دوسال پیش تب تند پخش تیزرها در شبکههای ماهوارهای سروصدای زیادی به راه انداخت. بهزعم بسیاری از اهالی سینما، پخش تیزر فیلمهای روز از این شبکهها ضمن آگاهسازی مخاطبان از فیلمها تأثیر مستقیمی در فروش گذاشت و مدتی تبلیغات فیلمها به همین منوال گذشت.
هزینه گزاف پخش تیزر در رسانه ملی از یکسو و برخورد سلیقهای با پخش این تیزرها بخشی از علاقهمندی سینماگران برای پخش تیزرهایشان در شبکههای ماهوارهای بود، اما ممنوعالفعالیتشدن چند دفتر سینمایی به علت تبلیغات ماهوارهای فیلمها، ناگهان تمامی معادلات را بههم ریخت و باعث شد نگاه دیگری به شکل تبلیغات فیلمهای سینمایی شود. این روزها با اینکه صداوسیما با اختصاص تیزر به برخی فیلمها در جهت تعامل با سینماگران حرکت کرده، باز هم شاهد کاهش مخاطب سینماها هستیم. شبکه جم در تازهترین تاکتیک خود مدل پخش تیزر فیلمها را تغییر داده تا مخاطب بیشتری برای خود دستوپا کند.
*از اتمام حجت تا امضای تعهد
نیمه نخست سال ۹۵ بود که پخش تیزر فیلمهای سینمایی از شبکههای ماهوارهای، تنور فروش فیلم را برای صاحبان فیلمها داغ کرد. پخش بیوقفه این تیزرها و با شعار حمایت از هنرمندان کشورمان باعث شد تا به گمان برخی از سینماگران، عده بیشتری متوجه اکران سینماها شوند و از این طریق رونق ازدسترفته به سینماها برگردد، اما بهمرور سازمان سینمایی، اقدامات عملیتری را برای منصرفکردن صاحبان فیلم از تبلیغات در شبکههای ماهوارهای به کار بست. امضای تعهدنامهای که بهموجب قائلبودن به آن در صورت پخش تیزر از رسانه ملی، حق تبلیغ فیلم در شبکههای ماهوارهای از بین میرود، از جمله اقدامات عملی بود و البته دراینمیان از تعامل خوب رسانه ملی و سینما صحبتهای بسیاری به میان آمد که ظاهرا این توافق مسیر کند و دشواری در پیش دارد.
از سوی دیگر قرارگرفتن اسامی کارگردانان و تهیهکنندگان آثاری که تبلیغ فیلمهایشان از شبکههای ماهوارهای پخش میشد و بهمیانآمدن نام ممنوعالکاری برای آنها، تنش بسیاری را میان اهالی سینما ایجاد کرد. رفتوآمد بسیاری از تهیهکنندگان به دادسرا و توضیح درباره چگونگی و چرایی پخش تیزر فیلمهایشان باعث شد تا بسیاری از آنها به طرق گوناگون هرگونه ارتباط با این شبکهها را تکذیب کنند.
ممنوعیت فعالیت تعدادی از دفاتر سینمایی به دلیل پخش آنونس فیلمهای آنها از شبکه جم، از دیگر حواشی چند ماه اخیر سینمای ایران بود. پس از کشوقوسهای فراوان، طبق اطلاعیه سازمان سینمایی و پیرو مذاکره رئیس سازمان سینمایی با حجتالاسلاموالمسلمین منصوری، بازپرس رسیدگیکننده به پرونده، با ابلاغ ویژه رئیس قوه قضائیه، مشکل اکران فیلمهای دفاتر تعلیقشده شامل فیلمیران، نورتابان و پویافیلم مرتفع و ادامه فعالیت این دفاتر بلامانع اعلام شد.
امضای تعهدنامهای که بهموجب قائلبودن به آن در صورت پخش تیزر از رسانه ملی، حق تبلیغ فیلم در شبکههای ماهوارهای از بین میرود، از جمله اقدامات عملی بود و البته دراینمیان از تعامل خوب رسانه ملی و سینما صحبتهای بسیاری به میان آمد، از آن زمان بهبعد، در شبکههای ماهوارهای خبری از تبلیغات فیلمهای سینمایی کشورمان نبود.
*برنامه «گیشه» و «ساعت ۵ عصر»
اما ظاهرا قرار نیست پرونده پخش تیزر فیلمهای سینمایی از شبکههای ماهوارهای بسته شود. بهتازگی شکل دیگری از تبلیغات فیلمها در این شبکه ایجاد شده است و در قالب برنامهای به نام «گیشه»، فیلمهای روز سینمای ایران معرفی میشوند. در چند روز اخیر پخش پرتعداد تیزرهای فیلم ساعت ۵ عصر، از این شبکه باعث شده بار دیگر پرونده پخش تیزر فیلمهای سینمایی در این شبکه باز شود، اما روابطعمومی ساعت ۵ عصر در اطلاعیهای، همکاری عوامل این پروژه با شبکههای ماهوارهای فارسیزبان را برای پخش آنونسهای فیلم تکذیب و ضمن رد هرگونه ارتباط با شبکههای ماهوارهای، این اقدام خودسرانه گردانندگان «جم» را تقبیح کرد.
روابطعمومی فیلم مدیری اعلام کرد: ما در آخرین هفتههای اکران ساعت ۵عصر قرار داریم و در بیش از دو ماه گذشته که فیلم روی پرده بود، حمایت کاملی از سوی رسانهها و بهویژه صداوسیما در قبال فیلم را شاهد بودیم که همین اقدامات خوشبختانه موجب شد تا فیلم به مرز ۱۰ میلیارد فروش نزدیک شود. درواقع ما هیچ نیازی به تبلیغات فیلم در شبکههای ماهوارهای نداشتیم و برنامه مذکور بدون اطلاع و هماهنگی ما از شبکه جم در حال پخش است که قطعا رضایتی به این حرکت نداریم و امیدواریم پخش آن بهسرعت متوقف شود. این مسئله را به مسئولان وزارت ارشاد هم اعلام کردهایم و امیدواریم تا در آخرین مقطع اکران هم حاشیههای منفی گریبانگیر فیلم نشود».
سینمای ایران بدون «جم» یا با «جم»، به حیات خود ادامه خواهد داد. این صداوسیماست که میتواند با بهدستآوردن دوباره اعتماد مخاطبان، به تیزرهایی که از فیلمها پخش میکند پشتوانه قویتری بدهد.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینی درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی برای صداوسیما در سال ۱۴۰۴
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- فرصتها و تهدیدهای مدیران جدید سیما چیست؟/ لزوم برآوردن انتظارات
- تصمیم نهایی ساختمان شیشهای برای جامجم چیست؟
- جزئیاتی از مصوبه نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی/ مجلس چهزمانی مصوب میکند؟
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
- جزئیات کامل تفاهم ارشاد و صداوسیما درباره نمایش خانگی، فضای مجازی و…
- جدیدترین اظهارات جبلی درباره نمایش خانگی؛ آییننامه تخلفات در راه است
- تهیهکننده فیلم خبر داد؛ تلویزیون برای پخش «شماره ۱۰»، هفت میلیارد تومان پرداخت کرد
- معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ: وزارت فرهنگ و صداوسیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر به صورت توامان وظیفه دارند و اقدام میکنند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





