سینماسینما، منوچهر دینپرست
برخی اتفاقات در زندگی چنان رخ میدهد که بهسادگی نمیتوان از کنار آن گذشت و زمینه آنچنان پر از آلام و درد است که تا آخرین نفس با ما همراه است. این رویدادها را نه میتوان ابراز کرد و نه میتوان فراموش کرد. واقعا چه باید کرد؟ این رویدادها محصول یک گسست نابههنگام در زندگی ماست؛ زندگیای که کمتر به آن توجه میکنیم و از سر عادت از کنار آن میگذریم؛ عادتی که نمیتواند معنای خللناپذیر هستی را برای ما معنا کند. بر این اساس بدون تردید ما در بحران هستیم و این بحران را همچون صلیب بر روی دوش خود میکشیم شاید که راهی باز شود یا کورهراهی از دور پیدا شود…
فیلم «در سکوت» نیز بر اساس چنین معنایی ساخته شده است. فیلمی با درونمایه لطمه و بحران و ترس و وحشت و صراحت و شگفتی و از همه مهمتر پایان رویای هویتی که بود و دیگر نیست. «در سکوت» درباره زنی است که بر اثر یک اتفاق گروهی از پسران اراذل دستهجمعی به پیکر این زن تجاوز میکنند و او را با کالبد زخمیاش رها میکنند؛ کالبدی که در وجودش دختری را فراهم میکند. این زن پس از این حادثه دختر را که چند روز از به دنیا آمدنش میگذرد، رها میکند و میرود. این رهایی اگرچه از سر ترس و استیصال است، اما قطعا بار آن فاجعه را بر دوش دارد. او بعد از ۲۳ سال به سراغ دختر میآید. او که اکنون دختری زیبا و پریروی شده، نه از گذشته خود خبر دارد و نه میداند که او نتیجه فاجعهای است که بر پیکر مادرش رفته است. فیلم «در سکوت» بیش از آنچه بخواهد ما را با یک رویداد یا داستانی از جنس تجاوز آشنا کند، ما را با سکوتی مواجه میکند که گویی این سکوت باید به فریاد تبدیل میشد. زنی بیپناه را باید پناه داد و بر دژخیمان شورید. فیلم از جنس موعظه و وعظ هم نیست. سر پند و نصیحت و پلیسبازی هم ندارد. او رویداد را همچون آینه در برابر مخاطب قرار میدهد تا خود تصمیم بگیرد با این پدیده شوم در روزگار تهی چگونه برخورد کند.
تمامیت ازدسترفته دختر که حاصل این رویداد شوم است، اگرچه برای مخاطب دلخراش و دردناک است، اما نمیتوان از زمینههای این رویداد نگفت. کارگردان گویی با تعمد و اتفاق نظری که دارد، میخواهد مخاطب را همراه با قربانی به فریاد وادارد که سکوت در برابر جنایت عین بزدلی است. اگرچه او در فیلم مانیفستی در اختیار نمیگذارد و اساسا به چنین منشی باور ندارد، اما فیلم او را میتوان از جنس یک برش از شهر پرآشوب دانست.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- ملتهب با روایت سادهانگارانه/ نگاهی به فیلم «در سکوت»
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- حسرت/ نگاهی به فیلم «سورنجان»
- تمام داشتههای پنهان ما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت دهه فجر ۱۴۰۳
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران
- نشست خبری جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری