دوستان می دانند که روزنامه نگاری حرفه ای بدون بازنشستگی است. یعنی حتی اگر رسماً مسئولیت یا عطای کار در مطبوعات را به لقایش بخشیده باشید، باز هم سر و گوش ات به دنبال خبر می گردد و طبیعتاً اگر سال ها مسئول بخش سیاسی روزنامه کیهان عهد عتیق باشید و بعد هم در سینما فعالیت کنید، به سخنان نمایندگان محترم –به خاطر حرفه اول – و بحث آنان درباره هنر و بخصوص سینما – به خاطر حرفه دوم – حساس هستید.
وحالا بعد از مدت ها عتاب برخی اهالی محترم سیاست نسبت به هنر وبخصوص سینما، چه کیفی دارد سخنانی بخوانی از عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بیان دردهایت. آن هم انگار حرف های تو و همکارانت را بیان کرده باشند.
خانم فاطمه ذوالقدر در سخنانی حرف دل اهالی سینما را، ساده، موجز و کاملاً آگاهانه بیان کرده است. ایشان فرموده اند که وقتی فیلمی از دو شورای قانونی، یعنی شورای پروانه فیلمسازی و شورای بازبینی عبور و پروانه نمایش دریافت می کند، بگذارید نمایش داده شود.
واقعیت این است که سخنان خانم ذوالقدر همان «امنیت شغلی» است که من و همکاران سینمایی، بار ها و بارها گفته و اگر درست بگویم «نالیده ایم».
عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تبعات این رفتار، یعنی سانسور مضاعف گفته اند که «توقیف فیلم ها پس از ساخت به بدنه سینمای مستقل آسیب می زند.»
باید اضافه کرد که هنرمند را عاصی می کند، سینمای اجتماعی را آسیب پذیر می سازد و جامعه بدون منتقد، یعنی جامعه ای که در بدن ویروسی دارد و کسی پاد زهر آن را که بیان درد است بیان نمی کند و به ناگهان جامعه با سرطان غیر خوش خیم مواجه می شود.
واقعیت دیگر این است که اغلب کسانی که فیلم را بعد از دریافت پروانه نمایش زیر مهمیز توقیف می برند، اساساً قدرت جادویی هنر را بدرستی نمی شناسند.حتی اگر درجه دکتر و عناوین استاد را یدک بکشند. این جماعت فکر می کنند با پاک کردن صورت مساله، مساله از بین می رود.
بگذریم که اغلب این حضرات شعارهایشان با عملشان به دلیل عدم شناخت مقوله جادویی هنر متفاوت است.یعنی شعارحمایت از مثلاً سینمای فرهنگی و در مجموع متفکر و اجتماعی می دهند، اما باعث توقیف اینگونه فیلم ها می شوند و فیلمساز را به سمت سینمای بزن و بکوب و غیر متفکر سوق می دهند.
نگارنده و اغلب همکاران سینمایی از انتقاد بشدت استقبال می کنیم، اما انتقاد با توقیف فیلم دو امر جداگانه است. بگذارید فیلم اکران شود و شما با تمام قوا و امکاناتی که در اختیار دارید – که الحمدلله فراوان نیز هست – در مورد فیلم بنویسید. اما بگذارید که مردم، (به قول رهبر کبیر انقلاب صاحبان رای) انتخاب کنند. دوستان اگر به جامعه اسلامی و رشد و بالندگی آن اعتقاد دارید. فیلمی را که پروانه نمایش گرفت باعث توقیف اش نشوید! این رفتار در نهایت منجر به برخی تصمیمات نهادهای بی عمل، اما شعاری می شود که از سر ناچاری، برای ضربه زدن به سینمای ایران هوادار ورود و نمایش فیلم خارجی می شوند و باقی قضایا.
بانوی نماینده سپاسگزارم. مدتها بود در این زمینه حرف حساب از نمایندگان محترم و محترمه کمتر شنیده بودم.
*تهیه کننده سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «قصیده گاو سفید» در پارلمان ژاپن/ استقبال از اکران فیلم و افزایش تعداد سینماها
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- توضیحات رئیس اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران؛ چگونگی اکران نوروزی/ سینما به فیلم پرمخاطب نیاز دارد
- آغاز اکران سراسری فیلم «قصیده گاو سفید» در فرانسه/ رونمایی از پوستر فرانسوی فیلم با نامی متفاوت
- حضور همزمان «قصیده گاو سفید» در چهار جشنواره بوسان، هلسینکی، کالیگاری و زوریخ
- «قصیده گاو سفید» در بخش مسابقه جشنواره فیلم زوریخ/ آغاز اکرانهای سراسری فیلم در سطح جهانی
- «قصیده گاو سفید» بهترین فیلم جشنواره درنو هیمات فیلم اتریش
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ خروج «قصیده گاو سفید» از جشنواره اورشلیم/ اعتراض کردیم
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ هشدار به سینماگران در زمینه قراردادهای کرونایی/ قبل از امضا دقت کنید
- غلامرضا موسوی از کن میگوید/ سطح فیلمهای جشنواره متوسط است/ کن کرونا را شکست داد
- انتقاد غلامرضا موسوی از فیلمهای شون پن و نانی مورتی/دریغ از یک فیلم خیلی خوب در کن!
- اکران قصیده گاو سفید در جشنواره فیلم برلین / گزارش تصویری
- سازندگان «قصیده گاو سفید» در فرش قرمز فستیوال برلین ۲۰۲۱
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ افزایش نامتعارف هزینه تولید در سینما/ دچار شبهورشکستگی شدهایم!
- حضور همزمان «قصیده گاو سفید» در برلین و ترایبکا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





