سینماسینما، محسن جعفری راد:سامان استرکی یک فیلمساز تجربه گرا و خلاق به معنی دقیق کلمه است که همین جاه طلبی و کمال گرایی در کنار مشکلات ساخت فیلم در سینمای مستقل باعث فاصله زیاد
میان فیلم هایش شده است.
استرکی را بیشتر با فیلم صندلی خالی می شناسیم. در سال ۸۷ که اصغرفرهادی سیمرغ بلورین جشنواره فجر را برای فیلم درباره الی گرفت، سامان استرکی دیپلم افتخار گرفت برای صندلی خالی .
صندلی خالی را با بازی رضا عطاران،فریبرز عرب نیا، پانته آ بهرام،گوهر خیراندیش ، فریده فرامرزی … ساخت که نمونه بدیع از یک فیلم فلسفی با نگرشی اگزیستانسیالیستی است که کمتر در سینمای ایران شاهدش بوده ایم. فیلم با تحسین منتقدانی مثل هوشنگ گلمکانی،مجید اسلامی،نیما حسنی نسب و …مواجه شد و در جشن منتقدان و جشن خانه سینما و جشنواره فیلم شهر کاندید و برنده بهترین استعداد و خلاقیت درخشان. بعد از دوسال به دلیل مضمون ملتهبش(دو قطبی جبر و اختیار) فقط در شبکه نمایش خانگی پخش شد.
یک ایستگاه جلوتر اولین فیلم بلند استرکی است که پنج سال قبل از صندلی خالی و در بیست و یک سالگی ساخت و مثل صندلی خالی تجربه گرایی جاه طلبانه استرکی قابل مشاهده است.اما هر چقدر که صندلی خالی روایتی فرمالیستی و با چهار “فیلم در فیلم”در یک فیلم بود، در یک ایستگاه جلوتر روایتی ساده و صمیمی و سیال از مرگ آگاهی ارایه می کند و حضور مسحورکننده قهرمان،رابطه مرگ و زندگی را تغزلی می کند. روایت موجز و معجز با تصویرپردازی های تاویل پذیر.
یک ایستگاه جلوتر بعد از ۱۵ سال از بیست و یک خرداد اکران می شود که رکورددار وقفه! در میان فیلم های هنر و تجربه است.
حمایت از فیلم هایی مثل یک ایستگاه جلوتر و فیلمسازانی مثل سامان استرکی، حمایت از جریان سینمای آوانگارد و مستقل سینمای ایران است. فیلمسازانی که عاشق سینما هستند و از آن،نه برای شعاردهی و پیام گرایی و مانیفست دهی، بلکه در راستای خلق یک جهان معنایی لذت بخش و مسحور کننده استفاده می کنند. از پرویز کیمیاوی و فرخ غفاری و عباس کیارستمی گرفته تا محمد شیروانی و سامان استرکی و محمود رحمانی و ..
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند
- با انتشار یک بیانیه؛ خانه موسیقی نسبت به لغو کنسرت و بازداشت هنرمندان اعتراض کرد
- یک داستان قدیمی و باورنکردنی
- گزارشی از فروش سینماها؛ بیش از ۶۶ میلیارد تومان سهم گیشه سینما در هفته گذشته
- شورای سیاستگذاری چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد
- معرفی داوران چند بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- اکران خصوصی فیلم «عزیز» / گزارش تصویری
- اعلام فهرست نامزدهای بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت»/ داوران معرفی شدند
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- ولفگانگ بکر درگذشت
- با حکم معاون هنری؛ سرپرستان اداره کل هنرهای نمایشی و تئاترشهر منصوب شدند
- شرط جیم کری برای حضور در دنباله «ماسک»
- معرفی داوران بخش نمایشنامه نویسی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- نمایش «مردمان باد» در موزه سینما
- از لوطیگری به لاتبازی رسیدیم؛ گفتوگو با مهدی نادری فیلمنامهنویس درباره فیلم «زودپز» و طبقه فرودست در سینما
- بدون حضور بازیگران اصلی؛ ساخت دوباره «فرار از زندان» در دستور کار قرار گرفت
- «پسر انسان»؛ جنسیت یا انسانیت، مسئله این است
- «تعارض» از دیدگاه منتقدان/ به دنبال روایتی جدید
- اکران خصوصی فیلم «آریا شهر دو نفر» / گزارش تصویری