سینماسینما، سحر عصرآزاد
فیلم «در سکوت» به واگویههای زنی تنها با رازی پنهان در گذشته میپردازد که میتوانست کنجکاویبرانگیز باشد، اما این یک خطی جذاب به واسطه ساختار روایی و شیوه بسط و گسترش داستانی و گرهگشایی بیمقدمه، از دست رفته است.
نخستین تجربه فیلم بلند سینمایی ژرژ هاشمزاده پس از سالها دستیاری و برنامهریزی و معدود تجربههای بازیگری، بر اساس فیلمنامهای مشترک از مهدی شیرزاد و خودش ساخته شده است.
«در سکوت» که پس از چهار سال به اکران درآمده، داستان زنی به نام سودابه (فاطمه معتمدآریا) است که پس از ۲۰ و اندی سال به بهانه یک موقعیت کاری به ایران بازمیگردد، اما انگیزه اصلی او دیدار با دختر جوانش، ستاره (سوگل خلیق)، است که در آستانه ازدواج قرار دارد.
این موقعیت دراماتیک اولیه وقتی جذابتر میشود که مقدمات به گونهای چیده شده که با خوانشی جدید از مشاغل مدرن هم در قصه مواجه هستیم که مهارت سودابه را منحصربهفرد و بهروز جلوه میدهد، چراکه در ارتباط با تولید برق از زباله است.
متاسفانه این تعریف در همان معرفی اولیه و طراحی یک سخنرانی کلیشهای و ناکارآمد باقی میماند و بدتر آنکه بعد از مواجهه سودابه با پدرشوهر (خسرو خان، سعید پورصمیمی) و دخترش، بهکلی به فراموشی سپرده میشود. این در حالی است که دخترخاله او، مهشید (ویشکا آسایش)، در ابتدای فیلم تاکید میکند که این پروژه برای او و همسرش بسیار مهم است و به همین دلیل ریسک بازگشت او را به ایران پذیرفتهاند. اما این کاشت بهراحتی فراموش میشود و علامت سوالهای منطقی که در ذهن مخاطب شکل میگیرد، بیجواب میماند تا کلیت درام به مواجهه سودابه با ستاره و البته افشای تدریجی راز سربهمهر او به خسرو خان بپردازد؛ رازی که این حقیقت تلخ را در بر دارد که ستاره نوه آنها نیست، بلکه حاصل یک تجاوز جمعی به سودابه است که فقط شوهر درگذشتهاش، بهرام (محمدرضا غفاری)، از آن خبر داشته که او هم فوت کرده است.
این میزان پیچیدگی در قصهای که قرار است فقط در زمان حال بگذرد و در روندی تدریجی با توزیع هوشمندانه اطلاعات از گذشته به گونهای برملا شود که تعلیق داشته و توان اداره درام را داشته باشد، چالش بزرگی برای نویسندگان و کارگردان اثر بوده که متاسفانه نتوانسته به نتیجهای قابل توجه بینجامد.
مهمترین دلیل آن هم این است که همان ابتدای فیلم که سودابه از سر استیصال از ماشین رانندهاش پیاده میشود تا بهتنهایی به هتل برود، روی پل عابر پیاده با سه مرد مواجه میشود که از روبهرو میآیند و با حالت ترس و یادآوری کوتاه از گذشته، رازی که قرار است تا پایان کار فیلم را اداره کند، لو رفته و از دست میرود.
فیلم با تکیه بر نریشن و واگویههای سودابه پیش میرود و قرار است خلأهای داستانی به واسطه مونولوگهای مداوم و متعدد او به نوعی برطرف شود، درحالیکه در قصههای اینچنینی هرچقدر هم که توضیح داده شود، باز هم علامت سوالی باقی میماند و متاسفانه نویسنده و فیلمساز در دام اطلاعاتدهی مداومی میافتند که مخاطب را پس میزند.
اینچنین است که وقتی گرهگشایی نهایی بدون مقدمه و پیشزمینه از سوی خسرو خان در فرودگاه به سودابه و مخاطب ارائه میشود که تست دیانای او و ستاره مثبت بوده و ستاره نوهاش است، مخاطب نه تحت تاثیر قرار میگیرد و نه باور میکند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- ملتهب با روایت سادهانگارانه/ نگاهی به فیلم «در سکوت»
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- حسرت/ نگاهی به فیلم «سورنجان»
- سکوت به مثابه فریاد/ نگاهی به فیلم “در سکوت”
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند