رومینا روشنبین نویسنده فیلمنامه فیلم کوتاه ابوالهول با اشاره به اهمیت پرداخت فیلمنامه در آثار کوتاه گفت: یکی از مشکلات فیلمنامههای کوتاه به ایده انتخاب شده برمیگردد که ممکن است مناسب پرداخت در یک فیلم بلند باشد، یعنی نیاز به قصهپردازی باشد و به خاطر زمان فیلم کوتاه، ارائه داستان مقدور نباشد.
به گزارش سینماسینما، روشنبین افزود: عدم دقت به جزئیات از دیگر ضعفهای فیلمنامهها است، چون باید اثر در زمانی کم پیام خود را برساند به همین دلیل جزئیات اهمیت بیشتری پیدا میکند. مراجع و اساتید ما در حوزه فیلمنامهنویسی کوتاه بسیار کمتر است، در نتیجه فیلمنامهنویسان هم بیشتر با نویسندگان و تالیفات سینمای بلند در ارتباط میشوند و آثارشان هم تحت تاثیر این فضا قرار میگیرد.
روشنبین درباره چالشهای فیلمنامهنویسی کوتاه بیان کرد: بزرگترین محدودیت در پرداخت این آثار زمان است. وقتی فیلمنامه کوتاه مینویسید باید به مدیریت تولید هم فکر کنید چون هزینه خیلی مهم است. فیلم کوتاه مستقل است و ما نمیتوانیم به خاطر هزینه خیلی از ایدهها را عملی کنیم. از مشکلات فیلمسازان مسائل مالی است که باید فکر کنند فیلمنامه چطور نوشته شود که کم هزینه باشد. این نوع از سینما به دلیل مخاطب خاصش، ایدههای نوآورانهتر و بهروزتری باید داشته باشد. مخاطب فیلمکوتاه مخاطب جدیتری است.
کارگردان فیلم کوتاه «او» گفت: درباره فستیوالهای خارجی نمیتوان کتمان کرد که موفق نبودهایم. شاید یکی از دلایلی که نتوانستهایم در فیلمنامهنویسی کوتاه به جایگاهی شایسته برسیم، سانسور و خودسانسوری است. وقتی یک فیلم ۸ دقیقهای را ۶ دقیقه میکنند، من خودم قبل از آن دست به کار میشوم و شروع میکنم به مراقبت که چه بگویم و چه نگویم تا به فیلمم آسیب نرسد و همین خلاقیت را از بین میبرد. این خودش میتواند نوشتن و ساخت یک اثر را دچار چالش کند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- حمید یوسفی برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره کیپ تاون آفریقا شد
- دانههایی که سبز نمیشوند/ درباره اقتباس در «زخم کاری: بازگشت»
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- ابراهیم گلستان؛ هنرمندی که خود یک اثر هنری بود
- ادیپ در تروآ/ نگاهی به فیلم «بو میترسد»
- میراث ماکیاولی/ بررسی سریال «وراثت» با تمرکز بر فصل آخر
- «ابوالهول» ایرانی در گرجستان
- استنساخ سینما/ نگاهی به فیلم «شطرنج باد»
- «ابوالهولِ» ایرانی به کانادا میرود
- «ابوالهول» نامزد دریافت جایزه یک جشنواره ایتالیایی شد
- فیلم کوتاه «ابوالهول» به تدوین رسید
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور