ایرج تقیپور تهیهکننده سینما با اشاره به اینکه سازمان سینمایی تجربههای شکست خورده قبلی را در پیش گرفته است از بلاتکلیفی گروه سینمایی «هنروتجربه» انتقاد کرد.
به گزارش سینماسینما ایرج تقی پور تهیه کننده سینما با شاره به اینکه به تازگی فیلم سینمایی «زاپاتا» به کارگردانی دانش اقباشاوی را به پایان رسانده است، گفت: متأسفانه در حال حاضر وضعیت اکران بسیار نامناسب است و نمیتوان هیچ اقدامی در این زمینه انجام داد. این فیلم نیز یک اثر تجربی و بسیار خاص است که بسیار هم خوب شده است، اما مساله این است که وقتی فیلمهای تجاری با چنین شرایطی در گیشه فروش میروند، وضعیت اکران فیلمهای تجربی و هنری کاملاً قابل پیش بینی است.
وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر سینمای «هنر و تجربه» تعطیل است و نمیتوان برنامهریزی برای این گروه سینمایی انجام داد. نباید فراموش کرد که در حال حاضر کمترین هزینه برای تولید یک فیلم تجربی و کم هزینه بالای یک میلیارد تومان است، به همین دلیل هر تهیه کننده و سرمایه گذاری دوست دارد تا فیلم خود را همان طور که سیاست گروه «هنر و تجربه» بود اکران کند نه اینکه فیلم را به هر قیمتی آن هم با سانسهای نامنظم و در سینماهای پراکنده نمایش دهد.
این تهیه کننده سینما تاکید کرد: پیش از این در گروه «هنر و تجربه» سینماهایی مانند فرهنگ و آزادی و سالنهای بزرگ شهرستانی داشتیم، اما در مدتی که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مسئولیت سینمای «هنر و تجربه» را برعهده گرفته نمیبینیم که کاری برای این گروه سینمایی صورت گرفته باشد.
تقی پور با بیان اینکه نباید فراموش کرد سینما درگیر تحولات جدیدی شده که دامنه تغییرات آن کمابیش به ما رسیده و به زودی همه شئون سینما را تحت تأثیر قرار خواهد داد، گفت: البته لازم است یادآور شوم که این تغییرات تنها برای سینمای ایران نبوده و سینمای دنیا را تحت تأثیر قرار داده است. اگر بخواهم مثالی بزنم باید اشاره کنم به اینکه طی ۳ دوره آخر مراسم اسکار، اکثر فیلمهایی که جوایز اصلی اسکار را دریافت کردهاند تقریباً جزو فیلمهایی هستند با هزینههای کم تولید شدهاند.
وی توضیح داد: میتوان گفت سینمای جهان این روزها با تغییراتی مواجه شده و رفتن به سالنهای سینما، معنا و مفهوم دیگری پیدا کرده است، حتی تعریف در خانه نشستن و به صورت آنلاین فیلم دیدن نیز تغییر کرده است، به همین دلیل باید خود را آماده بروز موج جدیدی در سینمای جهان کنیم که سینمای ایران نیز از آن جدا نیست. در واقع شیوههای متفاوت نمایش فیلم به غیر از اکران روی پرده سینما، موج جدیدی از نمایش فیلمها را در دنیا بوجود آورده که سینمای ایران باید به آن توجه کند.
تهیه کننده فیلم سینمایی «زاپاتا» تاکید کرد: یکی از مهمترین مسائلی که در حال حاضر در سینمای ایران وجود دارد، بی برنامگی دولتمردان ما در حوزه هنر به خصوص سینما است. در واقع روز اولی که آقای خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی انتخاب شد بسیار خوشحال بودم، اما متأسفانه او تا امروز رفتار حرفهای از خود نشان نداده است.
وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر هیچ برنامهای برای سینمای کشور وجود ندارد. نگاهی به پروانههای ساخت بیاندازید؛ بسیاری از آنها پروانههایی هستند که طی سالهای اخیر صادر شده، به مرحله تولید نرسیدهاند و امیدی هم به ساخت آنها وجود ندارد. در سال جاری نیز کسی متقاضی دریافت پروانه ساخت نیست، دقت کنید از ابتدای سال تاکنون چند پروانه ساخت صادر شده است.
تقی پور گفت: اگر شرایط به همین گونه پیش برود، معلوم نیست جشنواره فیلم فجر قرار است چگونه برگزار شود! با این تعداد فیلم چگونه میتوان سالنهای سینما را سرپا نگه داشت؟ در واقع میتوان گفت خطر بزرگی که سینمای ایران با آن مواجه است این است که هیچ برنامهای برای سرپا نگه داشتن سالنهای سینمایی و یا ادامه نمایش در شبکه نمایش خانگی نداریم.
وی با اشاره به اینکه برخی از شنیدهها حاکی از آن است، که افزایش تولید از سوی سازمان سینمایی قرار است به این صورت باشد که بودجههایی برای تولید فیلمهای مطلوب در نظر گرفته شده تا در جشنوارهها و سینماها نمایش داده شود، توضیح داد: چنین مسیری در زمان آقای ضرغامی در دوره آقای لاریجانی و بعدتر در دوره آقای شمقدری تجربه شده که نتیجه مثبتی هم نداشت. در این دورهها سازمان سینمایی بودجههایی را در اختیار برخی از فیلمسازان نزدیک به خود قرار دادند تا تولیدات سفارشی را جلوی دوربین ببرند.
این تهیه کننده سینما تاکید کرد: این نوع آثار، عموماً آثار ماندگاری نبودند، حالا بعد از گذشت سالها قرار است چنین شیوهای دوباره تجربه شود و از همه بدتر این است که به چنین روشی امیدوار باشیم که بتوانیم با این روش سینما را سرپا نگهداریم.
وی توضیح داد: نباید فراموش کرد که در چنین شرایطی، فیلمساز پروژه خود را برای جلب رضایت مدیران به حداقلهای مورد انتظار مدیران دولتی میرساند تا بتواند بودجه مورد نظر را بدست آورد، همین مساله سبب میشود که احتمال تولید فیلمهای باکیفیت چه از نظر تجاری و چه از نظر هنری چندان بالا نباشد. معتقدم باید ساز و کاری فراهم میشد تا فیلمسازان خودشان میرفتند و فیلم میساختند.
تقی پور در پایان گفت: آنچه تاکنون از سیاستهای فعلی آقای خزاعی مشخص است، این است که چندان سیاستهای موفقی در سینمای ایران دنبال نکرده است. معتقدم با توجه به اینکه سازمان سینمایی مضامین خاصی را برای حمایت از فیلمها اعلام کردهاند، مدیران سینمایی باید بسیار حرفهای باشند تا بتوانند روی تولید فیلمهایی سرمایه گذاری کنند که مردم تمایلی به دیدن آن در سینماها داشته باشند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای مستقل ایران در جشنواره کارلوویواری/ ۹ فیلم در بخش مختص ایران نمایش داده میشود
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- هیأت انتخاب و داوری بخش سینمای کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- اولین گردهمایی جوانان کانون کارگردانان سینما برگزار شد/ سینما به سمت حذف کارگردانان صاحب فکر و اندیشه میرود
- دانش اقباشاوی فیلمبرداری جدیدترین فیلم خود را با دو موبایل به پایان رساند
- «هامون»؛ فیلمی که پوستر نداشت/ افتتاح نمایشگاه پوستر فیلمهای دهه ۶۰ و ۷۰ در جشنواره جهانی فیلم فجر
- محمد ترابنیا، پیشکسوت عرصه برنامهریزی و دستیاری کارگردان، درگذشت
- دانش اقباشاوی از فیلم «دختر الهام» میگوید/ یک عنوان پرتعلیق/ رازی که در سکانس آخر فاش میشود
- اعلام اسامی دو پروژه سینمایی که از قوانین تخلف کردند
- ابراز نگرانی سخنگوی کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما از شروع پروژههای تصویری
- هشدار رئیس کانون کارگردانان/ باید با تعطیلی پروژههای تلویزیونی جلوی یک فاجعه انسانی گرفته شود
- پاسخ حقوقی به بالاترین حق حیات انسان در گفتگو با سینماسینما/کاوه راد: خانه سینما جهت تعطیلی فوری پروژههای تصویری عمل کند
- دانش اقباشاوی در گفتوگو با سینماسینما: ما از خانه سینما در برابر موارد کرونایی انتظار واکنش سریع داشتیم اما شش روز طول کشید
- سخنگوی کارگروه مدیریت بحران کرونا در گفتوگو با سینماسینما: آژیر قرمز سینما به صدا درآمد/ اول تضمین سلامت بعد کار
- دانش اقباشاوی مطرح کرد؛ جزئیات عملکرد کارگروه مدیریت بحران کرونا در سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش