با اعلام رسمی دستمزد یکی از گرانترین بازیگران سینمای ایران و عدم همخوانی این دستمزدها با گردش مالی سینمای ایران و شبکه نمایش خانگی، این پرسش پیش آمده که چگونه در سینمای ایران با گردش مالی محدود برای بازیگرانی که توان بازگرداندن سرمایه را ندارند، چنین رقمهایی پرداخت میشود.
به گزارش سینماسینما، شبکه نمایش خانگی در سالهای اخیر با تلاشهایی جهت تولیدات مستقل برای عرضه در این فضا همراه بوده است. در دورانی که اکثر محصولات شبکه نمایش خانگی پانصد تا هفتصد هزار نسخه فروش داشتند، این رویکرد حاوی منطق اقتصادی بود اما به مرور زمان با کاهش تیراژ محصولات در شبکه نمایش خانگی که نسبت معکوسی با افزایش سرعت اینترنت و افزایش دسترسی عمومی به اینترنت داشت، این منطق کمرنگ شد.
تجربه تولید سریالهای متعدد از سوی کارگردانهای مختلف نشان داد موفقیت یک سریال در شبکه نمایش خانگی بسیار دشوار و پیچیده است. چند تجربه شکست خورده و موفقیت «قهوه تلخ» باعث شد که این باور پیش آید تنها میتوان انتظار موفقیت یک کمدی را در شبکه نمایش خانگی داشت اما حسن فتحی با «شهرزاد» نشان داد که میتوان یک درام پرکشش ساخت و مردم را واداشت تا برای تماشایش هزینه کنند و برای فراهم شدن امکان مالی استمرار تولیدش، قید دانلود غیرمجاز را بزنند.
با این حال قریب به اتفاق تجربیات دیگر در شبکه نمایش خانگی یا شکست خورده و یا هزینه تولید و فروش سر به سر شده و سوددهی مناسبی نداشته و شاید به همین دلیل برخی سینماگران در دو سال اخیر بر شفاف نبودن منابع مالی وارد شده به سینما و به خصوص شبکه نمایش خانگی سخن میگویند، چرا که با چهار عمل اصلی ریاضی میتوان پی برد که برخی با وجود علم به ریسک بالای زیاندهی در شبکه نمایش خانگی اقدام به تولید محصول در این عرصه میکنند که طبیعتاً با منطق محکمی همراه نیست.
در این شرایط همچنان دستمزدهای غیرمنتظرهای برای پروژههای سینمایی و شبکه نمایش خانگی پرداخت میشود که با محاسبه رقم فروش این فیلمها و سریالها، گاهی حتی دستمزد بازیگران اصلی نیز از محل فروش بازنمیگردد و اسپانسرهای خاصی نیز در متن اثر مشاهده نمیشود که تامین کننده مالی این اختلاف باشند. بنابراین تولید تعداد قابل توجهی از فیلمهای سینمایی و سریالهای شبکه نمایش خانگی یا با انگیزههای مالی رخ نداده و یا سرمایه گذاران شناخت درستی از این عرصه نداشتهاند.
در سالهای اخیر یکی از بازیگرانی که دستمزد بسیار بالایی داشته، محمدرضا گلزار بوده است. دورانی بود که حضور گلزار بر پوستر یک فیلم سینمایی تضمینی برای فروش فیم محسوب میشد اما آن سالها سپری شد و بازیگران جذابتری برای نسل جوان به صحنه آمدند که بازی تاثیرگذارتری داشتند. بنابراین گلزار به حاشیه رفت و هرچند جذابیتهای ظاهریاش هنوز حفظ شده اما حضورش در یک فیلم سینمایی به معنای فروش چشمگیر و تضمین فروش نیست و بعید است خود این بازیگر نیز ادعای تضمین فروش فیلم را داشته باشد.
با این حال و با وجود آنکه اکثر تجربههای مشترک با گلزار در گیشه و شبکه نمایش خانگی به قدر انتظار نفروخته اما هر روز دستمزد این بازیگر رو به فزونی گذاشته و اکنون به یک میلیارد برای پنج ماه فعالیت رسیده که احتمالاً دومین دستمزد گران سینمای ایران بعد از دستمزد بالای شهاب حسینی است. این یک گمانه نیست و رسماً از سوی سازندگان سریال «عاشقانهها» که در پانزده قسمت برای شبکه نمایش خانگی ساخته میشود، اعلام شده است.
منوچهر هادی کارگردان «من سالوادور نیستم» که کارگردانی «عاشقانهها» را برعهده دارد در این زمینه گفته است: «بالاخره همه میدانند دستمزد آقای گلزار برای یک کار سینمایی حداقل سیصد میلیون است -برای فیلمنامه و کارگردان خوب- و کارگردان یا فیلمنامه ضعیفتر باشد، تا پانصد، ششصد (میلیون) هم میرود. این دستمزدی است که برای یک فیلم سینمایی میگیرد. من گفتم که اولاً ما با آقای گلزار چهار، پنج ماه قرارداد داریم و اگر برای پنج ماه یک میلیارد هم گرفته باشد، به ما لطف هم کرده است. دستمزد عجیب و غریبی نگرفته است.»
اگر دستمزد مهناز افشار، ساره بیات، پانته آ بهرام، بهاره کیان افشار، حمیدرضا پگاه، فرزاد فرزین، علیرضا زمانی نسب، حسین یاری، مسعود رایگان و هومن سیدی را به دستمزد منوچهر هادی در مقام کارگردان و عوامل فنی را محاسبه کنیم، با یک رقم بسیار بالا مواجه میشویم که طبیعتاً باید از فروش در شبکه نمایش خانگی تامین شود. برای بازگرداندن این هزینه، باید میزان فروش تقریباً دو برابر هزینه تولید باشد تا نیمی از آن به سازندگان سریال بازگردد. آیا چنین اتفاقی رخ میدهد؟ امیدواریم چنین باشد اما بسیار بعید است.
در چنین شرایطی باید پرسید چطور برای بازیگری که نمیفروشد، همچنان چنین دستمزد کلانی پرداخت میشود و چرا دستمزدهای پرداخت شده در سینمای ایران حاوی منطق اقتصادی نیست؟ به نظر میرسد در شرایط کنونی تنها بازیگر سینما که پرداخت چنین ارقامی به عنوان دستمزد به او با منطق اقتصادی همراه است، رضا عطاران باشد اما اگر او نیز گزیدهکار نباشد، این موقعیت ویژه برای عطاران نیز همیشگی نخواهد بود.
منبع: تابناک
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «حدود ۸ صبح» آنلاین اکران میشود
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- «عامه پسند» از ۱۷ آبان اکران میشود
- «سرهنگ ثریا» و فیلم جدید منوچهر هادی در راه اکران
- «آقای گل» و «حدود ساعت ۸ صبح» پروانه ساخت گرفتند
- کدام یک از سلبریتی ها در اجرا موفق بوده اند ؟ ازگلزار و رضا صادقی تا اشکان خطیبی و پژمان بازغی
- تاریخ انتشار «نیسان آبی» مشخص شد/ رونمایی از پوستر سریال
- به گریه این دختران برای محمدرضا گلزار نخندیم
- عاشقانِ محمدرضا گلزار، اینستاگرام و این نسل غریبه
- منوچهر هادی: بازیگران خونشان رنگینتر نیست در معرض خطر هستند
- حاشیههای تازه سریال «دل»/ سعید راد: ناراضیام/ منوچهر هادی: پای کارم چه خوب چه بد ایستادهام
- فاجعه اندر فاجعه/ درباره سریال «دل» و دیدگاه کارگردانش
- تهیهکننده «برنده باش» مطرح کرد/ از طرف تلویزیون پولی به گلزار داده نشد
- نگاهی به تفاوتهای «همگناه» و «دل»/ عشق، تجمل و سریالهای ترکی
- تاخیر در توزیع قسمت نهم سریال «دل»
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد
الان بهترین و گران ترین بازیگران دارند در شبکه نمایش خانگی فیلم بازی میکنند وهمین طور تعداد سریال ها در این شبکه رو به فزونی است اگر به لیست بازیگران سریال های ماه تی تی,شهرزادوعاشقانه نگاهی بیندازیم با انبوهی از ستاره ها مواجه میشویم که دستمزهایشان بسیار بالاست ازشهاب حسینی ,محمدرضاگلزار و ترانه علیدوستی گرفته تا پیمان معادی,لیلاحاتمی و مریلازارعی وخیلی های دیگه.. واقعا این سوال برای هرکسی پیش میاد که هزینه ی تولید این فیلم ها چگونه و از کجا تامین میشود؟؟!!