. از موضوع دور نمیشوند. تضادهای معنایی تصاویر فیلم نیز جلب توجه میکنند، هر چند کمرنگورو باشد.
کاش فیلم ریشههای شکلگیری پروژه احداث پل صدر را نیز مدنظر قرار میداد. فیلمسازان اما بیشتر دغدغه محیط زیستی دارند. راویان اغلب به خاطر شاید امنیتشان پنهاناند و ما صدایشان را میشنویم. تنها کارشناسان رسمی محیط زیستی و شهریاند که آشکار رو به دوربین نظر میدهند. «دیوار آبی» ما را به این فکر میاندازد در شهری که زندگی میکنیم، چه بیشمار بیقانونی در سطح کلان میشود، اما چون شبکه اطلاعرسانی درست و رسمی و فراگیری در این زمینه وجود ندارد، از آنها بیخبریم.
دوست داشتیم فیلمی با چنین سوژه نو و جهتگیری انتقادی جسورانهاش را با مشخصههای سینمایی نابتر ببینیم. ترفندهای صوتی و تصویری استفادهشده برای فیلم مثل صدای صحبتهای واعظی مذهبی روی تصاویر شهری، بیشتر مناسب فیلمهای آماتوری است. دغدغه محیط زیستی سازندگان اما فیلم را سرپا نگه داشته. «دیوار آبی» داستان شهری را میگوید که به کما رفته. فیلم داستان این به کما رفتگی است در هیاهوی سروصدای ماشینهایی که میگذرند و میگذرند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- حسرت/ نگاهی به فیلم «سورنجان»
- سکوت به مثابه فریاد/ نگاهی به فیلم “در سکوت”
- تمام داشتههای پنهان ما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند