حبیب ایلبیگی در آستانه یک ساله شدن فعالیتش در این سمت و برگزاری جشنوارهی فیلم فجر ، توضیحاتی درباره روند کاری این معاونت ارائه کرد و درباره شیوه نظارت و ارزشیابی این دوره از جشنواره فیلم نیز نکاتی را متذکر شد.
وی در این گفتوگو خاطر نشان کرد: یکی از اصلاحاتی که باید آن را فریاد کرد، مشکل کشیدن سیگار در فیلمهاست. به طوری که این مسئله مهمترین مشکلی است که امسال در فیلمهای جشنواره داشتهایم و تلاش کردهایم بخش عمدهای از آن را تعدیل کنیم اما متأسفانه بعضی فیلمها در این زمینه مشکل اساسی دارند.
ایلبیگی با اشاره به دستورالعمل وزارت بهداشت درباره ممنوعیت سیگار کشیدن گفت: این وزارتخانه نیز به این موضوع توجه جدی دارد، به همین دلیل از دوستان سینماگر و سازندگان فیلمهای سینمایی میخواهیم به شکل جدی به این مسئله توجه داشته باشند، زیرا اگر با صحنههای مکرر کشیدن سیگار در فیلمها روبرو شویم خیلی جدی برخورد خواهیم کرد و پیش از اینکه دیگران بخواهند مانع نمایش فیلم شوند، بهتر است خودمان این وضعیت را اصلاح کنیم.
سیگار کشیدن در فیلمها عادی نشود
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی بار دیگر خطاب به سینماگران هشدار داد: سیگار کشیدن در فیلمها عادی نشود و این وظیفه ماست که اجازه ندهیم این موضوع به شکل روالی طبیعی در فیلمها وجود داشته باشد.
ایلبیگی خاطرنشان کرد: امسال بیشترین اصلاحیههای فیلمها مربوط به همین صحنههای سیگار کشیدن است.
پروانه نمایش فیلمها موقتی است
او در پاسخ به این پرسش که پروانه نمایش فیلمها در جشنواره فجر موقتی است یا به عنوان پروانه نمایش دائمی تلقی میشود، تصریح کرد: معمولا رویه این است که پروانه نمایش جشنواره موقت است و مهمترین دلیل این تصمیمگیری این است که بسیاری از فیلمسازان آثارشان را در شرایطی شتابزده به جشنواره میرسانند و ترجیح میدهند اصلاحات دوبارهای داشته باشند. از سوی دیگر ما به فیلمی پروانه نمایش دائمی میدهیم که نسخه نهایی اکران خود را ارائه کرده باشد.
ایلبیگی ادامه داد: مثلا امسال بسیاری از فیلمها مدت زمانشان طولانی است که احتمالا بعد از اکران جشنواره زمان را کوتاهتر میکنند. از سوی دیگر برخی سینماگران بسته به بازخوردهایی که از مخاطبان جشنواره میگیرند، اصلاحاتی را برای اکران عمومی لحاظ میکنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این بازخوردها ممکن است روی تصمیمات شورای ارزشیابی و نظارت هم تأثیر بگذارد و اگر فیلمی در جشنواره دچار حاشیه بشود، برای اکران عمومی اصلاحیههای بیشتری دریافت کند، تصریح کرد: وظیفه ماست کمک کنیم فیلمها به سلامت کامل مسیر نمایش را طی کنند و اگر موانعی در این زمینه باشد، باید برداشته شود. در این میان شاید درصدی از این تصمیمات به ما هم برگردد ولی بخش عمده مسائلی است که خود سازندگان فیلم براساس بازخوردهای جشنواره مورد توجه قرار میدهند.
این مدیر هنری در پاسخ به اینکه چه تعداد از فیلمهای جشنواره فجر تاکنون توسط معاونت ارزشیابی و نظارت بازبینی شدهاند، توضیح داد: تقریبا تمام فیلمها دیده شدهاند. خوشبختانه بین ما و هیأت انتخاب و دبیر جشنواره همکاری خوبی صورت گرفته است. شرایط جشنواره ایجاب میکرد که ما در معاونت نظارت مانعی برای فیلمها ایجاد نکنیم و دست جشنواره برای انتخاب آثار باز باشد. البته فیلمهایی هم که دیدیم مشکل خاصی نداشتند.
پایان امیدوارکننده فیلمها
ایلبیگی در پاسخ به این پرسش که آیا آن گونه که گفته میشود بیشتر فیلمها فضای تلخ دارند؟ توضیح داد: حتی اگر بعضی فیلمها فضای تلخ داشتهاند اما اغلب آنها پایان امیدوارکننده دارند و آن گونه که در بعضی اظهارنظرها مطرح شده فیلمها تلخ نیستند.
وی اضافه کرد:از سوی دیگر در حمایتهایی که انجام دادهایم تلاش کردهایم خانواده ایرانی، سبک زندگی اصیل ایرانی و… را مورد توجه قرار بدهیم و خوشبختانه در این زمینه روندی رو به رشد داریم. اما نمیتوان توقع داشت یک باره همه چیز تغییر کند و چهره سینما عوض شود و مثلا همه فیلمها پایان خوش داشته باشند چرا که چنین چیزی شدنی نیست اما فعلا در این مسیر حرکت میکنیم.
ایلبیگی با اشاره به برخی اظهارنظرها که در سالهای گذشته مطرح میشد مبنی بر اینکه جشنواره فیلم فجر و آثارش چه ارتباطی به پیروزی انقلاب اسلامی دارد، خاطر نشان کرد: اتفاقا جشنواره بینالمللی فجر یکی از مهمترین رویدادهایی است که به جشن پیروزی انقلاب میپردازد و باید خدا را شکر کنیم بر سر حضور در همین جشنواره بین فیلمسازان ما دعواست و این نکته مهمی است.
این مدیر هنری افزود: البته طبیعتا تعدادی از هنرمندان در این رویداد حضور ندارند و ممکن است معترض باشند و از آنجا که این جشنواره به عنوان جشن ملی سینما قلمداد میشود ای کاش میتوانستیم با مشارکت هنرمندان بیشتری آن را برگزار کنیم و با سعه صدر برخی از آنان را وارد جشنواره کنیم. البته نظر آقای حیدری به عنوان دبیر جشنواره قابل احترام و خیلی خوب است که سر حرفمان بایستیم و تغییری در ترکیب فیلمها ندهیم. اما از آنجا که برخی سینماگران هم علاقهمندند آثارشان در جشنواره باشد کاش میتوانستیم شرایط را برای حضور آنها فراهم کنیم.
ایلبیگی با اشاره به موضوعات بعضی از آثار این دوره از جشنواره فیلم فجر به ایسنا گفت: امسال فیلمهای زیادی در ارتباط با انقلاب، دفاع مقدس یا مسائل منطقه داریم که نسبت به دورههای پیش آثار در این ژانرها پررنگتر است و آثار قابل توجهی درباره جانبازان، شهدا، سوریه، حوادث پیش و بعد از انقلاب و… داریم که امیدواریم بدرخشند و به خوبی دیده شوند.
منبع : ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- علمالهدی: جشنواره فجر متناسب با ایام فاطمیه باشد/ ژست هنرپیشهها تکرار نشود
- داوران بخش «جلوهگاه شرق» معرفی شدند/ گلاب آدینه در جمع داوران جشنواره جهانی فیلم فجر
- تحلیل کیوان کثیریان درباره جوایز جشنواره سی و چهارم / فیلم – بخش دوم
- تحلیل کیوان کثیریان درباره جشنواره سی و چهارم / فیلم – بخش اول
- ۱۰ نکته خواندنی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر
- با هنرمندانی که به تیپ ما نمیخورند تعامل دارم!/ فیلم منتخب نماینده مجلسی که گفت فیلم نمیبیند
- پاسخ یکی از داوران جشنواره فجر به یک سئوال/ چرا فیلمهای تبریزی و موتمن جایزه نگرفتند؟
- به روایت یک شاهد عینی / جشنواره فجر و کیفر خواست نسل امروز از نسل قدیم
- بهترین های جشنواره سی و چهارم از نگاه نویسندگان “سینماسینما”
- تلویزیون مردم را به شبکههای مجازی کشاند
- گزارش تصویری از اختتامیه جشنواره سی و چهارم فیلم فجر -۱
- فرش قرمزهای روز پایانی جشنواره فیلم
- گزارش تصویری نشست خبری فیلم لاک قرمز
- گزارش تصویری نشست خبری فیلم خانه ای در خیابان چهل و یکم
- گزارش تصویری نشست خبری فیلم خشم و هیاهو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»