دوسال پیش تب تند پخش تیزرها در شبکههای ماهوارهای سروصدای زیادی به راه انداخت. بهزعم بسیاری از اهالی سینما، پخش تیزر فیلمهای روز از این شبکهها ضمن آگاهسازی مخاطبان از فیلمها تأثیر مستقیمی در فروش گذاشت و مدتی تبلیغات فیلمها به همین منوال گذشت.
هزینه گزاف پخش تیزر در رسانه ملی از یکسو و برخورد سلیقهای با پخش این تیزرها بخشی از علاقهمندی سینماگران برای پخش تیزرهایشان در شبکههای ماهوارهای بود، اما ممنوعالفعالیتشدن چند دفتر سینمایی به علت تبلیغات ماهوارهای فیلمها، ناگهان تمامی معادلات را بههم ریخت و باعث شد نگاه دیگری به شکل تبلیغات فیلمهای سینمایی شود. این روزها با اینکه صداوسیما با اختصاص تیزر به برخی فیلمها در جهت تعامل با سینماگران حرکت کرده، باز هم شاهد کاهش مخاطب سینماها هستیم. شبکه جم در تازهترین تاکتیک خود مدل پخش تیزر فیلمها را تغییر داده تا مخاطب بیشتری برای خود دستوپا کند.
*از اتمام حجت تا امضای تعهد
نیمه نخست سال ۹۵ بود که پخش تیزر فیلمهای سینمایی از شبکههای ماهوارهای، تنور فروش فیلم را برای صاحبان فیلمها داغ کرد. پخش بیوقفه این تیزرها و با شعار حمایت از هنرمندان کشورمان باعث شد تا به گمان برخی از سینماگران، عده بیشتری متوجه اکران سینماها شوند و از این طریق رونق ازدسترفته به سینماها برگردد، اما بهمرور سازمان سینمایی، اقدامات عملیتری را برای منصرفکردن صاحبان فیلم از تبلیغات در شبکههای ماهوارهای به کار بست. امضای تعهدنامهای که بهموجب قائلبودن به آن در صورت پخش تیزر از رسانه ملی، حق تبلیغ فیلم در شبکههای ماهوارهای از بین میرود، از جمله اقدامات عملی بود و البته دراینمیان از تعامل خوب رسانه ملی و سینما صحبتهای بسیاری به میان آمد که ظاهرا این توافق مسیر کند و دشواری در پیش دارد.
از سوی دیگر قرارگرفتن اسامی کارگردانان و تهیهکنندگان آثاری که تبلیغ فیلمهایشان از شبکههای ماهوارهای پخش میشد و بهمیانآمدن نام ممنوعالکاری برای آنها، تنش بسیاری را میان اهالی سینما ایجاد کرد. رفتوآمد بسیاری از تهیهکنندگان به دادسرا و توضیح درباره چگونگی و چرایی پخش تیزر فیلمهایشان باعث شد تا بسیاری از آنها به طرق گوناگون هرگونه ارتباط با این شبکهها را تکذیب کنند.
ممنوعیت فعالیت تعدادی از دفاتر سینمایی به دلیل پخش آنونس فیلمهای آنها از شبکه جم، از دیگر حواشی چند ماه اخیر سینمای ایران بود. پس از کشوقوسهای فراوان، طبق اطلاعیه سازمان سینمایی و پیرو مذاکره رئیس سازمان سینمایی با حجتالاسلاموالمسلمین منصوری، بازپرس رسیدگیکننده به پرونده، با ابلاغ ویژه رئیس قوه قضائیه، مشکل اکران فیلمهای دفاتر تعلیقشده شامل فیلمیران، نورتابان و پویافیلم مرتفع و ادامه فعالیت این دفاتر بلامانع اعلام شد.
امضای تعهدنامهای که بهموجب قائلبودن به آن در صورت پخش تیزر از رسانه ملی، حق تبلیغ فیلم در شبکههای ماهوارهای از بین میرود، از جمله اقدامات عملی بود و البته دراینمیان از تعامل خوب رسانه ملی و سینما صحبتهای بسیاری به میان آمد، از آن زمان بهبعد، در شبکههای ماهوارهای خبری از تبلیغات فیلمهای سینمایی کشورمان نبود.
*برنامه «گیشه» و «ساعت ۵ عصر»
اما ظاهرا قرار نیست پرونده پخش تیزر فیلمهای سینمایی از شبکههای ماهوارهای بسته شود. بهتازگی شکل دیگری از تبلیغات فیلمها در این شبکه ایجاد شده است و در قالب برنامهای به نام «گیشه»، فیلمهای روز سینمای ایران معرفی میشوند. در چند روز اخیر پخش پرتعداد تیزرهای فیلم ساعت ۵ عصر، از این شبکه باعث شده بار دیگر پرونده پخش تیزر فیلمهای سینمایی در این شبکه باز شود، اما روابطعمومی ساعت ۵ عصر در اطلاعیهای، همکاری عوامل این پروژه با شبکههای ماهوارهای فارسیزبان را برای پخش آنونسهای فیلم تکذیب و ضمن رد هرگونه ارتباط با شبکههای ماهوارهای، این اقدام خودسرانه گردانندگان «جم» را تقبیح کرد.
روابطعمومی فیلم مدیری اعلام کرد: ما در آخرین هفتههای اکران ساعت ۵عصر قرار داریم و در بیش از دو ماه گذشته که فیلم روی پرده بود، حمایت کاملی از سوی رسانهها و بهویژه صداوسیما در قبال فیلم را شاهد بودیم که همین اقدامات خوشبختانه موجب شد تا فیلم به مرز ۱۰ میلیارد فروش نزدیک شود. درواقع ما هیچ نیازی به تبلیغات فیلم در شبکههای ماهوارهای نداشتیم و برنامه مذکور بدون اطلاع و هماهنگی ما از شبکه جم در حال پخش است که قطعا رضایتی به این حرکت نداریم و امیدواریم پخش آن بهسرعت متوقف شود. این مسئله را به مسئولان وزارت ارشاد هم اعلام کردهایم و امیدواریم تا در آخرین مقطع اکران هم حاشیههای منفی گریبانگیر فیلم نشود».
سینمای ایران بدون «جم» یا با «جم»، به حیات خود ادامه خواهد داد. این صداوسیماست که میتواند با بهدستآوردن دوباره اعتماد مخاطبان، به تیزرهایی که از فیلمها پخش میکند پشتوانه قویتری بدهد.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- تلاش صداوسیما برای فرار از بحران مخاطب با بازگرداندن چهرهها/ راه چاره چیست؟
- فرصتها و تهدیدهای مدیران جدید سیما چیست؟/ لزوم برآوردن انتظارات
- تصمیم نهایی ساختمان شیشهای برای جامجم چیست؟
- جزئیاتی از مصوبه نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی/ مجلس چهزمانی مصوب میکند؟
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
- جزئیات کامل تفاهم ارشاد و صداوسیما درباره نمایش خانگی، فضای مجازی و…
- جدیدترین اظهارات جبلی درباره نمایش خانگی؛ آییننامه تخلفات در راه است
- تهیهکننده فیلم خبر داد؛ تلویزیون برای پخش «شماره ۱۰»، هفت میلیارد تومان پرداخت کرد
- معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ: وزارت فرهنگ و صداوسیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر به صورت توامان وظیفه دارند و اقدام میکنند
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- مجلس شورای اسلامی، تلویحا ساترا را غیرقانونی اعلام کرد
- یک رسانه آمریکایی خبر داد؛ دولت بایدن صداوسیما را از تحریمهای آمریکا معاف کرد
- پنل موبایل و صنعت VOD در کنگره موبایل ایران؛ بررسی وضعیت پلتفرمهای آنلاین فیلم و سریال و چالشها با ساترا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد