سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه
«دیوار آبی» میتوانست از آن مستندهای افشاگرانه باشد که البته الان هم هست، اما بار زیباییشناسانه فیلم کمرنگ است. فیلم جسارت مضمونی دارد و روان هم روایت شده و از چشماندازی تقریبا نو به موضوع پل صدر تهران و معضلات محیط زیستی و انسانی آن برای ساکنان حومه پل پرداخته. از بخت بد اما وجه ژورنالیستی کار غالب است. به همین خاطر فیلم شلخته مینماید. تصاویرش دمدستی و انگار از روی اضطرار گرفته شده. فیلمسازان خواستهاند با نماهای هلیشات این نقیصه را بپوشانند. استفاده زیاد از نماهای هوایی اما از تاثیر آن میکاهد.
ایماژهای بصری و نشانههای سینمایی کار نه که نباشد، گزنده و جاندار نیست. فیلم با همه جسارت در طرح مسئله، تنها به روایت ساکنان آپارتمانها و خانههای اطراف پل و چند کارشناس شهری و معماری و محیط زیستی بسنده کرده. به عنوان مخاطب از خود میپرسیم دیگر طرفهای درگیر ماجرا کجایند؟ اینکه طراحان پروژه حاضر به مصاحبه نبودند، بهانه مناسبی نیست. مسئولان غایب را بایست به درون بازی کشید. اگر عمق و غنا برای مستندمان میخواهیم، باید حضور حریف را در کار قطعی کرد، حتی اگر خودش نخواهد و حتی اگر این کار تبعات حقوقی برای سازندگان بیاورد.
سوژهایی که مایکل مور، مستندساز آمریکایی، رویشان دست میگذارد، کم حساسیتبرانگیز نیست. در آنها هم مسئولان تمایلی به شراکت در این بازی ازپیشباخته ندارند، اما آنها از سوی فیلمساز به این بازی کشیده میشوند، بدون آنکه خود بخواهند. اتفاقا مستندساز کاربلد راههای گریز برای نیفتادن به دام حقوقی آن طرف ماجرا را پیدا میکند.
با این همه، «دیوار آبی» را صادقانهترین مستند این سالها دیدهام. مستندی که حرفهای درگوشی مردم در کوچه و خیابان و تاکسی و اتوبوس را از زبان کارشناسان بهصراحت بیان میکند. هدفگیری سازندگان هم درست است. از موضوع دور نمیشوند. تضادهای معنایی تصاویر فیلم نیز جلب توجه میکنند، هر چند کمرنگورو باشد.
کاش فیلم ریشههای شکلگیری پروژه احداث پل صدر را نیز مدنظر قرار میداد. فیلمسازان اما بیشتر دغدغه محیط زیستی دارند. راویان اغلب به خاطر شاید امنیتشان پنهاناند و ما صدایشان را میشنویم. تنها کارشناسان رسمی محیط زیستی و شهریاند که آشکار رو به دوربین نظر میدهند. «دیوار آبی» ما را به این فکر میاندازد در شهری که زندگی میکنیم، چه بیشمار بیقانونی در سطح کلان میشود، اما چون شبکه اطلاعرسانی درست و رسمی و فراگیری در این زمینه وجود ندارد، از آنها بیخبریم.
دوست داشتیم فیلمی با چنین سوژه نو و جهتگیری انتقادی جسورانهاش را با مشخصههای سینمایی نابتر ببینیم. ترفندهای صوتی و تصویری استفادهشده برای فیلم مثل صدای صحبتهای واعظی مذهبی روی تصاویر شهری، بیشتر مناسب فیلمهای آماتوری است. دغدغه محیط زیستی سازندگان اما فیلم را سرپا نگه داشته. «دیوار آبی» داستان شهری را میگوید که به کما رفته. فیلم داستان این به کما رفتگی است در هیاهوی سروصدای ماشینهایی که میگذرند و میگذرند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- حسرت/ نگاهی به فیلم «سورنجان»
- سکوت به مثابه فریاد/ نگاهی به فیلم “در سکوت”
- تمام داشتههای پنهان ما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه