سینماسینما، حمیدرضا مقدسیان
عامهپسند، سومین فیلم از سهگانهی زنان سهیل بیرقی یعنی ترتیب فیلم «من»، «عرق سرد» و «عامهپسند» است. وقتی این سه فیلم را در نظر بگیریم، به یک رگهی مشخصی میرسیم که آن دغدغه سهیل بیرقی یعنی پرداختن به زنانی که تلاش میکنند مستقل باشند، هویت فردی پیدا کنند و شاید به روشی زندگی کنند که با عادتهای عرفی و سنتی جامعه آنها جور در نمیآید اما تا جای ممکن خودشان هستند.
لیلا حاتمی در فیلم«من» ، باران کوثری در فیلم «عرق سرد» و فاطمه معتمدآریا در فیلم «عامه پسند» نماد این زنها هستد. همه این زنها به نوعی سرنوشت مشترک دارند و توسط جامعه اطراف خود بلعیده میشوند. تاکید میکنم بر جامعه اطرافشان به این خاطر که این مردان نیستند که مشخصا به شکلی دوقطبی باعث اذیت، آزار و ناکامی زنان میشوند بلکه تحت تاثیر باورهای حاکم در جامعه است.
رگهی دیگری که در فیلمهای سهیل بیرقی مشخص است، انتخاب شریک جنسی متفاوت در فیلمهای اوست. این موضوع را سهیل بیرقی شاید مشخصا به آن اشاره نکرده و نپذیرفته است اما رگهای آن را میتوان دید. مثلا در فیلم عرق سرد همخانه بودن باران کوثری و هدی زینالعابدین. در فیلم عامه پسند هم هوتن شکیبا که مربی یوگاست و خاطراتش را با همخانه پسری که داشته مطرح میکند، این شائبه را ایجاد میکند که شاید این شخصیت فردی با تمایلات متفاوت است.
به وضوح بعد از فیلم «من» و بعد از آن «عرق سرد» و در نهایت «عامهپسند»، سهیل بیرقی بیش از آنکه سینما، قصهگویی، شخصیتپردازی و قوام یافتگی فیلمنامه برایش مهم باشد، مضامین و مفاهیمی که برایش اهمیت دارد ملاک قرار گرفته. شاید عامهپسند از همین نقطه بیشترین آسیب را خورده است. بیشتر از آنکه به فیلمنامه توجه شود، تلاش شده آن مفاهیم در قالب شخصیتهای نمادین و مثالی در قالب فیلم مطرح شود. شاید اگر بازی فاطمه معتمدآریا نبود، همین میزان کششی هم که در فیلم هست، قابل جستجو نبود.
منبع:سانس ویژه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
- گفتوگو با مجید مجیدی/ نباید فضا را خشن کنیم
- ای کاش قضاوتی در کار بود/ یادداشتی درباره «قصیده گاو سفید»
- گرمتر بتاب/ یادداشتی درباره «خورشید» مجید مجیدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟
- فانتزیهای سورئال و کمدیهای پیچیده از جنس سروش صحت/نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»؛
- فیلم «قاتل»؛ تولدی دوباره
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی