سینماسینما، رضا حسینی
«دوباره زندگی» از آن دست فیلمهای کوچک و جمعوجوری است که متاسفانه بهراحتی میشود فراموششان کرد؛ البته اگر قرار به بررسی و نوشتن درباره فیلم باشد، بهسادگی نمیشود با آن روبهرو شد، چون با در نظر گرفتن وضعیت سینمای مستقل ایران و انبوه کمدیهای سخیف (که دوباره گیشه را تصاحب کردهاند) و حضور بازیگرانی مثل گلاب آدینه و محمد شمس لنگرودی شاعر، هرگونه انتقاد و بیتوجهی به این فیلم رویهمرفته قابل قبول، میتواند غیرمنصفانه به نظر بیاید؛ بهخصوص اگر طبق معیار برخی صاحبنظران، بخواهیم شرایط تولید را هم در ارزیابی و نقد فیلم لحاظ کنیم.
«دوباره زندگی» دچار یک پارادوکس بنیادی است که بررسی آن را میتوان از عنوانش شروع کرد؛ فیلمی که پیش از دیدن، امیدبخش به نظر میرسد، اما پس از تماشا، انگار اجبار و ملال نهفته در عبارت «دوباره زندگی» رو میآید و خودنمایی میکند. در نخستین مواجهه با عنوان فیلم و بازیگرانش، به یاد حرفهای پدر سالخورده«شهر کوچک»/ «قصبه» (نوری بیلگه جیلان/ ۱۹۹۸) افتادم و صحنهای که پیرمرد از هزارویک دردی میگوید که شبها آسایش را از او سلب میکنند و نمیگذارند لحظهای آرام بخوابد، بااینحال، دلش میخواهد ۲۰ سال دیگر هم زندگی کند. اما پس از دیدن «دوباره زندگی» میتوان گفت فیلم بر خلاف ادعای کارگردان جوانش در یادداشت سایت هنر و تجربه، نهفقط به چنین دیدگاه ستایشگری از زندگی نزدیک نمیشود و شخصیتهای اصلیاش یک بار دیگر طعم شیرین زندگی را تجربه نمیکنند، بلکه کاملا برعکس، گویی از تمام برنامهها و اهدافی که برای گذران بیسروصدا و آرام آخرین روزهای حیاتشان دارند هم محروم میشوند!
زوج سالمند «دوباره زندگی»، ابتدا در عکاسی کنار هم و در یک قاب دیده میشوند؛ با اینکه تغییر پسزمینه و لبخند نزدن زن (و در ادامه، میزانسن تصویر بازتابی روی در بانک) عناصر نویدبخشی نیستند و از جدایی زودهنگامی حکایت دارند، اما تقدیر بازی دیگری برای آنها در نظر دارد و در لحظههای پایانی ترک خانه، خبری میرسد که جدایی و فروپاشی این خانواده کوچک را ظاهرا به تاخیر میاندازد؛ جالب اینکه پس از فرازوفرودهای داستانی، عنصر حیات به زندگیشان تزریق میشود تا احتمالاً شروعی دوباره را از سر بگذرانند، ولی در واقعیت، اوضاعشان دائم بدتر میشود و در پایان، فیلم با قابهای تک و عاری از هر گونه نشانه امید مرد و زن میانسال تمام میشود. بهعلاوه، فیلمبرداری «دوباره زندگی» هم تابع پارادوکس مورد اشاره است و از یک طرف با دنیایی تقریبا بیرنگ طرفیم و از سوی دیگر، با تصاویری بیدلیل نورزده مواجه میشویم. (اگر این اشکال به نسخه ارسالی برای منتقدان برمیگردد که چه بدتر!)
ناگفته نماند که «دوباره زندگی» در عرصه جهانی موفقیتهایی را به عنوان فیلم اول و برای بازیگرش گلاب آدینه به ارمغان آورده است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «سفیدپوش» نماینده سینمای کوتاه ایران در اسکار ۲۰۲۲ شد/ پیام تبریک مدیرعامل انجمن سینمای جوانان
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- حسرت/ نگاهی به فیلم «سورنجان»
- سکوت به مثابه فریاد/ نگاهی به فیلم “در سکوت”
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟