سینماسینما، محمدرضا مقدسیان
مهمترین تحلیل که باید برای مغز استخوان داشت این است که در نظر داشته باشیم یک سوژه یا ایده ملتهب نیست که میتواند یک فیلم را موفق کند، یا ایجاد یک فضای ملتهب نیست که میتواند سرنوشت فیلم را تعیین کند و البته یک این ایده ملتهب یا حضور چند بازیگر نامدار نیست که میتواند یک فیلم را به سرانجام خوب برساند. مهم این است که آن ایده ملتهب در یک ساختار فیلمنامه نویسی درست تبدیل به یک داستان شود و بتواند انسجام روایی خود را از ابتدا تا انتها حفظ کند. مغز استخوان ایده ملتهبی دارد اما فیلمنامه ساختارمندی ندارد و دو داستان موازی به صورت در هم تنیده نشده روایت میشود که هر دو ملتهباند اما هیچکدام بسط داده نمیشود. به همین دلیل بدنهی داستان نحیف و بیرمق است.
ماجرای حضور بابک حمیدیان، پریناز ایزدیار و جواد عزتی یک حس عجیبی در ما تداعی میکند. پریناز ایزدیار به سبکی در این فیلم بازی میکند که انگار از سه کام حبس برداشته و در فضای مغز استخوان گذاشته شده است، همین آدم میتواند از این فیلم برداشته شود و در فیلم دیگری قرار بگیرد. تازگی نداشتن در بازی بابک حمیدیان هم همینطور است و بدون شک میتوان فیلمهای متعددی نام برد که زوج این فیلم به همین سبک و سیاق در فیلمهای دیگر حضور داشتهاند. بازی این سه ما را برای دنبال کردن سرنوشت آنها در فیلم اقناع نمیکند. بخشی از این برای ضعف فیلمنامه و داستانگویی است؛ ایدهای که بسط و عمق پیدا نمیکند و تنها با موقعیتهای سطحی کش پیدا میکند. از طرفی بازیها هم پر کشش نیست. در نهایت فیلم مغز استخوان یک فیلم اتفاق نیفتاده است.
شاید یکی از دلایل عدم توفیق در فیلمنامه مغز استخوان این است که در نظر گرفته نشده این فیلم در چه جغرافیایی با چه فرهنگی و با چه باورهایی ساخته میشود. موضوع فیلم به خودی خود ملتهب است اما آیا سوژه همبستر شدن یک خانم با همسر سابق برای نجات فرزند این قابلیت را دارد که به صورت کاملا دراماتیزه در فضای اجتماعی ایران تبدیل به فیلمنامه شود؟ دست کم آقای قربانی نشان داده است یا نمیشود یا نمیتواند.
فیلمنامه مغز استخوان قابلیت تبدیل شدن به فیلم بهتری را داشت اگر که به صورت عمیقتر و دقیقتری روی یک وجه داستانیاش تمرکز میکرد و در انتخاب بازیگرها هم میبایست دقت بیشتری میکرد تا تصویری که مخاطب از شیوه اجرای پریناز ایزدیار، بابک حمیدیان و جواد عزتی دارد تکرار نشود.
منبع: سانس ویژه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فرصت از دست رفته/ نگاهی به فیلم «مغز استخوان»
- «مغز استخوان»؛ فاقد هسته مرکزی دراماتیک
- سه فیلم جدید طی ماههای آینده روی پرده میآیند
- اعلام زمان اکران «جنایت بیدقت»/ اکران«مغز استخوان» و «چپ راست» تا قبل از جشنواره فجر
- «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی روی پرده میآید
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- مروری بر سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر/ تنوع در ژانر؛ ضعف در فیلمنامه
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
- آن سه کام حبس لعنتی/ نگاهی به فیلم سه کام حبس
- نگاهی به فیلم عنکبوت/ همه چیز در سطح
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش