سینماسینما، منوچهر دینپرست
برخی اتفاقات در زندگی چنان رخ میدهد که بهسادگی نمیتوان از کنار آن گذشت و زمینه آنچنان پر از آلام و درد است که تا آخرین نفس با ما همراه است. این رویدادها را نه میتوان ابراز کرد و نه میتوان فراموش کرد. واقعا چه باید کرد؟ این رویدادها محصول یک گسست نابههنگام در زندگی ماست؛ زندگیای که کمتر به آن توجه میکنیم و از سر عادت از کنار آن میگذریم؛ عادتی که نمیتواند معنای خللناپذیر هستی را برای ما معنا کند. بر این اساس بدون تردید ما در بحران هستیم و این بحران را همچون صلیب بر روی دوش خود میکشیم شاید که راهی باز شود یا کورهراهی از دور پیدا شود…
فیلم «در سکوت» نیز بر اساس چنین معنایی ساخته شده است. فیلمی با درونمایه لطمه و بحران و ترس و وحشت و صراحت و شگفتی و از همه مهمتر پایان رویای هویتی که بود و دیگر نیست. «در سکوت» درباره زنی است که بر اثر یک اتفاق گروهی از پسران اراذل دستهجمعی به پیکر این زن تجاوز میکنند و او را با کالبد زخمیاش رها میکنند؛ کالبدی که در وجودش دختری را فراهم میکند. این زن پس از این حادثه دختر را که چند روز از به دنیا آمدنش میگذرد، رها میکند و میرود. این رهایی اگرچه از سر ترس و استیصال است، اما قطعا بار آن فاجعه را بر دوش دارد. او بعد از ۲۳ سال به سراغ دختر میآید. او که اکنون دختری زیبا و پریروی شده، نه از گذشته خود خبر دارد و نه میداند که او نتیجه فاجعهای است که بر پیکر مادرش رفته است. فیلم «در سکوت» بیش از آنچه بخواهد ما را با یک رویداد یا داستانی از جنس تجاوز آشنا کند، ما را با سکوتی مواجه میکند که گویی این سکوت باید به فریاد تبدیل میشد. زنی بیپناه را باید پناه داد و بر دژخیمان شورید. فیلم از جنس موعظه و وعظ هم نیست. سر پند و نصیحت و پلیسبازی هم ندارد. او رویداد را همچون آینه در برابر مخاطب قرار میدهد تا خود تصمیم بگیرد با این پدیده شوم در روزگار تهی چگونه برخورد کند.
تمامیت ازدسترفته دختر که حاصل این رویداد شوم است، اگرچه برای مخاطب دلخراش و دردناک است، اما نمیتوان از زمینههای این رویداد نگفت. کارگردان گویی با تعمد و اتفاق نظری که دارد، میخواهد مخاطب را همراه با قربانی به فریاد وادارد که سکوت در برابر جنایت عین بزدلی است. اگرچه او در فیلم مانیفستی در اختیار نمیگذارد و اساسا به چنین منشی باور ندارد، اما فیلم او را میتوان از جنس یک برش از شهر پرآشوب دانست.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اخراجیها/ نگاهی به فیلم «خروج»
- بیحاصل!/ نگاهی به فیلم «خروج»
- گفتوگو با مهرشاد کارخانی/ جورقانیان عاشق واقعی سینما بود
- حتی اگر برای هیچکس مهم نباشد/ نگاهی به مستند «تیتراژ در سینمای ایران»
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ با زندگی، زندگی کنید!
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ پا روی زمین واقعیت و سر در تخیل داستان
- اختصاصی/ گفتوگوی زندهیاد همایون خسروی دهکردی با خسرو سینایی/ سه میلیمتر، راه زندگی من را عوض کرد!
- گفتوگو با ژرژ هاشمزاده، کارگردان «در سکوت»/ معتقد به مانیفست دادن نیستم
- سونامی سرطان و سینما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالیست»
- داشتن یا نداشتن/ نگاهی به فیلم “زغال”
- عجایب و غرایبی به نام «کتاب آشپزی»/ نگاهی به فیلم «کتاب آشپزی»
- ملتهب با روایت سادهانگارانه/ نگاهی به فیلم «در سکوت»
- جهان برزخی متوسط / نگاهی به فیلم “روسی”
- حسرت/ نگاهی به فیلم «سورنجان»
- تمام داشتههای پنهان ما/ نگاهی به فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی است»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انتقاد عباس یاری از تبلیغات مخرب شهرداری تهران
- از انیمیشن به عنوان یک رسانه هنری برای جذب گردشگر استفاده کنیم
- «زن و بچه» سعید روستایی به کن دعوت شد
- تعطیلی موقت پردیس تئاتر باغ کتاب تهران
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- آیا «پایتخت ۷» حقوق حیوانات را زیرپا گذاشته بود؟
- امشب به صرف بورش بدون خون به روایت نازنین؛ صابر ابر و الهام کردا دوباره همبازی میشوند
- تولد یک سینماگر درخشان ازبکستانی
- معرفی بازیگران فیلم تازه اصغر فرهادی
- فیلمی که هنوز عنوانش اعلام نشده؛ اثر جدید اصغر فرهادی در پاریس
- پوستر رسمی جشنواره کن منتشر شد
- با حکم رئیس سازمان صداوسیما؛ رمضاننژاد رئیس جدید ساترا شد
- سینماحقیقت در نمایش خانگی
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟