رومینا روشنبین نویسنده فیلمنامه فیلم کوتاه ابوالهول با اشاره به اهمیت پرداخت فیلمنامه در آثار کوتاه گفت: یکی از مشکلات فیلمنامههای کوتاه به ایده انتخاب شده برمیگردد که ممکن است مناسب پرداخت در یک فیلم بلند باشد، یعنی نیاز به قصهپردازی باشد و به خاطر زمان فیلم کوتاه، ارائه داستان مقدور نباشد.
به گزارش سینماسینما، روشنبین افزود: عدم دقت به جزئیات از دیگر ضعفهای فیلمنامهها است، چون باید اثر در زمانی کم پیام خود را برساند به همین دلیل جزئیات اهمیت بیشتری پیدا میکند. مراجع و اساتید ما در حوزه فیلمنامهنویسی کوتاه بسیار کمتر است، در نتیجه فیلمنامهنویسان هم بیشتر با نویسندگان و تالیفات سینمای بلند در ارتباط میشوند و آثارشان هم تحت تاثیر این فضا قرار میگیرد.
روشنبین درباره چالشهای فیلمنامهنویسی کوتاه بیان کرد: بزرگترین محدودیت در پرداخت این آثار زمان است. وقتی فیلمنامه کوتاه مینویسید باید به مدیریت تولید هم فکر کنید چون هزینه خیلی مهم است. فیلم کوتاه مستقل است و ما نمیتوانیم به خاطر هزینه خیلی از ایدهها را عملی کنیم. از مشکلات فیلمسازان مسائل مالی است که باید فکر کنند فیلمنامه چطور نوشته شود که کم هزینه باشد. این نوع از سینما به دلیل مخاطب خاصش، ایدههای نوآورانهتر و بهروزتری باید داشته باشد. مخاطب فیلمکوتاه مخاطب جدیتری است.
کارگردان فیلم کوتاه «او» گفت: درباره فستیوالهای خارجی نمیتوان کتمان کرد که موفق نبودهایم. شاید یکی از دلایلی که نتوانستهایم در فیلمنامهنویسی کوتاه به جایگاهی شایسته برسیم، سانسور و خودسانسوری است. وقتی یک فیلم ۸ دقیقهای را ۶ دقیقه میکنند، من خودم قبل از آن دست به کار میشوم و شروع میکنم به مراقبت که چه بگویم و چه نگویم تا به فیلمم آسیب نرسد و همین خلاقیت را از بین میبرد. این خودش میتواند نوشتن و ساخت یک اثر را دچار چالش کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- حمید یوسفی برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کیپ تاون آفریقا شد
- دانههایی که سبز نمیشوند/ درباره اقتباس در «زخم کاری: بازگشت»
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- ابراهیم گلستان؛ هنرمندی که خود یک اثر هنری بود
- ادیپ در تروآ/ نگاهی به فیلم «بو میترسد»
- میراث ماکیاولی/ بررسی سریال «وراثت» با تمرکز بر فصل آخر
- «ابوالهول» ایرانی در گرجستان
- استنساخ سینما/ نگاهی به فیلم «شطرنج باد»
- «ابوالهولِ» ایرانی به کانادا میرود
- «ابوالهول» نامزد دریافت جایزه یک جشنواره ایتالیایی شد
- فیلم کوتاه «ابوالهول» به تدوین رسید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





