دوستان می دانند که روزنامه نگاری حرفه ای بدون بازنشستگی است. یعنی حتی اگر رسماً مسئولیت یا عطای کار در مطبوعات را به لقایش بخشیده باشید، باز هم سر و گوش ات به دنبال خبر می گردد و طبیعتاً اگر سال ها مسئول بخش سیاسی روزنامه کیهان عهد عتیق باشید و بعد هم در سینما فعالیت کنید، به سخنان نمایندگان محترم –به خاطر حرفه اول – و بحث آنان درباره هنر و بخصوص سینما – به خاطر حرفه دوم – حساس هستید.
وحالا بعد از مدت ها عتاب برخی اهالی محترم سیاست نسبت به هنر وبخصوص سینما، چه کیفی دارد سخنانی بخوانی از عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بیان دردهایت. آن هم انگار حرف های تو و همکارانت را بیان کرده باشند.
خانم فاطمه ذوالقدر در سخنانی حرف دل اهالی سینما را، ساده، موجز و کاملاً آگاهانه بیان کرده است. ایشان فرموده اند که وقتی فیلمی از دو شورای قانونی، یعنی شورای پروانه فیلمسازی و شورای بازبینی عبور و پروانه نمایش دریافت می کند، بگذارید نمایش داده شود.
واقعیت این است که سخنان خانم ذوالقدر همان «امنیت شغلی» است که من و همکاران سینمایی، بار ها و بارها گفته و اگر درست بگویم «نالیده ایم».
عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تبعات این رفتار، یعنی سانسور مضاعف گفته اند که «توقیف فیلم ها پس از ساخت به بدنه سینمای مستقل آسیب می زند.»
باید اضافه کرد که هنرمند را عاصی می کند، سینمای اجتماعی را آسیب پذیر می سازد و جامعه بدون منتقد، یعنی جامعه ای که در بدن ویروسی دارد و کسی پاد زهر آن را که بیان درد است بیان نمی کند و به ناگهان جامعه با سرطان غیر خوش خیم مواجه می شود.
واقعیت دیگر این است که اغلب کسانی که فیلم را بعد از دریافت پروانه نمایش زیر مهمیز توقیف می برند، اساساً قدرت جادویی هنر را بدرستی نمی شناسند.حتی اگر درجه دکتر و عناوین استاد را یدک بکشند. این جماعت فکر می کنند با پاک کردن صورت مساله، مساله از بین می رود.
بگذریم که اغلب این حضرات شعارهایشان با عملشان به دلیل عدم شناخت مقوله جادویی هنر متفاوت است.یعنی شعارحمایت از مثلاً سینمای فرهنگی و در مجموع متفکر و اجتماعی می دهند، اما باعث توقیف اینگونه فیلم ها می شوند و فیلمساز را به سمت سینمای بزن و بکوب و غیر متفکر سوق می دهند.
نگارنده و اغلب همکاران سینمایی از انتقاد بشدت استقبال می کنیم، اما انتقاد با توقیف فیلم دو امر جداگانه است. بگذارید فیلم اکران شود و شما با تمام قوا و امکاناتی که در اختیار دارید – که الحمدلله فراوان نیز هست – در مورد فیلم بنویسید. اما بگذارید که مردم، (به قول رهبر کبیر انقلاب صاحبان رای) انتخاب کنند. دوستان اگر به جامعه اسلامی و رشد و بالندگی آن اعتقاد دارید. فیلمی را که پروانه نمایش گرفت باعث توقیف اش نشوید! این رفتار در نهایت منجر به برخی تصمیمات نهادهای بی عمل، اما شعاری می شود که از سر ناچاری، برای ضربه زدن به سینمای ایران هوادار ورود و نمایش فیلم خارجی می شوند و باقی قضایا.
بانوی نماینده سپاسگزارم. مدتها بود در این زمینه حرف حساب از نمایندگان محترم و محترمه کمتر شنیده بودم.
*تهیه کننده سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «قصیده گاو سفید» در پارلمان ژاپن/ استقبال از اکران فیلم و افزایش تعداد سینماها
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- توضیحات رئیس اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران؛ چگونگی اکران نوروزی/ سینما به فیلم پرمخاطب نیاز دارد
- آغاز اکران سراسری فیلم «قصیده گاو سفید» در فرانسه/ رونمایی از پوستر فرانسوی فیلم با نامی متفاوت
- حضور همزمان «قصیده گاو سفید» در چهار جشنواره بوسان، هلسینکی، کالیگاری و زوریخ
- «قصیده گاو سفید» در بخش مسابقه جشنواره فیلم زوریخ/ آغاز اکرانهای سراسری فیلم در سطح جهانی
- «قصیده گاو سفید» بهترین فیلم جشنواره درنو هیمات فیلم اتریش
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ خروج «قصیده گاو سفید» از جشنواره اورشلیم/ اعتراض کردیم
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ هشدار به سینماگران در زمینه قراردادهای کرونایی/ قبل از امضا دقت کنید
- غلامرضا موسوی از کن میگوید/ سطح فیلمهای جشنواره متوسط است/ کن کرونا را شکست داد
- انتقاد غلامرضا موسوی از فیلمهای شون پن و نانی مورتی/دریغ از یک فیلم خیلی خوب در کن!
- اکران قصیده گاو سفید در جشنواره فیلم برلین / گزارش تصویری
- سازندگان «قصیده گاو سفید» در فرش قرمز فستیوال برلین ۲۰۲۱
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ افزایش نامتعارف هزینه تولید در سینما/ دچار شبهورشکستگی شدهایم!
- حضور همزمان «قصیده گاو سفید» در برلین و ترایبکا
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برای رفتن غریبانه شیرین یزدانبخش؛ وصیتی به مثابه گلایه
- «کفایت مذاکرات» و خندههایی که از دل موقعیت میآیند
- «پرهیجان: نبرد برای اوبر»؛ چطور میتوانیم آرزوی شکستِ نجاتبخشمان را داشته باشیم؟
- درباره بازیگران زن مولف سینمای ایران/ ترانه علیدوستی؛ آخرین بازیگر زن مولف
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما





