سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه
«دیوار آبی» میتوانست از آن مستندهای افشاگرانه باشد که البته الان هم هست، اما بار زیباییشناسانه فیلم کمرنگ است. فیلم جسارت مضمونی دارد و روان هم روایت شده و از چشماندازی تقریبا نو به موضوع پل صدر تهران و معضلات محیط زیستی و انسانی آن برای ساکنان حومه پل پرداخته. از بخت بد اما وجه ژورنالیستی کار غالب است. به همین خاطر فیلم شلخته مینماید. تصاویرش دمدستی و انگار از روی اضطرار گرفته شده. فیلمسازان خواستهاند با نماهای هلیشات این نقیصه را بپوشانند. استفاده زیاد از نماهای هوایی اما از تاثیر آن میکاهد.
ایماژهای بصری و نشانههای سینمایی کار نه که نباشد، گزنده و جاندار نیست. فیلم با همه جسارت در طرح مسئله، تنها به روایت ساکنان آپارتمانها و خانههای اطراف پل و چند کارشناس شهری و معماری و محیط زیستی بسنده کرده. به عنوان مخاطب از خود میپرسیم دیگر طرفهای درگیر ماجرا کجایند؟ اینکه طراحان پروژه حاضر به مصاحبه نبودند، بهانه مناسبی نیست. مسئولان غایب را بایست به درون بازی کشید. اگر عمق و غنا برای مستندمان میخواهیم، باید حضور حریف را در کار قطعی کرد، حتی اگر خودش نخواهد و حتی اگر این کار تبعات حقوقی برای سازندگان بیاورد.
سوژهایی که مایکل مور، مستندساز آمریکایی، رویشان دست میگذارد، کم حساسیتبرانگیز نیست. در آنها هم مسئولان تمایلی به شراکت در این بازی ازپیشباخته ندارند، اما آنها از سوی فیلمساز به این بازی کشیده میشوند، بدون آنکه خود بخواهند. اتفاقا مستندساز کاربلد راههای گریز برای نیفتادن به دام حقوقی آن طرف ماجرا را پیدا میکند.
با این همه، «دیوار آبی» را صادقانهترین مستند این سالها دیدهام. مستندی که حرفهای درگوشی مردم در کوچه و خیابان و تاکسی و اتوبوس را از زبان کارشناسان بهصراحت بیان میکند. هدفگیری سازندگان هم درست است. از موضوع دور نمیشوند. تضادهای معنایی تصاویر فیلم نیز جلب توجه میکنند، هر چند کمرنگورو باشد.
کاش فیلم ریشههای شکلگیری پروژه احداث پل صدر را نیز مدنظر قرار میداد. فیلمسازان اما بیشتر دغدغه محیط زیستی دارند. راویان اغلب به خاطر شاید امنیتشان پنهاناند و ما صدایشان را میشنویم. تنها کارشناسان رسمی محیط زیستی و شهریاند که آشکار رو به دوربین نظر میدهند. «دیوار آبی» ما را به این فکر میاندازد در شهری که زندگی میکنیم، چه بیشمار بیقانونی در سطح کلان میشود، اما چون شبکه اطلاعرسانی درست و رسمی و فراگیری در این زمینه وجود ندارد، از آنها بیخبریم.
دوست داشتیم فیلمی با چنین سوژه نو و جهتگیری انتقادی جسورانهاش را با مشخصههای سینمایی نابتر ببینیم. ترفندهای صوتی و تصویری استفادهشده برای فیلم مثل صدای صحبتهای واعظی مذهبی روی تصاویر شهری، بیشتر مناسب فیلمهای آماتوری است. دغدغه محیط زیستی سازندگان اما فیلم را سرپا نگه داشته. «دیوار آبی» داستان شهری را میگوید که به کما رفته. فیلم داستان این به کما رفتگی است در هیاهوی سروصدای ماشینهایی که میگذرند و میگذرند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- حسرت/ نگاهی به فیلم «سورنجان»
- سکوت به مثابه فریاد/ نگاهی به فیلم “در سکوت”
- تمام داشتههای پنهان ما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم