سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برای اهالی رسانه به روز چهارم از خود رسید.
سینماسینما، زهرا نعیمی: در روز چهارم جشنواره در برج میلاد همانند برنامه با اکران یک فیلم در بخش مستند و نمایش آثار در بخش سینمای ایران و چشم انداز همراه بود.
مستند «آوانتاژ» به کارگردانی محمد کارت در بخش سینما حقیقت به نمایش در آمد .
این فیلم مستند روایتگر شرایط کنونی تعدادی کارتنخواب است که روند بهبودی خود را در یک مرکز درمانی طی میکنند. آنها یک تیم فوتبال نیز تشکیل دادهاند و برای اثبات تیم خود باید در مسابقه با تیم پیشکسوتان استقلال تهران برنده بازی شوند.
بهبود یافتگان فیلم مستند خود را تنها نگذاشتند و در سالن نمایش به تماشای مستند پرداختند. در این اکران بیش از ۲۵۰ نفر از اعضای موسسه طلوع بینشان و کارتنخوابهای بهبود یافته مهمان ویژه برج میلاد شدند .
فیلم سینمایی «کوپال» به کارگردانی کاظم ملایی که هم در بخش فیلم اول و هنر و تجربه قرار دارد در بخش چشم انداز جشنواره سی و پنجم، در سانس دوم به نمایش در آمد.
«کوپال» روایتگر قصه یک شکارچی و تاکسیدرمیست به نام دکتر احمد کوپال است که روز آخر سال با یک چالش جدی در زندگیاش مواجه میشود. در این فیلم بازیگرانی چون لون هفتوان، نازنین فراهانی، پوریا رحیمی سام، حسین شمس آبادی، وهان سلیم زاده، مجتبی علیزاده، حسین غایبی و… به ایفای نقش پرداخته اند.
در پایان نشست خبری این فیلم حواشی جالبی به همراه داشت. محمد حیدری دبیر جشنواره سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر یاد و خاطره جمشید ارجمند، محسن سیف، محمدرضا رستمی و علی وزینی دو منتقد و دو خبرنگار فقید سینمای ایران با حضور خانوادههای آنها در جمع اهالی رسانه برگزار کرد.
در بخش چشم انداز فجر سی و پنج ، در روز چهارم فیلم « آباجان» به کارگردانی هاتف علیمردانی به اکران در آمد.
هاتف علیمردانی در حالی امسال با «آباجان» در بخش مسابقه حضور دارد که پیش از این هم با ساخته های قبلی اش از جمله «به خاطر پونه»، «مردن به وقت شهریور»، «کوچه بی نام» و «هفت ماهگی» در جشنواره فیلم فجر حضور داشته و از این نظر رکورددار است.
فیلم «فراری» در سانس چهارم روی پرده رفت و با استقبال خوب اهالی رسانه روبرو شد. فیلمی پویا و شاداب که باعث شد جشنواره فیلم فجر در روز چهارم یکی از فیلم های مهمش را بشناسد.
«فِراری» یک فیلم اجتماعی است که نود درصد آن در تهران و بقیه آن در شمال کشور جلوی دوربین رفته است. این فیلم با رویکرد آسیب شناسی جامعه و قشرهای مختلف و عوامل خودشیفتگی کاذب و عدم تناسب زندگی بین طیف های متفاوت با قهرمان خود گلنار به دل شهر می زند. گلنار برای رسیدن به هدف خود در حالی که ۱۸ سال بیشتر ندارد با واقعیت های امروز روبرو می شود. او به تهران می آید تا با ماشین فراری ۸ میلیاردی عکس یادگاری بگیرد. نقش گلنار را ترلان پروانه بازی می کند و تناینده در نقش یک راننده آژانس او در اتفاقات قصه همراهی می کند.
نحوهی نمایش «فراری» در اولین روز نمایش در جشنوارهی فیلم فجر در برخی سالنها باعث اعتراض علیرضا داوود نژاد شد. این فیلم در برخی از سالن های سینما نسخه ی بازبینی آن به نمایش در آمده است این در حالیست که داوود نژاد در نامه ی خود عنوان کرده است که نسخه اصلی در اختیار آن ها قرار داشته است.
همچنین این کارگردان در بخشی از نامه ی خود گفته است: «چطور ممکن است یک جشنواره به راحتی با آبروی خودش و یک فیلمساز اینگونه بازی کند. دلم نمیخواهد باور کنم… چنین اتفاقی را چگونه میتوان توجیه کرد و توضیح داد جز آن که دستهایی میخواهند گور یک فیلم و فیلمسازش را بکنند؟واقعاً چرا؟؟؟»
در آخرین سانس از روز چهارم جشنواره در برج میلاد پنجمین فیلم بلند مهدی کرم پور به نمایش در آمد. اما این نمایش نتوانست منتقدان را تا به اتمام رسیدن فیلم در سالن نگه دارد و در حالی که تنها نیم ساعت از زمان فیلم می گذشت بر تعداد افرادی که سالن را ترک می کردند افزوده می شد.
فیلمنامه «سوفی و دیوانه» را مهدی کرپور به همراه مهدی سجاده چی نوشته و در چندین نسخه بازنویسی شده و درامی متفاوت است که پس از گذشت پنج سال از ساخته شدن عاشقانه «پل چوبی» پنجمین اثر بلند کرم پور محسوب می شود.
در پایان روز چهارم در سینماهای مردمی چند فیلم به سانس فوق العاده رسیدند. سد معبر ساخته محسن قرایی یکی از این فیلم ها است که در ساعت ۱۵ دقیقه بامداد به سانس فوق العاده رسید. قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت نیز در کاخ مردمی جشنواره در پردیس سینمایی ملت به تماشای فیلم خفه گی ساخته فریدون جیرانی نشست. خفه گی هم یکی از فیلم هایی بود که در سینما آزادی به سانس فوق العاده رسید. این در حالی است که ماجرای نیمروز در روز دوم اکران خود باز هم توانست به سانس اضافه برسد و از این حیث از دیگر آثار جلوتر است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آرش آقابیک، متخصص جلوههای ویژه، در گفتوگو با سینماسینما مطرح کرد/ نگاه سادهانگارانه به این حرفه باید تغییر کند
- زندگی شگفت انگیز است /گفت و گو با علیرضا داوود نژاد
- نامزدهای دومین سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس مشخص شدند
- جهانگیر کوثری در گفت و گو با سینماسینما/روی حضور تنابنده در «فراری» حساب کردیم، انتظاراتمان برآورده نشد
- مدیرعامل جدید موزه سینما معرفی شد
- «خفهگی» در شبهای سیاه تالین
- شروع ۳۰۰ میلیونی «خفهگی» در آغاز اکران/ تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده
- بررسی مسایل مالی جشنواره فیلم فجر/ مساله فقط دستمزد یک مشاور نیست
- غلامرضا فرجی گفتوگو با سینماسینما/ فعلا خبری از اکران فیلمهای پرمخاطب نیست
- علیرضا داودنژاد در گفتوگو با سینماسینما/ نگران شرایط اکران «فراری» هستم
- رقم هایی که تناقض دارند/لزوم شفاف سازی جزییات بودجه و هزینه جشنواره های ملی و جهانی فجر
- جهانگیر کوثری در گفتوگو با سینماسینما/ احتمال اکران «فراری» در نیمه دوم مهر
- پیام رییس سازمان سینمایی به محمد حیدری چه بود؟
- احتمال وداع محمد حیدری با موزه سینما/ مدیری باسابقه پا به موزه میگذارد
- داودنژاد در گفتوگو با سینماسینما/ گروه هنر و تجربه سرآغاز تحولی عظیم در فیلمسازی مدرن است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه