جشنواره بینالمللی فیلم «سنسباستین» در حالی با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد که فیلم «آغاز» توانست ۴ جایزه از ۷ جایزه بخش اصلی این رویداد را از آن خود کند.
به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، امسال سیزده فیلم در بخش رقابتی جوایز فستیوال «سن سباستین» حضور داشتند، اما ظاهراً رقابت جدی در کار نبود. در حرکتی متفاوت، فیلم «آغاز» که نخستین ساخته دیا کولومبگاشویلی نویسنده و کارگردان اهل گرجستان است، توانست چهار جایزه از هفت جایزه هیات داوران از جمله بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر زن برای ایا سوخیتاشویلی ستاره فیلم و جایزه صدف طلایی بهترین فیلم سال را به خود اختصاص دهد.
این دستاوردی مثالزدنی برای یک فیلم آوانگارد متفاوت است که در فصل پاییزی فستیوالها توانسته همه منتقدان را شگفتزده کند. این فیلم هفته پیش برنده جایزه فیپرشی منتقدان تورنتو هم شده بود.
«آغاز» که محصول مشترک فرانسه و گرجستان است، حول محور گروهی مذهبی در یک منطقه روستایی دورافتاده در گرجستان میگردد و عذاب روانی رو به رشد همسر رهبر این گروه با نقشآفرینی سوخیتاشویلی را بعد از یک حمله افراطی به محل عبادت آنها به تصویر میکشد.
این فیلم چالشبرانگیز باعث شده منتقدان آن را با آثار شانتال آکرمن و میشل هانکه مقایسه کنند.
«آغاز» به صورت مجازی در فستیوال فیلم نیویورک هم به نمایش گذاشته خواهد شد و خریداران مشتاق بینالمللی از حالا انتظار آن را میکشند.
در میان فیلمهایی که برای باقی مانده جوایز سن سباستین رقابت کردند، مستند موسیقی «خمره طلا: چند دور با شین مکگاون» ساخته جولین تمپل کارگردان بریتانیایی پیروز شد و توانست جایزه ویژه هیات داوران را از آن خود کند که دومین جایزه مهم فستیوال است.
این فیلم، روایتی متفاوت از مرد اول گروه پانک راک ایرلندی The Pogues است. جانی دپ حضوری کوتاه در این فیلم دارد و تهیهکننده آن است.
مدز میکلسن ستاره هلندی هم توانست به خاطر نقشآفرینی در فیلم «یک دور دیگر» توماس وینتربرگ جایزه بهترین بازیگر مرد این رویداد را از آن خود کند.
اما سن سباستین امسال محل پیروزی زنان فیلمساز بود، چون علاوه بر پیروزی کولومبگاشویلی با فیلم «آغاز»، زنان برنده جوایز اصلی در بخشهای رقابتی «کارگردانان نو»، «افقهای لاتین» و «زابالتگی-تاباکالری» شدند.
جایزه بخش کارگردانان نو به خاطر «آخرین روزهای بهار» به ایزابل لامبرتی از آلمان رسید، جایزه افقهای لاتین به فرناندا والادز از مکزیک به خاطر «شاخصههای شناسایی کنند» تعلق گرفت و کاتارینا واسکونسلوس از پرتغال با نخستین ساخته خود «دگردیسی پرندهها» برنده جایزه در بخش زابالتگی-تاباکالری شد.
در نهایت جوایز منتخب مخاطبان نیز به فیلمهای منتخب جشنواره ساندنس رسید و فلوریان زلر با فیلم «پدر» با بازی آنتونی هاپکینز و اولیویا کولمن جایزه اصلی این بخش را برد. مستند متی آلبردی با عنوان «نفوذی» نیز جایزه بهترین فیلم اروپایی را از آن خود کرد.
شصت و هشتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم سنسباستین از ۱۸ تا ۲۶ سپتامبر (۲۸ شهریور تا ۵ مهر) برگزار شد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- میازاکی جشنواره سنسباستین را افتتاح میکند
- منتقد سینما: «درباره الی» بهتر از فیلم «شکار» است
- ۲۰ کارگردان بهترینهای سال را انتخاب کردند/ دل تورو تا وس اندرسون
- ژولیت بینوش جایزه سنسباستین را دریافت میکند
- معرفی برگزیدگان جشنواره سنسباستین/ یک کارگردان زن با فیلم اولش صدف طلایی را گرفت
- جانی دپ در جشنواره سنسباستین: هالیوود دیگر هالیوود نیست/ هیچکس از فرهنگ تحریم در امان نیست
- «دی کاپریو» در نسخه انگلیسی زبان فیلم برنده اسکار
- امروز نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ معرفی میشوند/ هیجان برای «خورشید»
- نامزدهای جایزه منتقدان فیلم ونکوور معرفی شدند/ پیشتازی «منک» دیوید فینچر
- فهرست مدعیان جایزه فیلم بلند بینالمللی منتشر شد/ رقابت مجیدی با فیلمسازانی از ۹۲ کشور در اسکار ۲۰۲۱
- رهاش کن بره رئیس/ نگاهی به «یک دور دیگر»
- کوتاه درباره فیلم Another Round، سریال Unorthodox و انیمیشن Soul
- کوتاه درباره «روح»، «یک دور دیگر» و «هادیان گرگ»
- فیلمهای برتر خارجی و ایرانی سال ۲۰۲۰
- برگزیدگان سیو سومین دوره جوایز فیلم اروپا معرفی شدند/ چهار جایزه برای «دور دیگر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





