دانش اقباشاوی کارگردان «تاج محل» در یادداشتی به سخنان یک کارگردان جوان واکنش نشان داد.
به گزارش سینماسینما، اقباشاوی که سالها به عنوان دستیار در سینمای ایران فعال بوده است، در واکنش به سخنان جنجالی سعید روستایی در جریان یک کارگاه آموزشی یادداشتی نوشت و آن را در اختیار سینماسینما قرار داد.
متن یادداشت اقباشاوی به این شرح است:
«بدون فوت وقت، می روم سر اصل مطلب و اصل مطلب هم این است که اصلا بعضی از مردم برای ساختن فیلم و یا هر تصویر متحرکی که اسم ش را فیلم می گذارند احتیاج به بستن خیابان ندارند .
یک حیاط و چهار تا عربده ، مقادیری مواد مخدر به علاوه چند خواهر ، به همراه یک مادر معتاد شناس مواد شناس کافی ست تا بتوان ادعا کرد فیلمی ساخته شده .
مهربانی ، تشویق و جوان گرائی چند هیات داوران هم برای این ادعا کافی ست که من فیلمساز مهمی هستم و اصلا و اوصولا کارگردانی را بلدم .
اما همه ی اینها دلیل نمی شود که همه ی جهان ساکت بنشینند و به طرف یادآوری نکنند که آقا پسر ! از قضا اگر لطف بازیگران و فیلمبردار و تدوین گر شامل حالت شد و قصه ی لاغرت گرم شد و صاحب پایان بندی گشت به مهارت کارگردانی ات ربطی ندارد،بلکه ربط مستقیم ش به همسایه هاست و یاری شان .
اشکالی هم ندارد چون که به احتمال قریب به یقین این گونه مردمان اولین باری صحنه ی یک فیلم بلند سینمایی را تجربه کرده اند ، که قرار بوده اسم خودشان به هر دلیل به عنوان کارگردان در عنوان بندی اش درج شود .
البته که نداشتن تجربه ی حضور در صحنه ها ی فیلمبرداری هم می تواند عیب نباشد اما به شرط آنکه آنکس که قرار است نام کارگردان را یدک کشد ، ابتدا بهر شکلی فن و مهارت کارگردانی را آموخته باشد مثلا پلان بندی را یاد گرفته باشد تا مجبور نشود با دوربین روی دست دور بازیگران چرخ بزند یا مثلا یاد گرفته باشد که یک فیلم جغرافیا می خواهد و محض رضای خدا و محض رضای پرده بزرگ چند لانگ شات نیاز دارد و اصلا بداند که فرق فیلم تلویزیونی و فیلم سینمایی در چیست ؟
اما گویا جوان نورسیده ای که این یادداشت به بهانه ی ابراز فضل او نوشته شده نه تنها احساس نیاز به یاد گرفتن کارگردانی سینما نمی کند بلکه خود را نیز مجتهد در اموری می داند که بلدشان نیست و این جهل مرکب است .
و اما درباره ی نگاه . جوانی که باعث شد تا این مطلب را بنویسم مدعی ست که از طریق شغل دستیاری کارگردان ، انسان در فیلمسازی اش نگاه پیدا نمی کند. اینجا دیگر مجبورم نام چند دستیار کارگردان تاریخ سینما را هم یادآوری کنم ، آرزو می کنم که آقای برنده ، نام جان فورد . سرجو لئونه . برناردو برتولوچی . سام پکین پا . مسعود کیمیایی . واروژ کریم مسیحی .سهراب شهید ثالث . حمید نعمت الله . رخشان بنی اعتماد و … را شنیده باشد و توصیه می کنم که بداند اینان فقط بخشی از دستیاران کارگردان سینمای جهان بوده اند . این اسامی صاحب نگاه در سینما نبودند ؟ عجب !
البته من نمی دانم که تعریف این آقا از نگاه در فیلمسازی چیست ؟
اما امیدوارم که منظورش نگاه نژادپرستانه به هم زبانان افغانی اش نباشد چون آنوقت دیگر طرف حساب ش روشنفکران می شوند و به احتمال زیاد امکان دارد تا همان اتفاقی که برای فیلم اول پرسروصدایش افتاد برای فیلمهای بعدی اش نیز بیافتد.
یعنی اینکه هیچ جشنواره ی مهم سینمایی خارج از مرزهای کشور خواهان تحفه ی پائین شهری اش نشود . چرا که اتفاقا روشنفکران همه ی جهان به نگاه فیلم خیلی با دقت نگاه می کنند .
و اما درس آخر . مهم نیست که چه کسی خیابان را می بندد اصل این است که چه کسی پلان های تو را می بندد.
تو اول پلان بندی یاد بگیر.
دانش اقباشاوی
برنده تندیس بهترین فیلم کوتاه داستانی از ششمین جشن خانه سینما ۱۳۸۱
دستیار کارگردان فیلمهای دوئل. به رنگ ارغوان. هرشب تنهایی . رستاخیز
کارگردان فیلم های سینمائی تاج محل . هیهات .»
آنچه اقباشاوی را به این واکنش واداشته به سخنانی برمیگردد که سعید روستایی در حاشیه ورکشاپ چهار نفره ساخت فیلم کوتاه ارزان مطرح کرد. این کارگاه آموزشی با حضور شهرام مکری، مهدی جعفری، کاوه سجادی حسینی و مجید برزگر برگزار شد. در جریان کارگاه میکروفن به دست فیلمسازان حاضردر جمع هم سپرده شد تا سخنانی را مطرح کنند. سعید روستایی کارگردان «ابد و یک روز» یکی از این کارگردانان بود. روستایی، خطاب به شهرام مکری گفت: «زمانی شما گفته بودید که دستیاری نکردهاید و این برای من الگو شد و به همین دلیل من دستیار نشدم، چون دستیار تفکر ندارد و ته هنر دستیار بستن خیابان است و از یک دستیار کارگردان خوب درنمیآید. به همین دلیل من اول فیلم کوتاه ساختم و بعد فیلم بلند سینماییام را کارگردانی کردم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه ساخت سینمایی جدید برای افخمی، روستایی و ۴ کارگردان دیگر
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- معرفی بازیگران نمایشی به تهیهکنندگی سعید روستایی
- «متری شیش نیم» در میان آثار سال سینمای بریتانیا
- واکنش فراگیر رسانههای فرانسه به حکم صادر شده برای سعید روستایی
- نمایش ویژه «دونده» در یک جشنواره فرانسوی
- سعید روستایی رئیس هیات داوران یک جشنواره فرانسوی شد
- این فیلم واقعا شما را ترسانده است!/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- تلخ، جسور و عصیانگر/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- «برادران لیلا» در سینماسینما
- وقتی شخصیتها دوستداشتنی نیستند/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- میتوان برادر لیلا هم نبود/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- سمبلیک و مضمونگرا/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
شهید ثالث نیز از فیلم کوتاه شروع کرد و اصلاً دستیاری نکرد. مثل پیروش عباس کیارستمی.