سینماسینما، حمیدرضا گرشاسبی
وقتی فیلمهایی از جنس خواب آب و مثل آن را میبینی، اولین سوالی که پس از دیدن آنها به ذهنت میرسد، این است: «این فیلمها رو به کی نشون میدین؟» کمی که میگذرد، تمرکزت را میگذاری برای همین فیلم؛ فیلم «خواب آب» که بههرحال کارگردان و نویسنده نامآشنایی پشت آن است. دومین سوال پیش میآید. «این فیلم رو برای کی ساختن؟» بیشتر که فکر میکنی، سوال سوم هم خودش را عیان میکند. «چه کسی برای ساخت این فیلم سرمایهگذاری میکند؟» همین سوال سوم را میشود طور دیگری هم مطرح کرد. و آن اینکه اساسا پول این طور فیلمها از کجا تامین میشود و سرمایهگذار برای پولی که خرج این فیلم میشود، چه توجیهی دارد؟ در این وانفسایی که کارگردانانی با داشتن فیلمنامههای خوب و استعدادی فراوان بهسختی تهیهکننده پیدا میکنند، «خواب آب» چگونه سرمایهگذار و تهیهکننده پیدا میکند؟ وجه خوشبینانهاش این است که سرمایهگذاران از بعد مادی قضیه گذشتهاند و صرفا به انجام یک تجربه نظر دارند. در این جور مواقع، آیا تجربه مگر نه اینکه باید چیزی جدید را به منصه ظهور برساند؟ اصولا مگر تجربه، نباید یک تجربه جدید باشد؟ «خواب آب» واقعا چه تجربه جدیدی را در سینما به فعلیت رسانده؟ یک بار دیگر سوال میکنم از خود: «این فیلم واقعا برای چه کسی ساخته شده؟ چه کسی ممکن است از دیدن این فیلم تجربهای را از سر بگذراند و از این تجربه لذت ببرد؟» به نظر میرسد «خواب آب» از آن دسته فیلمهایی است که نگاهی پندآموز دارند. میخواهند تلنگر بزنند. میخواهند به تو بگویند که منابع دارند تمام میشوند. حواستان را جمع کنید. فیلم «خواب آب» شکل دیگری از تیزرهای تلویزیونی است که بر این کانسپت استوارند: آب هست، کم است. آیا «خواب آب» آنقدر تاثیر میگذارد که باور کنیم آب را باید احترام بیشتری بکنیم و ارزشش را بدانیم؟ وقتی فیلم کسالتبار و حوصلهسربر باشد، به نقدِ غرضِ خود برنخاسته است؟ به این ترتیب مکانیسم تاثیرپذیری فیلم به صفر میرسد.
به گواه آن موبایل اسمارت که دست امیر (جوانِ زمینشناسِ فیلم) است، فرضمان را میگذاریم که داستان فیلم دارد در زمان حال میگذرد. همین سالهایی که سالِ ساخت فیلم بوده است، اما حرفِ فیلم و محتوایی که پی میگیرد، چرا تا به این اندازه کهنه است؟ از جنسِ فیلمهایی است که در دهه ۶۰ ساخته میشدند و میخواستند متفاوت باشند با فیلمهای داستانگو، تجاری و جریان اصلی. «خواب آب» آدم را میبرد به آن سالها و متفاوتنمایی آن دهه را یک بار دیگر عیان میکند. گویی که فیلم ۳۰ سال دیر ساخته شده است. برای همین است که نمیتواند مخاطب امروزی را مخاطب خودش کند. فیلم برای این سالهایی که زندگی میکنیم، عقب است. نوع پرداختنش برای یک قصه یک خطی، دمده شده. در شروع این بند، گفتم فیلم عناصر امروز را دارد، اما از چیزهایی میگوید که به سالها سال پیشتر تعلق دارد. کدخدا و قنات و بافتههای دستی و کوزه و عروسِ قنات و مهریه آب چه دخلی به این روزگار دارند؟ داستان این است که امیرنامی مدام از این سو به آن سو میرود و در یک هزارتویی میچرخد تا به آب برسد. تا به گنج برسد. اما گنج اصلی عشق است. او عاشق میشود. این وسط پیر فرزانهای هم هست که همه چیز زیر سر اوست. این الگو برایتان آشنا نیست؟ آشنا که هست. کهنه هم هست. و البته این روایت در موقعیتی آپوکالیپتیک رخ میدهد. جهان فیلم بی آدم است و خشکیده. یک جهان نابودشده را به نمایش میگذارد تا بگوید وقتی آب نیست، همه چیز از بین میرود. و با پیوند افسانه و واقعیت داستانی نچسب را پیش میبرد که جذابیتی برای دنبال کردن ندارد. آخرِ کار نیز بهشدت توی ذوقمان میخورد، چراکه متوجه میشویم همه چیز خوابِ امیر بوده است؛ دمدستترین راه برای نمایش یک داستان توهمی و خیالی.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی بسته فیلمهای مستند «زن، دوربین، نگاه» در هنر و تجربه/ نمایش ویژه برای «آخرین کوسه نهنگ»
- نمایش و نقد فیلمهای کوتاه «سیمرغ» در ترکیه
- تاریخ سینما و عاشق سینما/ نگاهی به مستند «آرشیو متروک»
- ناگهان پروانه/ نگاهی به فیلم «وقتی پروانه شدم»
- گفتوگو با کارگردان «تو مشغول مردنت بودی»/ زخمهای عمیق جامعه را پنهان نکنیم
- مواجهه با مرگ/ نگاهی به فیلم «تو مشغول مردنت بودی»
- گفتوگو با مهدی ارجمند، کارگردان «ملاقاتهای شگفتانگیز»/ «ملاقاتهای شگفتانگیز» یک فیلم ایدئوگرافیک است
- کارگردان «وقتی پروانه شدم» مطرح کرد/ چهره دوگانه میترا حجار در هر دو بافت سنتی و مدرن فیلم جذابیت دارد
- فیلمی مهم که قانونگذاران و مسوولان باید ببینند/ نگاهی به فیلم «خط باریک قرمز»
- نمایش سه فیلم کمتر دیده شده از سهراب شهید ثالث در باشگاه هنروتجربه
- متفاوت و زیبا و بهیادماندنی/ نگاهی به فیلم “درباره الی”
- “هزارتو” در فرهنگسرای ارسباران اکران و نقد می شود
- تظاهری که تراژدی را خفه کرد/ نگاهی به فیلم «کارت پرواز»
- اکران سه فیلم جدید در سینماها
- دنباله «مد مکس: جاده خشم» ساخته میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





