شورای مرکزی کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران در بیانیهای ضمن ابراز نگرانی دربارهی اخبار مرتبط با انحصارگرایی در عرصهی تولید سریال در شبکهی نمایش خانگی، اعلام آمادگی کرد تا به هر دو سازمان درگیر در این ماجرا یعنی سازمان سینمایی و سازمان صدا و سیما نظرات مشورتی لازم را ارائه دهد.
به گزارش سینماسینما، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:
«مدیر کل پروانهی ساخت سازمان سینمایی اعلام کرده است که به منظور جلوگیری از سریالسوزی تا اطلاع ثانوی مجوزی برای ساخت هیچ سریالی در شبکهی نمایشخانگی صادر نمیشود. خبرها حاکی از آن است که این اعلام توقف به خاطر اختلاف میان سازمان سینمایی و سازمان صدا و سیما در بحث صدور مجوز نظارت بر تولید محصولات نمایشخانگی است.
با توجه به اینکه در چند سال گذشته بیشترین نظارت و ممیزی و اعمال نظرات از سوی هر دو سازمان یعنی هم سازمان سینمایی و هم سازمان صدا و سیما بر روی فیلمنامه اعمال شده است، کانون فیلمنامهنویسان با توجه به ارتباط ناگزیر شغلی اعضای خود با هر دو سازمان، پیشنهادات و انتقاداتی را به شرح زیر مطرح میکند:
۱-میتوان پیشبینی کرد که انتقال صدور مجوز از سازمان سینمایی به صدا و سیما به انحصار مطلق در این حوزه و یکسانسازی تولیدات دو بخش متفاوت، و کمرنگ شدن جذابیتهای تولیدات بازار کار منجر شود.
۲- بارها از زبان مسئولان فرهنگی شنیدهایم که مشکل سینما و آثار نمایشی ما ضعف فیلمنامه است. به عقیدهی کانون فیلمنامهنویسان، بزرگترین مشکل، عدم درک مسئولان نظارتی از ماهیت پیچیده فیلمنامه و فیلمنامهنویسیست.
۳- معتقدیم ارتقاء سطح فیلمنامهنویسی و ساخت آثار قابل قبول در گرو ارتباط تنگاتنگ سازمانهای نظارتی و تولید با تنها نهاد و صنف فیلمنامهنویسیست وگرنه منشأ بودجهی تولید و دولتیبودن یا خصوصیبودن آن، هرگز مجوزی برای حاکمیت محض صاحبان احتمالی سرمایه برای تولید آثار ضعیف نخواهد بود.
۴- به سازمان سینمایی و سازمان صداوسیما پیشنهاد میکنیم بیش از توجه به متولیگری، نگران کارنامهی خود در ساخت محصولاتی نمایشی باشند که تنها در یک میدان بیرقیب شانس دیدهشدن دارند.
با درنظر گرفتن مراتب ذکرشده، کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران آمادگی خود را برای ارائهی مشاورهی مداوم و ساختاری به این دو سازمان ناظر اعلام میکند.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما مطرح کرد؛ درخواست شفافسازی مالی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- تصمیمات دوگانه در پی حادثه تروریستی کرمان؛ سازمان سینمایی اکران آثار کمدی را تعطیل کرد، انجمن سینماداران تمامی سینماها را!
- برگزاری «دومین جشن مهر سینمای ایران» در کشور
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش