سینماسینما، محمد حقیقت
اگرچه قرار بود فیلمهای «متری شیش و نیم» از سعید روستایی، «شیطان وجود ندارد» اثر محمد رسول اف، «پری» ساخته سیامک اعتمادی، « یلدا» ساخته مسعود بخشی و غیره از ماه مارس به بعد تا آخر سال ۲۰۲۰ در فرانسه به نمایش عمومی درآید، اما شیوع بیماری کرونا و گستردگی ویروس آن، به پرده آمدن این فیلمها، همچون بسیاری از فیلمهای جهان را به تاخیر انداخت، اما سرانجام، با همت پخش کنندگان، سینما ها بعد از مدتی و کمی با احتیاط باز شدند. از بین فیلمهای ایرانی یاد شده، اولین اثری که به نمایش عمومی در آمد «یلدا» ساخته خیلی خوب مسعود بخشی بود که از هفتم اکتبر در ۶۸ سینمای فرانسه به پرده آمد. این فیلم در هفته اول، طبق جدول باکس آفیس در فرانسه، در مقام نسبتا خوبی قرار گرفت و در رده چهاردهم جدول با حدود ۲۲ هزار تماشاگر جا گرفت. البته قابل یادآوری است که سالنهای سینما حق نداشتند به خاطر شیوع ویروس کرونا، همه ظرفیت خود را در انحصار تماشاگران بگذارند و طبق دستور دولتی معمولا برای نیمی از گنجایش سالن بلیط میفروختند. فیلم یلدا، با عنوان کاملش، «یلدا ،شب بخشش»، از هفته دوم اکران خود، از همین چهارشنبه ۱۴ اکتبر، به تعدا د سالنهایش اضافه شد و تعداد ۱۰۳ کپی این فیلم را پخش کننده آن، پیرامید، در اختیار سالنهای فرانسه قرار داده است. این شیوه پخش فیلم، که از هفته دوم به تعداد سالنهای برخی از فیلمها افزوده میشود، عادی است به خاطر اینکه آمار هفته دوم همچنان بتواند در بالا حفظ شود. چنین مواردی درباره دیگر فیلمهای ایرانی، ازجمله آثار اصغر فرهادی هم پیش آمده بود. جدا از این مطبوعات و رسانه های فرانسه درباره یلدا مطالب خوبی نوشته اند و باید انتظار داشت که فیلم چندین هفته دیگر در اکران باقی بماند و فروش آن احتمالا به صدهزار تماشاگر برسد.
دومین فیلم ایرانی که در ماه دسامبر به پرده خواهد آمد، «شیطان وجودندارد» اثر محمدرسول اف در حدود همین تعداد سالن را به خود اختصاص خواهد داد. بر مبنای شنیده ها در فرانسه از نقدهای مثبت منتقدین نیز برخوردار خواهد شد و حتی روجلد ماهنامه معتبر پزیتیف، به این فیلم که خرس طلایی برلین را به دست آورده بود، اختصاص داده خواهد شد.
اما «متری شیش ونیم» که برای ماه ژوییه قرار بود به پرده بیاید، نمایش آن به هشتم ژانویه سال ۲۰۲۱ افتاده است و بر طبق جدول بندی پخش کنندگان نام فیلم نیز در فرانسه «قانون تهران» نامگذاری خواهد شد. همچنین برای پخش آن کمپانی وایلد بانچ حدود صد سالن در نظر گرفته است که در آخرین لحظات تصمیم نهایی را در این مورد خواهند گرفت.
فیلم «پری» اولین ساخته سیامک اعتمادی از آثار بسیار خوب امسال جشنواره برلین، که قرار بود در ۲۴ سپتامبر همین سال به پرده بیاید، به فوریه سال آینده موکول شد. این اثر اگرچه سوژه اش مربوط به ایران است اما در آتن یونان فیلمبرداری شده است. این فیلم ماجرای زوجی متدین را دنبال میکند که به دیدار فرزند خود به یونان رفته اما ماجراهای پیش بینی نشده برایشان رخ میدهد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





