سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برای اهالی رسانه به روز چهارم از خود رسید.
سینماسینما، زهرا نعیمی: در روز چهارم جشنواره در برج میلاد همانند برنامه با اکران یک فیلم در بخش مستند و نمایش آثار در بخش سینمای ایران و چشم انداز همراه بود.
مستند «آوانتاژ» به کارگردانی محمد کارت در بخش سینما حقیقت به نمایش در آمد .
این فیلم مستند روایتگر شرایط کنونی تعدادی کارتنخواب است که روند بهبودی خود را در یک مرکز درمانی طی میکنند. آنها یک تیم فوتبال نیز تشکیل دادهاند و برای اثبات تیم خود باید در مسابقه با تیم پیشکسوتان استقلال تهران برنده بازی شوند.
بهبود یافتگان فیلم مستند خود را تنها نگذاشتند و در سالن نمایش به تماشای مستند پرداختند. در این اکران بیش از ۲۵۰ نفر از اعضای موسسه طلوع بینشان و کارتنخوابهای بهبود یافته مهمان ویژه برج میلاد شدند .
فیلم سینمایی «کوپال» به کارگردانی کاظم ملایی که هم در بخش فیلم اول و هنر و تجربه قرار دارد در بخش چشم انداز جشنواره سی و پنجم، در سانس دوم به نمایش در آمد.
«کوپال» روایتگر قصه یک شکارچی و تاکسیدرمیست به نام دکتر احمد کوپال است که روز آخر سال با یک چالش جدی در زندگیاش مواجه میشود. در این فیلم بازیگرانی چون لون هفتوان، نازنین فراهانی، پوریا رحیمی سام، حسین شمس آبادی، وهان سلیم زاده، مجتبی علیزاده، حسین غایبی و… به ایفای نقش پرداخته اند.
در پایان نشست خبری این فیلم حواشی جالبی به همراه داشت. محمد حیدری دبیر جشنواره سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر یاد و خاطره جمشید ارجمند، محسن سیف، محمدرضا رستمی و علی وزینی دو منتقد و دو خبرنگار فقید سینمای ایران با حضور خانوادههای آنها در جمع اهالی رسانه برگزار کرد.
در بخش چشم انداز فجر سی و پنج ، در روز چهارم فیلم « آباجان» به کارگردانی هاتف علیمردانی به اکران در آمد.
هاتف علیمردانی در حالی امسال با «آباجان» در بخش مسابقه حضور دارد که پیش از این هم با ساخته های قبلی اش از جمله «به خاطر پونه»، «مردن به وقت شهریور»، «کوچه بی نام» و «هفت ماهگی» در جشنواره فیلم فجر حضور داشته و از این نظر رکورددار است.
فیلم «فراری» در سانس چهارم روی پرده رفت و با استقبال خوب اهالی رسانه روبرو شد. فیلمی پویا و شاداب که باعث شد جشنواره فیلم فجر در روز چهارم یکی از فیلم های مهمش را بشناسد.
«فِراری» یک فیلم اجتماعی است که نود درصد آن در تهران و بقیه آن در شمال کشور جلوی دوربین رفته است. این فیلم با رویکرد آسیب شناسی جامعه و قشرهای مختلف و عوامل خودشیفتگی کاذب و عدم تناسب زندگی بین طیف های متفاوت با قهرمان خود گلنار به دل شهر می زند. گلنار برای رسیدن به هدف خود در حالی که ۱۸ سال بیشتر ندارد با واقعیت های امروز روبرو می شود. او به تهران می آید تا با ماشین فراری ۸ میلیاردی عکس یادگاری بگیرد. نقش گلنار را ترلان پروانه بازی می کند و تناینده در نقش یک راننده آژانس او در اتفاقات قصه همراهی می کند.
نحوهی نمایش «فراری» در اولین روز نمایش در جشنوارهی فیلم فجر در برخی سالنها باعث اعتراض علیرضا داوود نژاد شد. این فیلم در برخی از سالن های سینما نسخه ی بازبینی آن به نمایش در آمده است این در حالیست که داوود نژاد در نامه ی خود عنوان کرده است که نسخه اصلی در اختیار آن ها قرار داشته است.
همچنین این کارگردان در بخشی از نامه ی خود گفته است: «چطور ممکن است یک جشنواره به راحتی با آبروی خودش و یک فیلمساز اینگونه بازی کند. دلم نمیخواهد باور کنم… چنین اتفاقی را چگونه میتوان توجیه کرد و توضیح داد جز آن که دستهایی میخواهند گور یک فیلم و فیلمسازش را بکنند؟واقعاً چرا؟؟؟»
در آخرین سانس از روز چهارم جشنواره در برج میلاد پنجمین فیلم بلند مهدی کرم پور به نمایش در آمد. اما این نمایش نتوانست منتقدان را تا به اتمام رسیدن فیلم در سالن نگه دارد و در حالی که تنها نیم ساعت از زمان فیلم می گذشت بر تعداد افرادی که سالن را ترک می کردند افزوده می شد.
فیلمنامه «سوفی و دیوانه» را مهدی کرپور به همراه مهدی سجاده چی نوشته و در چندین نسخه بازنویسی شده و درامی متفاوت است که پس از گذشت پنج سال از ساخته شدن عاشقانه «پل چوبی» پنجمین اثر بلند کرم پور محسوب می شود.
در پایان روز چهارم در سینماهای مردمی چند فیلم به سانس فوق العاده رسیدند. سد معبر ساخته محسن قرایی یکی از این فیلم ها است که در ساعت ۱۵ دقیقه بامداد به سانس فوق العاده رسید. قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت نیز در کاخ مردمی جشنواره در پردیس سینمایی ملت به تماشای فیلم خفه گی ساخته فریدون جیرانی نشست. خفه گی هم یکی از فیلم هایی بود که در سینما آزادی به سانس فوق العاده رسید. این در حالی است که ماجرای نیمروز در روز دوم اکران خود باز هم توانست به سانس اضافه برسد و از این حیث از دیگر آثار جلوتر است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آرش آقابیک، متخصص جلوههای ویژه، در گفتوگو با سینماسینما مطرح کرد/ نگاه سادهانگارانه به این حرفه باید تغییر کند
- زندگی شگفت انگیز است /گفت و گو با علیرضا داوود نژاد
- نامزدهای دومین سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس مشخص شدند
- جهانگیر کوثری در گفت و گو با سینماسینما/روی حضور تنابنده در «فراری» حساب کردیم، انتظاراتمان برآورده نشد
- مدیرعامل جدید موزه سینما معرفی شد
- «خفهگی» در شبهای سیاه تالین
- شروع ۳۰۰ میلیونی «خفهگی» در آغاز اکران/ تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- غلامرضا فرجی گفتوگو با سینماسینما/ فعلا خبری از اکران فیلمهای پرمخاطب نیست
- علیرضا داودنژاد در گفتوگو با سینماسینما/ نگران شرایط اکران «فراری» هستم
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- جهانگیر کوثری در گفتوگو با سینماسینما/ احتمال اکران «فراری» در نیمه دوم مهر
- پیام رییس سازمان سینمایی به محمد حیدری چه بود؟
- احتمال وداع محمد حیدری با موزه سینما/ مدیری باسابقه پا به موزه میگذارد
- داودنژاد در گفتوگو با سینماسینما/ گروه هنر و تجربه سرآغاز تحولی عظیم در فیلمسازی مدرن است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





