غلامرضا موسوی با اشاره به اینکه تاکنون رسیدگی به تخلفات سمعی بصری به عهده دادسرای فرهنگ و رسانه بوده است، بیان کرد: بهتر است رسیدگی به این نوع تخلفات به عهده یک دادگاه تخصصی گذاشته شود.
به گزارش سینماسینما، این تهیهکننده سینمابا اشاره به اینکه تا قبل از تشکیل شعبه رسیدگی به تخلفات، دادسرای فرهنگ و رسانه دزدی و قاچاق فیلمهای ایرانی و شکایت هنرمندان را پیگیری میکرد، گفت: اکنون یکی از مراکزی که میشود برای پخش غیرمجاز فیلم به آن شکایت کرد، دادسرا فرهنگ و رسانه است که قاضی قطبی رئیس این دادسرا است. البته در این زمینه به خوبی پیگیر تخلفات سینمایی هستند.
این تهیهکننده سینما با بیان اینکه “فیلمهای سینمای ایران دزدیده میشوند و نه قاچاق”، اظهار کرد: قاچاق، مربوط به فیلمهای خارجی در کشور است. به همین جهت اگر در جای دیگری به جز دادسرای فرهنگ و رسانه مسئول رسیدگی به این مساله باشد، طبیعتا براساس شناخت نیست چون بسیاری از قضات محترم در زمینههای متفاوت تخصص دارند اما در زمینه شناخت دزدی و قاچاق فیلم ایرانی یا خارجی تخصص دقیقی ندارند، به همین دلیل بهتر است این موضوع به یک دادگاه خاص و تخصصیتر ارجاع داده شود.
او در ادامه صحبتهایش با تاکید بر اینکه “با توجه به شرایط جدید، وجود دادگاهی که به شدت با دزدان فیلمهای ایرانی و قاچاقچیان فیلمهای خارجی برخورد کند، نیاز است”، گفت: اگر این چنین دادگاههایی نباشند تخلفات به شکل بسیار گستردهای رخ میدهند با این حال بهتر است که مرکز خاصی به آن رسیدگی کند. اگر چه دادسرای فرهنگ و رسانه در این زمینه فعالیتهای خوبی داشته است.
موسوی با اشاره به اینکه “فیلمهای ایرانی توسط شبکههای فارسی زبان خارج از کشور نیز به سرقت میروند”، بیان کرد: اساسا این شبکهها به وجود آمدهاند برای اینکه آگهی بگیرند، فیلمهای ما را سرقت کنند و نمایش دهند. در این زمینه به نظر میرسد که بهتر است معاونت سازمان سینمایی وکیلی برای کشورهایی مثل آمریکا یا اروپا بگیرد و آنها به نمایندگی از تهیه کنندگان بتواند از متخلفان شکایت کنند و آنها را به دادگاه بکشانند. البته اینها از شبکه یوتیوب هم استفاده میکنند که بلافاصله تهیهکننده باید با این شبکهها تماس بگیرد و بگوید که این فیلم مجوز پخش ندارد و کسی که آن را گذاشته دزدی کرده است.
عضو هیات رئیسه شورای عالی تهیهکنندگان به عدم اطلاع مصرفکنندگان از دزدی بودن کالاهایی که استفاده میکنند، اشاره کرد و افزود: وقتی شما فیلم کسی دیگر را بدون اجازهاش بردارید، درست مصداق دزدی است و متاسفانه اِشکال دیگری که وجود دارد این است که به مردم اطلاع رسانی نشده و گر نه به گمان من اگر مردم بدانند دیدن یک فیلم بدون مجوز صاحباش دزدی محسوب میشود قطعا اینکار را ادامه نمیدهند. این موضوع نیاز به تفهیم و فرهنگ سازی دارد و باید یاد بگیرند که هر مسیری به جز اجازه از صاحب کالا یاخرید آن دزدی به حساب میآید.
موسوی در پایان صحبتهایش با بیان اینکه “ما باید در شکلهای مختلف مبارزه کنیم و در یک زمینه آگاهیسازی انجام دهیم” گفت: مبارزه با دزدان DVD و کسانی که از طریق اینترنت فیلمها را میدزدند و روی سایت قرار میدهند و مبارزه با شبکههای فارسی زبان خارج از کشور از جمله کارهاست که باید انجام شود و در کنار این اساسیترین بخش این است که فیلمی که توسط شبکههای فارسیزبان خارج از کشور یا هر کس دیگری نمایش داده میشود، اگر مجوز نداشته باشند دزدی است و مردم باید خودشان آنها را تحریم و نگاه نکنند.
اخیرا دبیر کل ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری اعلام کرد که شعبه رسیدگی به جرایم متخلفان آثار سمعی و بصری تشکیل میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «قصیده گاو سفید» در پارلمان ژاپن/ استقبال از اکران فیلم و افزایش تعداد سینماها
- گفتوگوی موزه سینما با فریدون جیرانی/ از ابتدا هدفم فیلمنامهنویسی بود + ویدئو
- توضیحات رئیس اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران؛ چگونگی اکران نوروزی/ سینما به فیلم پرمخاطب نیاز دارد
- آغاز اکران سراسری فیلم «قصیده گاو سفید» در فرانسه/ رونمایی از پوستر فرانسوی فیلم با نامی متفاوت
- حضور همزمان «قصیده گاو سفید» در چهار جشنواره بوسان، هلسینکی، کالیگاری و زوریخ
- «قصیده گاو سفید» در بخش مسابقه جشنواره فیلم زوریخ/ آغاز اکرانهای سراسری فیلم در سطح جهانی
- «قصیده گاو سفید» بهترین فیلم جشنواره درنو هیمات فیلم اتریش
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ خروج «قصیده گاو سفید» از جشنواره اورشلیم/ اعتراض کردیم
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ هشدار به سینماگران در زمینه قراردادهای کرونایی/ قبل از امضا دقت کنید
- غلامرضا موسوی از کن میگوید/ سطح فیلمهای جشنواره متوسط است/ کن کرونا را شکست داد
- انتقاد غلامرضا موسوی از فیلمهای شون پن و نانی مورتی/دریغ از یک فیلم خیلی خوب در کن!
- اکران قصیده گاو سفید در جشنواره فیلم برلین / گزارش تصویری
- سازندگان «قصیده گاو سفید» در فرش قرمز فستیوال برلین ۲۰۲۱
- غلامرضا موسوی مطرح کرد/ افزایش نامتعارف هزینه تولید در سینما/ دچار شبهورشکستگی شدهایم!
- حضور همزمان «قصیده گاو سفید» در برلین و ترایبکا
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد





