سینماسینما، علی پاکزاد– غلامرضا موسوی تهیهکننده فیلم «خشکسالی و دروغ» بر این باور است که به دلیل گستردگی بیکاری در سینما افزایش فروش فیلمها تاثیر چندانی در افزایش دستمزد سینماگران نخواهد داشت.
به گزارش سینماسینما، پس از فروش قابل توجه فیلمهای سینمایی در شش ماه نخست سال جاری و پیشی گرفتن مجموع این فروش از فروش کل فیلمهای سال گذشته این سئوال به وجود میآید که با توجه به این افزایش فروش فیلمها تغییری در دستمزد دستاندرکاران آن نیز به وجود آمده است یا خیر؟
تهیهکننده فیلم «خشکسالی و دروغ» در گفتوگو با سینماسینما، در پاسخ به این پرسش که آیا این فروشها بر میزان دستمزد عوامل و به طور مشخص بازیگران تاثیری دارد، گفت: «این سئوال را نمیتوان در یک بخش خلاصه کرد. زیرا معتقدم دستمزد بازیگران نسبت به دوستان دیگر همواره متفاوت بوده است. البته این امر از گذشته تا امروز وجود داشته و خواهد داشت. افزایش یا کاهش فروش فیلمها عموما روی افرادی که در بحث فنی فعالیت دارند تاثیرگذار نیست. آنها همان دستمزدی را دریافت میکنند که سالهای قبل دریافت میکردند.»
او ادامه داد: «البته شرایط فروش فیلمها نیز قابل تامل است.هرچه فروش فیلمها بهتر باشد قطعا دستمزد عوامل نیز میتواند افزایش پیدا کند. به صورت طبیعی در یک سال ۱۰۰ فیلم اکران میشود. درصد موفقیت فیلمها ۱۰ درصد است که اگر به صورت اجمالی به این موضوع نگاه کنیم درمی یابیم دستمزدها نباید تغییر به خصوصی داشته باشند. فروش بالای فیلمها فقط از لحاظ روانی تغییراتی را ایجاد میکند و در وضعیت مالی عوامل فیلم تاثیر قابل توجهی ندارد.»
موسوی تاکید کرد: «یکی از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم، تحلیل پتانسیل بازیگران نام آشنا است. بسیاری از فیلمها حتی به اندازه دستمزد بازیگرانشان نیز نمیفروشد که این مایه تاسف است. البته شرایط همواره این گونه نیست و هستند فیلمهایی که میلیاردی میفروشند و شرایط خوبی را به وجود میآورند. باز هم معتقدم در این شرایط نیز دستمزد دوستان تغییری نمیکند.»
تهیهکننده باسابقه سینما اضافه کرد: «براساس تجربه اخیر من و تا آن جایی که اطلاع دارم، میدانم دستمزد عوامل فنی تغییری پیدا نکرده است. اگر در سالهای آینده هم از من این سئوال را بپرسید باز هم معتقدم که شرایط برای این دوستان همینگونه ادامه پیدا خواهد کرد. بازیگرانی که سال به سال به دستمزدشان اضافه میشود انگشتشمارند. این موضوع شامل همه نمیشود. سال آینده به صورت طبیعی فروش فیلمها ارتقا پیدا میکند. طبیعی هم هست از طرفی هزینهها نیز افزایش پیدا میکند و تغییری این میان به وجود نمیآید. منظور من این نیست که هیچ افزایشی نخواهیم داشت بلکه معتقدم چشمگیر نخواهد بود.وجود بیکاری در سینما باعث میشود که با افزایش دستمزدها روبرو نباشیم.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلمهایی که نمیخواهند اکران شوند/ به کما رفتن یا مرگ تدریجی سینمای ایران؟
- نمایش «قصیده گاو سفید» در پارلمان ژاپن/ استقبال از اکران فیلم و افزایش تعداد سینماها
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- توضیحات رئیس اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران؛ چگونگی اکران نوروزی/ سینما به فیلم پرمخاطب نیاز دارد
- آغاز اکران سراسری فیلم «قصیده گاو سفید» در فرانسه/ رونمایی از پوستر فرانسوی فیلم با نامی متفاوت
- حضور همزمان «قصیده گاو سفید» در چهار جشنواره بوسان، هلسینکی، کالیگاری و زوریخ
- «قصیده گاو سفید» در بخش مسابقه جشنواره فیلم زوریخ/ آغاز اکرانهای سراسری فیلم در سطح جهانی
- «قصیده گاو سفید» بهترین فیلم جشنواره درنو هیمات فیلم اتریش
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ خروج «قصیده گاو سفید» از جشنواره اورشلیم/ اعتراض کردیم
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ هشدار به سینماگران در زمینه قراردادهای کرونایی/ قبل از امضا دقت کنید
- غلامرضا موسوی از کن میگوید/ سطح فیلمهای جشنواره متوسط است/ کن کرونا را شکست داد
- انتقاد غلامرضا موسوی از فیلمهای شون پن و نانی مورتی/دریغ از یک فیلم خیلی خوب در کن!
- اکران قصیده گاو سفید در جشنواره فیلم برلین / گزارش تصویری
- سازندگان «قصیده گاو سفید» در فرش قرمز فستیوال برلین ۲۰۲۱
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ افزایش نامتعارف هزینه تولید در سینما/ دچار شبهورشکستگی شدهایم!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





