دوسال پیش تب تند پخش تیزرها در شبکههای ماهوارهای سروصدای زیادی به راه انداخت. بهزعم بسیاری از اهالی سینما، پخش تیزر فیلمهای روز از این شبکهها ضمن آگاهسازی مخاطبان از فیلمها تأثیر مستقیمی در فروش گذاشت و مدتی تبلیغات فیلمها به همین منوال گذشت.
هزینه گزاف پخش تیزر در رسانه ملی از یکسو و برخورد سلیقهای با پخش این تیزرها بخشی از علاقهمندی سینماگران برای پخش تیزرهایشان در شبکههای ماهوارهای بود، اما ممنوعالفعالیتشدن چند دفتر سینمایی به علت تبلیغات ماهوارهای فیلمها، ناگهان تمامی معادلات را بههم ریخت و باعث شد نگاه دیگری به شکل تبلیغات فیلمهای سینمایی شود. این روزها با اینکه صداوسیما با اختصاص تیزر به برخی فیلمها در جهت تعامل با سینماگران حرکت کرده، باز هم شاهد کاهش مخاطب سینماها هستیم. شبکه جم در تازهترین تاکتیک خود مدل پخش تیزر فیلمها را تغییر داده تا مخاطب بیشتری برای خود دستوپا کند.
*از اتمام حجت تا امضای تعهد
نیمه نخست سال ۹۵ بود که پخش تیزر فیلمهای سینمایی از شبکههای ماهوارهای، تنور فروش فیلم را برای صاحبان فیلمها داغ کرد. پخش بیوقفه این تیزرها و با شعار حمایت از هنرمندان کشورمان باعث شد تا به گمان برخی از سینماگران، عده بیشتری متوجه اکران سینماها شوند و از این طریق رونق ازدسترفته به سینماها برگردد، اما بهمرور سازمان سینمایی، اقدامات عملیتری را برای منصرفکردن صاحبان فیلم از تبلیغات در شبکههای ماهوارهای به کار بست. امضای تعهدنامهای که بهموجب قائلبودن به آن در صورت پخش تیزر از رسانه ملی، حق تبلیغ فیلم در شبکههای ماهوارهای از بین میرود، از جمله اقدامات عملی بود و البته دراینمیان از تعامل خوب رسانه ملی و سینما صحبتهای بسیاری به میان آمد که ظاهرا این توافق مسیر کند و دشواری در پیش دارد.
از سوی دیگر قرارگرفتن اسامی کارگردانان و تهیهکنندگان آثاری که تبلیغ فیلمهایشان از شبکههای ماهوارهای پخش میشد و بهمیانآمدن نام ممنوعالکاری برای آنها، تنش بسیاری را میان اهالی سینما ایجاد کرد. رفتوآمد بسیاری از تهیهکنندگان به دادسرا و توضیح درباره چگونگی و چرایی پخش تیزر فیلمهایشان باعث شد تا بسیاری از آنها به طرق گوناگون هرگونه ارتباط با این شبکهها را تکذیب کنند.
ممنوعیت فعالیت تعدادی از دفاتر سینمایی به دلیل پخش آنونس فیلمهای آنها از شبکه جم، از دیگر حواشی چند ماه اخیر سینمای ایران بود. پس از کشوقوسهای فراوان، طبق اطلاعیه سازمان سینمایی و پیرو مذاکره رئیس سازمان سینمایی با حجتالاسلاموالمسلمین منصوری، بازپرس رسیدگیکننده به پرونده، با ابلاغ ویژه رئیس قوه قضائیه، مشکل اکران فیلمهای دفاتر تعلیقشده شامل فیلمیران، نورتابان و پویافیلم مرتفع و ادامه فعالیت این دفاتر بلامانع اعلام شد.
امضای تعهدنامهای که بهموجب قائلبودن به آن در صورت پخش تیزر از رسانه ملی، حق تبلیغ فیلم در شبکههای ماهوارهای از بین میرود، از جمله اقدامات عملی بود و البته دراینمیان از تعامل خوب رسانه ملی و سینما صحبتهای بسیاری به میان آمد، از آن زمان بهبعد، در شبکههای ماهوارهای خبری از تبلیغات فیلمهای سینمایی کشورمان نبود.
*برنامه «گیشه» و «ساعت ۵ عصر»
اما ظاهرا قرار نیست پرونده پخش تیزر فیلمهای سینمایی از شبکههای ماهوارهای بسته شود. بهتازگی شکل دیگری از تبلیغات فیلمها در این شبکه ایجاد شده است و در قالب برنامهای به نام «گیشه»، فیلمهای روز سینمای ایران معرفی میشوند. در چند روز اخیر پخش پرتعداد تیزرهای فیلم ساعت ۵ عصر، از این شبکه باعث شده بار دیگر پرونده پخش تیزر فیلمهای سینمایی در این شبکه باز شود، اما روابطعمومی ساعت ۵ عصر در اطلاعیهای، همکاری عوامل این پروژه با شبکههای ماهوارهای فارسیزبان را برای پخش آنونسهای فیلم تکذیب و ضمن رد هرگونه ارتباط با شبکههای ماهوارهای، این اقدام خودسرانه گردانندگان «جم» را تقبیح کرد.
روابطعمومی فیلم مدیری اعلام کرد: ما در آخرین هفتههای اکران ساعت ۵عصر قرار داریم و در بیش از دو ماه گذشته که فیلم روی پرده بود، حمایت کاملی از سوی رسانهها و بهویژه صداوسیما در قبال فیلم را شاهد بودیم که همین اقدامات خوشبختانه موجب شد تا فیلم به مرز ۱۰ میلیارد فروش نزدیک شود. درواقع ما هیچ نیازی به تبلیغات فیلم در شبکههای ماهوارهای نداشتیم و برنامه مذکور بدون اطلاع و هماهنگی ما از شبکه جم در حال پخش است که قطعا رضایتی به این حرکت نداریم و امیدواریم پخش آن بهسرعت متوقف شود. این مسئله را به مسئولان وزارت ارشاد هم اعلام کردهایم و امیدواریم تا در آخرین مقطع اکران هم حاشیههای منفی گریبانگیر فیلم نشود».
سینمای ایران بدون «جم» یا با «جم»، به حیات خود ادامه خواهد داد. این صداوسیماست که میتواند با بهدستآوردن دوباره اعتماد مخاطبان، به تیزرهایی که از فیلمها پخش میکند پشتوانه قویتری بدهد.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رابطه ظرف و مظروف
- پیشبینی درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی برای صداوسیما در سال ۱۴۰۴
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- فرصتها و تهدیدهای مدیران جدید سیما چیست؟/ لزوم برآوردن انتظارات
- تصمیم نهایی ساختمان شیشهای برای جامجم چیست؟
- جزئیاتی از مصوبه نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی/ مجلس چهزمانی مصوب میکند؟
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
- جزئیات کامل تفاهم ارشاد و صداوسیما درباره نمایش خانگی، فضای مجازی و…
- جدیدترین اظهارات جبلی درباره نمایش خانگی؛ آییننامه تخلفات در راه است
- تهیهکننده فیلم خبر داد؛ تلویزیون برای پخش «شماره ۱۰»، هفت میلیارد تومان پرداخت کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





