شرق نوشت:چرا صداوسیما برای نخستینبار حق اعتراضات مردمی را بدون دخالت نگاه جناحی و سیاسی به رسمیت شناخت؟ تا جایی که از آن بهعنوان «رویکرد بیسابقه صداوسیما» در شبکههای اجتماعی نام برده شد. جماعتی که روز جمعه در بستر رودخانه زایندهرود اصفهان جمع شده بودند نه فتنهگر خوانده شدند نه آشوبگر و مشکوک و نه جماعتی که در پازل دشمن بازی میکنند.
تجمع هزاراننفره مردم اصفهان در بستر زایندهرود در روز جمعه گذشته برخلاف انتظار و برای نخستینبار بدون تحریف یا برچسبزنی از صداوسیما به صورت گسترده پخش شد و هیچ اتفاق ناخوشایندی هم رخ نداد.
صداوسیما در گزارش خود از حق بازگشت آب به زایندهرود بهعنوان مطالبه مردم اصفهان نام برد و شعارهای سردادهشده در تجمع را پخش کرد.
اینکه این اتفاق را باید در ادامه و راستای سیاستهای اخیر پیمان جبلی در صداوسیما ارزیابی کرد یا تحول در سیاستهای بالادستی این رسانه، مشخص نیست. آنچه مشخص است این است که رسانه ملی تازه کارکرد ملی پیدا کرده است.
نحوه و نوع ورود صداوسیما به اعتراضات مردمی در سالهای گذشته همواره مورد انتقاد بوده است. صداوسیما حتی ۱۶ سال بعد از تیرماه ۷۸ هم در مستندی که به بازخوانی آن واقعه پرداخته، همچنان نگاه سوگیرانه دارد. در این مستند که از شبکه خبر پخش شد گزارشگر میگوید: «با سوءاستفاده عناصر ضد انقلاب از هیجان ایجادشده در ۱۸ تیرماه سال ۷۸ در کوی دانشگاه تهران، روزهای بعد آشوب و درگیری به چند خیابان اطراف کشیده میشود و دشمنان ایران را به طمعورزی میکشاند».
زمانی ضرغامی، رئیس پیشین صداوسیما، در واکنش به چرایی رویکرد وقت این سازمان در پوشش اعتراضات سال ۸۸ بهویژه پخش دادگاه اصلاحطلبان از صداوسیما بهعنوان متهم درحالیکه هنوز محکوم قطعی نشده بودند گفته بود که همه چیز با هماهنگی بوده است. او به طور مشخص گفته بود که ما با شورای عالی امنیت ملی هماهنگ بودیم! این در حالی است که در بخشنامه جدید پیمان جبلی، رئیس صداوسیما، به معاونت سیاسی سازمان آمده است: «در برنامههای زنده و ضبطی اعم از گفتوگومحور، خبر و گزارش خبری، مستند، ترکیبی و نیز مطالب مکتوب، تشهیر اشخاص حقیقی به شیوههای مختلف اعم از نامبردن، نمایش مشخصات شامل عکس، گرافیک و نیز کنایه صریح در شرایطی که جرم قطعی توسط مراجع ذیصلاح رسما اعلام نشده است اکیدا ممنوع است».
رسانه ملی سال ۸۸ راهپیمایی هواداران احمدینژاد را نیز بعد از اعلام نتایج به صورت گسترده پخش کرد. همان سخنرانیای که در آن رئیس وقت دولت معترضان و منتقدان خود را جمعی خس و خاشاک خواند؛ اما نهتنها سهمی برابر به پوشش راهپیمایی منتقدان احمدینژاد نداد، بلکه بسیاری معتقدند اگر رسانه ملی به جای تحریف و برچسبزنی، گزارشهای گزینشی و سوگیرانه جناحی، تجمع دو جریان حامیان و منتقدان احمدینژاد را همانطور که بود پوشش میداد، شاید از بسیاری از اتفاقات ناگوار بعدی جلوگیری میشد.
صداوسیما در حالی مراسم پایکوبی هواداران احمدینژاد را به صورت گسترده پوشش داد که بههیچعنوان اعتراضات روز ۲۵ خرداد ۸۸ را پخش نکرد.
صداوسیما در همه این سالها این رویکرد را حفظ کرده بود. چند سال بعدتر یعنی سال ۹۲ ستاد روحانی در واکنش به رویه تبعیضآمیز رسانه ملی در پوشش اخبار نامزدهای انتخابات، لازم دید دوباره دست به یادآوری بزند. بیانیهای منتشر کرد که در آن آمده بود: صداوسیما از کردار ناشایست خود در انتخابات سال ۱۳۸۸ درس نیاموخته و قصدی برای بازسازی اعتماد عمومی ندارد. برای تصمیمگیران این سازمان نه منافع ملی اهمیت دارد، و نه حرمتی برای افکار عمومی قائل هستند. هشدار میدهیم که اینگونه اقدامات تودههای قهرکرده با صداوسیما را با این رسانه آشتی نخواهد داد. به صداوسیما توصیه میکنیم در روزهای باقیمانده از تبلیغات انتخاباتی جانبداری را رها کرده و ضمن جبران عملکرد غیرقابل قبول خود، اعتبار اندک خویش را بیش از این به حراج نگذارند».
اعتراضات آبان ۹۸ هم به صورت سوگیرانه و گزینشی از صداوسیما پخش شد، تا جایی که حسامالدین آشنا، نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما، در نامهای به محسنیاژهای خواستار ابلاغ اعتراض شورای نظارت درخصوص رویکرد تقلیلگرایانه صداوسیما در پوشش اعتراضات آبان ۹۸ شد. در بخشی از این نامه آمده بود: همانگونه که مستحضرید طرح سهمیهبندی بنزین، مصوب سران قوا و مورد تأیید مقام معظم رهبری بوده است. بررسی بخشهای خبری صداوسیما و برنامههای گفتوگومحور آن نشان میدهد با فروکشکردن اعتراضات به سهمیهبندی بنزین، رویکرد صداوسیما نیز به هدفگیری دولت تغییر پیدا کرده است. این مواجهه سیاستزده و جناحی با یک مسئله ملی، تقلیل موضوع و برخلاف وظیفه صداوسیما بهعنوان رسانه ملی است». در ادامه نماینده رئیسجمهور وقت در شورای نظارت بر عملکرد صداوسیما، الزاماتی را که باید صداوسیما در پوشش و بررسی اعتراضات آبانماه ۹۸ مورد توجه قرار دهد، بیان کرده و خواستار بیطرفی سازمان شده بود. آیا صداوسیما بعد از سالها در حال رفتن به سمت بیطرفی است؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- فرصتها و تهدیدهای مدیران جدید سیما چیست؟/ لزوم برآوردن انتظارات
- تصمیم نهایی ساختمان شیشهای برای جامجم چیست؟
- جزئیاتی از مصوبه نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی/ مجلس چهزمانی مصوب میکند؟
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
- جزئیات کامل تفاهم ارشاد و صداوسیما درباره نمایش خانگی، فضای مجازی و…
- جدیدترین اظهارات جبلی درباره نمایش خانگی؛ آییننامه تخلفات در راه است
- تهیهکننده فیلم خبر داد؛ تلویزیون برای پخش «شماره ۱۰»، هفت میلیارد تومان پرداخت کرد
- معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ: وزارت فرهنگ و صداوسیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر به صورت توامان وظیفه دارند و اقدام میکنند
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- مجلس شورای اسلامی، تلویحا ساترا را غیرقانونی اعلام کرد
- یک رسانه آمریکایی خبر داد؛ دولت بایدن صداوسیما را از تحریمهای آمریکا معاف کرد
- پنل موبایل و صنعت VOD در کنگره موبایل ایران؛ بررسی وضعیت پلتفرمهای آنلاین فیلم و سریال و چالشها با ساترا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه