جواد محرمی در روزنامه جوان نوشت :سالها پیش علیرضا رضاداد، مدیر سینمایی وقت دولت موسوم به تدبیر و امید که پس از یک دوره پرچالش و جنجالی بر مسند نشسته بود، در پاسخ به سؤال یک خبرنگار که تفاوت شما با قبلیها دقیقاً چیست، گفته بود: «تفاوتمان این است که ما لبخند میزنیم.»
تفسیر این لبخند زدن بیشتر در جنس مدیریت بیحساب و کتاب و به نوعی آنارشیسم فرهنگی اصلاحطلبانه قابل فهم بود. انفعال در مدیریت سینما به این سیاست ختم میشد که تا حد امکان اصطکاک با بدنه سینما کاهش یابد. به معنای دیگر مدیر سینمایی اصلاحطلب وقتی به تجربه مشاهده میکرد توان و درک و برنامهای برای ارتقای کیفیت سینما ندارد، پا روی پا میانداخت و صرفاً لبخند میزد. مدیریت اصولگرایانه، اما فکر میکند میداند راهحل برونرفت از وضعیت بغرنج سینما چیست، حقیقت ماجرا این است که صرفاً میداند چه فیلمهایی نباید ساخته شود، اما در یک اشتراک مدیریتی با اصلاحطلبها هرگز نمیداند برای ساختن فیلم خوب باید دقیقاً چه راهی برود. این ناتوانی در مدیریت فرهنگی در یک سو به سیاست لبخند ختم میشود و در سوی دیگر به سیاست سلبی پیوند میخورد. ما دقیقاً میدانیم چه فیلمهایی نباید ساخته شود، اما معلوم نیست دقیقاً بدانیم برای تحول و تغییر نگرش بنیادی در سینمای ایران هم برنامهای داریم یا نه که اگر داشتیم، صرفاً به شعار دادن بسنده نمیکردیم. واقعیت ماجرا این است که سیاست فعال در فرهنگ تولیدمحور است و به طور عادی عرضه و تقاضا در آن جایگاهی اساسی دارد. سیاستی که در آن تولید شکل بگیرد، اما تقاضایی برای آن نباشد، محکوم به شکست است. فرجام سیاستی که برای مخاطب دست به ذائقهسازی نزند و صرفاً به دنبال ذائقهها بدود نیز شکست قطعی است. اگر سینمای ایران دچار انحطاط است که است، راهحل درمانش صرفاً سد ساختن نیست. شوراهای پروانه ساخت و اکران ظرفیت محدودی برای بالا بردن کیفیت سینما دارند. سازمان سینمایی اگر ریشهایتر و عمیقتر به بحث تولید محتوا در سینمای ایران ورود نکند و صرفاً به شوراهای نظارتیاش دلخوش باشد، دیری نمیپاید که تن به انفعال خواهد داد و با موجی از لجبازیهای سینمایی و تولید آثار روبهرو خواهد شد که خود به نوعی نارضایتی و عدمدرک متقابل دامن خواهد زد، درک اینکه نیازها و اولویتهای سینمای ایران در حال حاضر چیست و چه گامهایی میتواند به طرزی هوشمندانه به ایجاد تغییر و تحول منجر شود، معادلهای است که حل آن به شناخت دقیق و موشکافانه از وضعیت پیچیده فرهنگ و به تبع آن سینما نیاز دارد. اینکه مدیریت اصولگرایان در دوره جدید در سینما تا چه اندازه با این اقتضائات نسبت دارد، تأملی جدی میطلبد. به نظر میرسد مدیریت سینما فعلاً در این وضعیت متوقف مانده است که چه فیلمهایی نباید ساخته شوند و برای رسیدن به شرایطی که بداند راههای رسیدن به سینمای وزین و فاخر چیست، فاصلهای بعید دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- چه بودیم و چه شد!
- خاطرههای «خزاعی» از دورههای مختلف فجر/ «من آن محمد خزاعی نیستم!»
- انتصاب دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- تصمیمات دوگانه در پی حادثه تروریستی کرمان؛ سازمان سینمایی اکران آثار کمدی را تعطیل کرد، انجمن سینماداران تمامی سینماها را!
- برگزاری «دومین جشن مهر سینمای ایران» در کشور
- اختصاصی سینماسینما/ بخش دولتی سینمای ایران چطور کن را دور زد؟/ چتر عجیب و غریب سینمای ایران
- موازیکاری در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی
- اقدام چکشی سازمان سینمایی؛ برکناری مدیر سینما لوتوس به دلیل حجاب پانتهآ بهرام و صدای ابی
- از ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان؛ موافقت سازمان سینمایی با شناور شدن قیمت بلیت سینماها
- موزه سینما فروخته نمیشود
- صدور ۱۱۷ مجوز پروانه ساخت در سال گذشته توسط سازمان سینمایی
- صدور مجوز نمایش بینالمللی یک فیلم توقیفی/ فقط خارجیها میتوانند «قاتل و وحشی» را ببینند
- خزاعی و اعلام سیاستهای تازه؛ کشفحجاب کردگانی که حاضرند باحجاب بازی کنند، عملا میگویند؛ اشتباه کردهایم
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- یادداشت محمد حقیقت از جشنواره کن بر فیلمی از جیا ژانگه/ یک پازل آشفته
- درخشش «سوزن» و «پیچ تاریخی» در چین/ ۴ جایزه جشنواره کولیوود هند برای «پریسان»
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده/ کاهش مخاطب سینما در هفتهای که گذشت
- نمایش «مادرکشی» در مستندهای ایرانشناسی
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- جدیدترین ساخته آیدا پناهنده با بازی پارسا پیروزفر در شبکه نمایش خانگی
- اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی همراه با یک بزرگداشت
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- زری خوشکام در کنار علی حاتمی به خاک سپرده شد
- کیانوش عیاری خیلی زود در سینمای ایران صاحب امضا شد/ هیاهو نداشتن به زیان عیاری تمام شد
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
- نشان عالی خورشید به ارد عطارپور اهدا شد
- بزرگداشت ایرج راد برگزار شد/ راد: افتخار من کارهایی است که بازی نکردم
- زری خوشکام درگذشت
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- برگزاری رویداد «ایرانهلث» با حمایت همراه اول
- میلاد شجره بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- آلیس مونرو، نویسنده کانادایی درگذشت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ پوسترهایی از سینماگران ایرانی که چهره واقعی از زن در سینما ارائه دادهاند
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره فیلم کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ کمپانیهای پخش فیلم
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت دربارهٔ فیلمهای افتتاحیه در دو بخش مسابقه و ۱۵ روز سینماگران
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گفتوگوی سعید نوری با محمد حقیقت/ مزایا و معایب نمایش فیلمها به منتقدان پیش از جشنواره
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- رونمایی از کتاب «یعقوب لیث» اثر مسعود جعفری جوزانی در نمایشگاه کتاب تهران
- وزیر ارشاد: نظارت بر شبکه نمایش خانگی باید برعهده ارشاد باشد/ اجازه اکران فیلم قبل از مجوز را نمی دهم
- «افعی تهران» از حاشیه جدیدش هم گذر میکند؟