محمد یعقوبی ابراز امیدواری کرد، ماجرای فیلم – تئاترها به حرکتی بزرگ توسط هنرمندان علیه هرگونه پایمالشدن حقوقشان توسط نهادهای دیگر تبدیل شود.
به گزارش سینماسینما، پس از اعتراض چند کارگردان تئاتر نسبت به عرضه و فروش نسخه اینترنتی آثارشان در سامانههای VOD و نیز اظهارات بابک چمنآرا ناشر این فیلم – تئاترها، محمد یعقوبی که نسخه تصویری دو نمایش «خشکسالی و دروغ» و «مرد بالشی» او در بعضی پلتفرمها نمایش داده میشود، یادداشتی را منتشر کرد.
این کارگردان تئاتر نوشته است:
«بعد از بروز اختلاف ما با تئاتر «باران»، آقای بابک چمنآرا پیامی به همسرم آیدا کیخایی داد که میخواهد فیلم تئاتر «آیسلند» را منتشر کند و من بیدرنگ پیامی با تلگرام برای آقای چمنآرا فرستام و به ایشان متذکر شدم اگر چنین کاری بکند پیگرد قانونی خواهیم کرد، چون در هیچ جای قرارداد ما اشارهای به اجازه حق انتشار فیلم آن کار موجود نبود. حالا فکر میکنم خودش هم باید متوجه باشد چه کار عاقلانهای کرده که از پخش و انتشار آن کار خودداری کرده است ولی در آن پیام از ایشان برای پخش و انتشار نمایشهای «خشکسالی و دروغ»، «شام با دوستان» و «مرد بالشی» گله کردم؛ بنابراین مطلع بوده است که ما حقوقی از فروش آن دریافت نمیکنیم و از ایشان خواستم گزارش فروش «خشکسالی و دروغ»، «شام با دوستان» و «مرد بالشی» را برای من بفرستد که هرگز نفرستاد.
ایشان در مصاحبه هفتم خرداد با خبرگزاری ایسنا مدعی است حقوق معنوی هنرمندان را رعایت کرده است که معنای نهفته در حرفشان این است که در ارتباط با حقوق مادی هنرمندان ایشان از خود سلب مسئولیت میکند، ولی آیا درخواست اینجانب برای داشتن گزارش مالی و نفرستادن آن یکی از مصادیق رعایتنکردن حقوق معنوی هنرمندان توسط ایشان نیست؟ چون ایشان با دریافت پیام من دیگر مطلع بوده که (تماشاخانه) «ایرانشهر» به ما هیچ گزارش مالی نمیدهد و در این عدم انتشار اطلاعات فروش و عدم شفافسازی با ایرانشهر همدستی کرده است.
در ضمن امیدوارم هنرمندان تئاتر از یاد نبرند مقصر اصلی این ماجرا سالن تئاتر ایرانشهر یا هر سالن تئاتری است که در آن نمایششان را ضبط و پخش کردهاند و از پرداخت حقوق هنرمندان در این سالها خودداری کرده است.
امیدوارم در خصوص نمایشهای ما مدیران کنونی ایرانشهر با این توجیه که مقصر مدیران قبلی هستند از ایفای حقوق هنرمندان شانه خالی نکند چون طرف قرارداد ما شخصیت حقوقی (ایرانشهر) بوده است. اگر هنرمندان ناگزیر شوند از مجراهای حقوقی و قانونی اقدام کنند که راه درستتری است. بر همین اساس میتوان پای شخصیت حقوقی (مرکز) «بتهوون» را هم به میان کشید. ممکن است مدیر بتهوون در ارتباط با حقوق مادی هنرمندان خود را مسئول نداند با استناد به اینکه خود را طرف قرارداد با ایرانشهر یا هر سالن تئاتر دیگری میداند، ولی با توجه به اینکه ایشان میدانسته و میداند ایرانشهر یا هر سالن تئاتر دیگری حقوق هنرمندان را بابت پخش و انتشار آثارشان پرداخت نمیکند به نوعی شریک جرم است، بنابراین عملکرد ایشان را هم میتوان قابل پیگرد دانست.
در پایان امیدوارم این ماجرا به حرکت بزرگتری توسط هنرمندان تبدیل شود علیه هرگونه پایمالشدن حقوقشان توسط نهادهای دیگر. به طور مثال امیدوارم بهزودی شاهد اعتراض دستهجمعی هنرمندان و چه بهتر که پیگرد قانونی و شکایت علیه تلویزیون باشیم که بزرگترین ناقض کپیرایت در ایران است و آثار هنرمندان را بارها و بارها پخش میکند بدون آنکه بابت انتشار مکرر آثار هنری به هنرمندانِ دستاندرکار آن اثر حقوقی پرداخت کند.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش فیلمتئاتر «روزنه آبی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- معرفی آثار نمایشنامهنویسی و فیلمتئاتر بخش هنرهای نمایشی دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی
- اعلام برنامههای تئاتر کانون برای نوروز/ آغاز اجراها از ششم فروردین
- سجاد افشاریان با تئاترش به خانهها میآید
- اکران فیلمتئاتر در مرکز تئاتر مولوی/ نمایش آثار داخلی و خارجی
- پخش فیلمتئاترهای رضا صابری در تلویزیون تئاتر ایران
- حیرت و دیگر هیچ/ نگاهی به نمایش «آن سوی آینه»
- پایان داوری مرحله دوم جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران
- تصویر لرزان ماه در آب/ به بهانه انتشار ویدئویی از محمد یعقوبی و آیدا کیخایی
- رئیس شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر خبر داد/صدور مجوز فیلم تئاتر برعهده سازمان سینمایی است
- توضیحات کارگردان نمایش «دروغ» درباره صادر نشدن مجوز فیلم تئاتر این نمایش
- نامه هنرمندان به وزیر ارشاد برای رفع مشکل مجوز فیلمتئاترها / قادر آشنا اعلام کرد مشکل برطرف شده است
- توقف ارائه فیلم-تئاتر راهکار نیست/ سازمان سینمایی راهی دیگر در پیش بگیرد
- درباره یک بام و دو هوای ممیزیهای وزارت ارشاد/کلافِ کلافهکننده موازیکاریهای ناتمام
- اظهارات یک مدیر سینمایی درباره حاشیههای پخش اینترنتی فیلم ـ تئاترها/ لزوم اخذ مجوز نمایش
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





