امیر پوریا در صفحه آخر اعتماد نوشت:
در روزهای میانی اردیبهشت ماه که همچون بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر، اهمیت اعتماد دوباره به دولت حسن روحانی را به یاد دوستان و – تا جایی که میشد- مردم میآوردیم، بر یک نکته با اعتقاد کامل تاکید میشد: اینکه تداوم و تثبیت دولت یازدهم در دوره بعدی، میتواند شرایط مطالبه خواستههای معقول و طبیعی اهل فرهنگ را فراهمتر کند. ما اعتماد کردیم تا بتوانیم بعدتر اعتراض کنیم و حتی طلبکار باشیم. بهطور مشخص در حوزه سینما، زدودن لکه ناخوش توقیف از دامان عملکرد دولت اول روحانی، میتواند مطالبهای اولیه و ضروری باشد. جرگههای گوناگون سینمایی هر یک به شیوه خود، پیگیر این ماجرا شدهاند. اما در محیط مجازی و فضای رسانهای، برخی از این پیگیریها با نادقیقی همراه بوده است و نیاز به تذکر و تصحیح دارد.
در یکی دو صفحه پربازدید، دوستان ما اقدام به نظرسنجی از کاربران عضو کردند تا بدانند کدام فیلمهای توقیفی، میزان کنجکاوی بیشتری نزد مخاطبان بالقوه خود پدید آوردهاند. بدیهی است اغلب شرکتکنندگان اینگونه رایگیریها افرادیاند که جز به واسطه همین شبکههای مجازی، اخبار دیگری از اوضاع جاری سینما به دست نمیآورند و احیانا از طریق مجلات سینمایی ارایهدهنده تحلیل، به «شناخت» کاملتری از اهمیت این فیلم و آن محصول یا نگرش و تفکر و جذابیت و بداعت کار هر کارگردان، دست نمییابند. در نتیجه، تنها همان فیلمهایی که «سر و صدا»ی بیشتری حول و حوششان شکل گرفته، به چشم و در آرای آنها میآید. البته که میان همانها هم فیلمهای مهم و بس مهمی داریم. ولی وقتی در نظرسنجیهای اینچنینی، فیلم متعالی «کاناپه» کیانوش عیاری درصدی یک رقمی از میزان اشتیاق مخاطبان را به خود اختصاص میدهد، تردید نباید کرد که این، حاصل بلافصل آرامش و متانت خود آقای عیاری است که با این رکورد تاریخی در زمینه توقیف و بلاتکلیفی فیلمهای کلیدی و اثرگذارش، همچنان به نالیدن و بلوا کردن تمایلی نشان نمیدهد و بر مدار مدارا حرکت میکند. وقتی صاحب اثر به حواشی و مظلومیت کارش دامن نزده باشد، طبعا نام فیلم چندان بر سر زبانهای عموم نمیافتد و هاله حاشیهای پیرامون اثر چندان در این محیط مجازی اهل استقبال از جنجال، گسترش پیدا نمیکند.
اما حقیقت این است که مردم با تماشای «کاناپه» از همدلی برانگیزی ِ تصویری که از زندگی ایرانی این دههها ثبت و رسم کرده، به حیرتی عمیق خواهند افتاد و این حیرت، با حیرت اساسیترشان نسبت به اینکه نگاه نظارتی درگیر ظواهر پوششی و کلاه گیس البته بسیار نجیب و عفیف فیلم لوده، تلفیق خواهد شد. از این انسانیتر آن است که در «کاناپه»، تمام جزییات لازم برای درست جا انداختن آن تمهید واقع نمایانه استفاده از کلاه گیس برای زمان حضور زنان و دختران در محیط داخلی خانه، با رعایت دقیق موازین، طرح و اجرا شده است. فریبا کامران، بیتا بیگی، فرگل فربخش و آتوسا انواریان، بانوانی که برای حضور و مشارکت در فیلمی با این عمق و تاثیر انسانی، سر خود را تراشیدهاند و با کلاه گیس جلوی دوربین عیاری رفتهاند، در پوشش و لباسهای توی خانه، بر حسب فصل سپری شدن داستان فیلم که پاییز و زمستان است، بیشتر اوقات یقه اسکی به تن دارند تا بهانهای مبنی بر رعایت نشدن عرف و شرع، به جا نماند. خود فیلمساز هم در اشاره به جنبههای عاطفی و اخلاقی فیلمش به این اشاره کرده بود که بیننده با گذشت یکی دو دقیقه از زمان مشاهده کلاه گیس بر سر شخصیتهای زن در حضور محارم شان در فضای داخلی و خصوصی خانه، دیگر از این ماجرا سلب توجه میکند و به خود آن سیر زندگی خانوادههای ایرانی این زمانه و جامعه که اصل فیلم است، دل میدهد. اما تاکید و تکرار این توضیحها از زبان فیلمساز، برپایه همان متانت و مدارا که گفتیم، به اندازهای است که به شنیده شدن نام فیلم توسط طیف مردم پیگیر سینما در محیط مجازی، نمیانجامد.
جالبتر این است که فیلم «هجوم» ساخته آخرالزمانی عجیب و رمزآمیز شهرام مکری اساسا در این نظرسنجی، جایی نداشت! به نظر میرسد آن کم خبری مخاطب عام از رد فیلمهای توقیفی مهم، در این مورد حتی به بیخبری دوستان طراح نظرخواهی هم تسری یافته و به نادیده ماندن یکی از مهمترین دستاوردهای سینمای ایران در این سالها منجر شده. البته هر وقت «هجوم» بخشی از موفقیتهای «ماهی و گربه» را در مجامع هنری جهانی تداوم بخشد، همین دوستان نه چندان دقیق ما به اصرار بر جایگاه والای آن خواهند پرداخت. چون گویا اساسا توان «کشف» خلاقیت و ابداع، به کمترین میزان ممکن است و در عوض، «دنبالهروی» از آنچه مطرح میشود، به روش رایج بدل شده.
این، مهم پنداشتن اغراقآمیز آنچه نظارت نگذاشته مخاطب ایرانی مشتاق، نظارهاش کند، نیست. خود فیلمها از قامت بلند این توصیف و این ثبت، بهرهمندند: کاناپه کیانوش عیاری در ثبت بخش بسیار ملموس و همگانی مشکلات و آبروداری زندگی خانوادگی طبقه متوسط تحت فشار که هر نفرمان در جامعه هزاران بار دیدهایم و در سینما هرگز، فیلمی است که راهی تازه در این سینما و این فرهنگ میگشاید؛ و هجوم با خلق جهان مرموز آخر زمانی که همیشه میپنداشتیم ظرافتها و خط و ربط آن، متعلق به غربیهاست و زبان فارسی بر آن نمینشیند، چیزی بایسته و آزانگیز به باور این سینما درخصوص تواناییهایش افزوده است. هر دو خرق عادت کردهاند تا یادمان بیندازند چه عادات ناروایی داشتیم. نگاه رسمی اما گویا عادی ماندن و در عادات درجا زدن را خوش میدارد. میتواند در کار خود چنین باشد و بماند؛ اما دوستداران اصیل سینمای ایران در صورت شناخت پیدا کردن نسبت به فیلمها، نه مجبور به این رکود و سکوناند؛ نه میشود مجبورشان کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با کیانوش عیاری/ اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است
- گزارش تحلیلی درباره اکران فیلمهای خارجی در ایران/ مردم حق دارند فیلمهای خوب دنیا را روی پرده ببینند اما…
- رجبی فروتن: «کاناپه» و «قاتل و وحشی» با چالشهای جدی و آشکار فقهی روبهرو هستند/ شاید یک قرائت جدید از فقه مشکل را حل کند
- توضیحات تهیهکننده «روزهای ابدی» درباره استفاده از کلاه گیس/ بازیگران ارمنی بودند
- کاناپه در کمد، روزهای ابدی روی آنتن
- بازیگر جوان فیلم «کاناپه» درگذشت
- «جنایت بیدقت»، با سوژهای جذاب و ساختاری نیمه آشفته!
- گفتوگو با شهرام مکری درباره سینما پس از کرونا/ سینما شخصیتر میشود
- نگاهی کوتاه به فیلمهای «طلا» و «هجوم»
- شهرام مکری: کرونا مثل یک دوران مراقبه بود
- جوایزی که سینمای ایران از جشنواره فیلمهای آسیایی بارسلون گرفت
- تهیه کننده های خیابانهای آرام وگزارش یک جشن پی گیر اکران فیلمشان نبودند/خانه پدری دیگر مشکلی برای اکران ندارد
- طعنه و کنایه هوشنگ گلمکانی: کلاهگیس در «گاندو» مجاز است و در «کاناپه» نه؟
- ادامۀ ماجرای «کاناپه» این بار با فیلمسازان
- کاناپه؛ بسط زمان، قبض موقعیت/نوشتاری از مهرزاد دانش
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما





