«گفتوگوی جذاب رضا رشیدپور با امیر تتلو / حرفهای شنیدنی صادق خرازی درباره کراوات و دست دادن با زنان در گفتوگو با رضا رشیدپور / حرفهای جالب رسایی درباره بازیگران / جملههای داغ علی مطهری درباره اتفاقات اجتماعی و …» این روزها از این دست لینکها و ویدئوها، زیاد در فضای مجازی منتشر میشود.
به گزارش سینماسینما چند وقت است که رضا رشیدپور در گفتوگوهایی که بهصورت تلویزیون-اینترنتی ضبط میشود، با همان شکل و شمایل مثلث شیشهای و برنامههایی که یک دهه قبل اجرا میکرد، تاکشوهایی را ترتیب داده و البته اسمش را «هاردشو» گذاشته تا این کار را متفاوتتر از تجربههای قبلیاش نشان دهد.
فارغ از اینکه این کار چه درجه کیفیای دارد، موجشازی گسترده و نقل چندباره این چند فایل تصویری اینترنتی در بین مردم، قابل توجه است. رشیدپور در این گفتوگوها کار عجیب و متفاوتی نکرده؛ اتفاقاً چندان هم از خطوط قرمز عبور نمیکند، تابویی را نمیشکند، هزینه هنگفت و کمرشکنی نکرده، از شبکههای ماهوارهای مسئلهدار و پرحاشیه هم پخش نمیشود و حتی «دید در شب» در ریتم بخشیدم به برنامه چندان مؤفق نیست؛ ولی تنها مزیت آن، گفتوگو با چهرههای برجسته سیاسی و فرهنگی و هنری است که مردم دلشان میخواهد دربارهشان بدانند.
رشیدپور حواسش به این نکته هست که آنچه برنامهاش را نسبت به برنامههای دیگر متمایز میکند، «صراحت» در پرسش و «راحتی در جواب شنیدن» است؛ چیزی که انگار مدتهاست در رسانه ملی ما جایی ندارد. جای سؤالات صریح و روشن با تعارف یا بعضاً تهاجم شدید عوض شده؛ چانکه میتوان به نمونههایی در برنامه جیوگی یا گفتوگوی ویژه خبری اشاره کرد. جای جوابها را هم سفسطه و بازی با کلمات گرفته است. نکته جالب اینجاست که موردی مانند صاذق خرازی چند روز پیش از گفتوگو با رشیدپور به تلویزیون هم رفته بود؛ اما از آن گفتوگو هیچ عبارت تیترسازی در نیامد! این دستاورد درباره بقیه میهمانان برنامه هم رخ داده. مثل دلخوری سیروان از رضا صادقی، حرفهای شجونی و مطهری و …
این ماجرا را میتوان اینگونه تفسیر کرد که جای این دست گفتوگوها در تلویزیون ما شدیداً خالی است. گفتوگوهای لرزان و پر از محافظهکاری فعلی نمیتواند جوابگوی مخاطبی باشد که در میان انبوهی از رسانههای مختلف مجازی نشسته و اطلاعاتباران میشود. چیزی که رشیدپور در اینترنت ارائه میکند، همانی است که سالها قبل در تلویزیون ارائه کرد و با آن چهره شد. کار او همین الان قابلیت پخش از رسانه ملی را دارد. مخاطب در تلویزیون ما جای گفتوگوهای تلویزیونی اینچنینی را – آنقدر – خالی می بیند که حاضر می شود به سختی، این دست برنامهها را دانلود کند و ببیند. چون عطش و نیازش هست و مخاطبان هم دوست دارند درست و خوب از مسائل سر در بیاورند. ایا مسئولان رسانه ملی این خلاء را حس میکنند؟ آیا تهیه این برنامه هم بودجههای کلان و اسپانسر گردنکلفت نیاز دارد؟
منبع: تماشاگران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ماجرای قهر و آشتیها در صداوسیما/ زندگی شیرین میشود؟
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- پخش منتخب آثار زندهیاد پرویز پورحسینی از شبکه نمایش
- مدیریت جدید صداوسیما چه چالشهایی پیشرو دارد/ در جستوجوی شبکه آرامش
- چرا سریال های تلویزیون، رایگان هم مخاطب ندارد؟
- درهای بسته!
- «ماه ماه»؛ ابتکار ماه رمضانی شبکه سلامت
- رابطه سینما و تلویزیون چگونه باشد راضی کننده است؟
- شباهت مسابقه تلویزیونی «سیم آخر» با یک مسابقه اسرائیلی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





