امیرحسین علمالهدی در شرق نوشت :
هفته گذشته خبر تصمیم به برگزارنشدن جشن خانه سینما در روز ملی سینما بهدلیل مشکلات معیشتی سینماگران و شرایط ویژه اقتصادی کشور منتشر شد و طبیعی است که برگزارنشدن این جشن از سوی متولیان عزیز خانه سینما به دلایلی که ذکر کردهاند، قابلفهم است و نمیتوان این عدم برگزاری را از نگاه مسئولان جشن که خود جزء سینماگران شاخص سینمای ایران هستند، زیر سؤال برد! اما باتوجه به تنگناهای اقتصادی حاکم بر کشور که این روزها بار روانی منفی زیادی را به هر هموطنی وارد میکند، سؤال اصلی از مدیران ارشد فرهنگی این است که این نگاه کاهش هزینهها از سوی بخش فعالان سینمایی کشور در برگزاری یک جشن چرا هیچ واکنشی را در این مدیران برنینگیخته است؟ آیا برگزاری جشن سینمای ایران از سوی فعالان سینما ارزش و اعتبارش کمتر از جشن فیلم ملی و بینالمللی فیلم فجر است؟ مجموعه هزینههای این دو جشنواره بیش از ۱۲میلیارد تومان بوده است و نهایتا هزینه یک میلیارد تومانی این جشن فعالان سینما زیاد بوده است که شاهد هیچ واکنشی نیستیم؟ پس باید منتظر برگزارنشدن جشن فیلم فجر بهدلیل شرایط بد اقتصادی هم باشیم؟ فارغ از توضیحات فوق موضوع دیگری که باید به آن پرداخت نیاز جامعه به نشاط و سرزندگی است و حال اینکه فعالیتهای فرهنگی و هنری درحال کنسلشدن است چگونه میخواهیم این جامعه افسردهحال را بهتر کنیم؟ آیا با برگزارنشدن یک جشن که طبیعتا به بودجه دولت متصل است، معضلات معیشتی سینماگران حل خواهد شد؟ آیا نمیشد متولیان عزیز و دغدغهمند خانه سینما جشن را مقتصدانه برگزار میکردند؟ آیا نمیشد در زمانی که فشارهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، روانی و… همه ما را دارد به مرحله افسردگی میرساند مدیریت کلان فرهنگی این مملکت با مدیران خانه سینما با نحوه متفاوت برگزاری جشن این حداقل «همگرایی» را در روز ملی سینما از سینماگران دریغ نمیکردند؟ بدونشک در زمان جنگ اقتصادی باید هزینهها را مدیریت کرد و آیا واقعا هزینههای این جشن جزء «هزینه» است یا اینکه عدهای از خاموششدن چراغهای فرهنگی و هنری این سرزمین خشنود میشوند؟ در حسننیت متولیان جشن خانه سینما شکی وجود ندارد ولی آیا نمیشد متولیان فرهنگی و هنری کشور برای این تنها جشن صنفی سینمایی راهکاری میاندیشیدند تا بهنحوی یکی از چراغهای فرهنگی این سینمای نجیب خاموش نشود؟ جشن صنفی سینمای ایران درمقایسهبا سایر جشنوارههای دولتی «هزینهبر» نبوده است و میتوان با برنامهریزی و مدیریتی هزینههای جشن را کنترل کرد و برگزار نکردن این جشن بهدلیل مشکلات اقتصادی حاکم بر فعالان سینمای ایران نشانه پاککردن صورتمسئله است. انتظار میرفت نتیجه تصمیمات، به برگزاری جمعوجور جشن بزرگ صنفی سینمای ایران ختم میشد و نه برگزار نکردن آن!
مؤخره: جشن صنفی خانه سینمای ایران جزء «هزینه»های غیرضروری سینمای ایران نیست و میتوان با برگزاری درخور شأن فعالان نجیب این پیام را به جهانیان مخابره کرد که سینمای ایران همانند ۴۰ سال گذشته تنها رسانهای است که توان مبارزه با «تخریبهای فرهنگی حادثشده داخلی و خارجی» را دارد و قدرتمندانه و با صلابت با گرامیداشت روز ملی خود (۲۱ شهریور روز ملی سینمای ایران است) از کیان فرهنگ و هنر این سرزمین دفاع میکند و این روزها روز «دیدهشدن سینمای پرافتخار ایران» است و نه «تعطیلکردن» آن… و میدانیم که همهچیز مهیای تعطیلشدن است و نباید بگذاریم تنها جشن صنفی سینمای ایران برگزار نشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جعفر صانعی مقدم مدیرعامل جدید «هنر و تجربه» شد
- واکنش علمالهدی به تدوین آییننامه شورای صنفی نمایش
- از بلیط بخش VIP تا کارت مراسم افتتاحیه/گزارشی از بازارسیاه بلیط جشنواره فیلم فجر
- علمالهدی: «هنر و تجربه» ارتباط سیستماتیک با فجر ندارد/ انتقاد از یک حذف
- علم الهدی: هنر و تجربه به دنبال بودجه زیاد نیست/ شیوه ما اقتصاد مقاومتی است
- دستاوردهای عضویت در کنفدراسیون جهانی CICAE برای «هنر و تجربه»
- گزارش تحلیلی/ رشد صنعت و اقتصاد سینما با اکران فیلمهای خارجی
- اختصاصی سینماسینما/ واکنش ایوبی و علمالهدی به سخنان دری/ ایوبی: روشن است این حرف صحت ندارد
- تاثیرها و دستاوردهای گروه سینمای هنر و تجربه/ روزنههای امید
- گروه هنر و تجربه، مهمترین دستاورد دولت یازدهم در عرصه سینما
- انتقاد امیرحسین علمالهدی از سیاست یکبام و دو هوای نظارت بر فعالیت هنری و اقتصادی
- امیرحسین علم الهدی: نه خبری، نه مراسمی، گویا اصلا علی شریعتی وجود نداشته است !
- انتقاد علم الهدی از برخوردهای نامناسب با بهروز وثوقی/ این برخوردها در شان نظام نیست
- علم الهدی: کی روش نمونه ای از ضرورت تعامل با دنیای غرب است
- خاطره بازداشت رضا کیانیان توسط سعید مرتضوی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- معرفی نامزدهای جوایز انجمن بازیگران آمریکا؛ نامزدی بازیگر فیلم علی عباسی/ پیشتازی «شرور» و «شوگان»
- معرفی نامزدهای جوایز ۲۰۲۵ انجمن کارگردانان آمریکا
- معرفی بخشی از فیلمهای جشنواره برلین
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ پوستر جشنواره رونمایی شد/ نشان جشنواره عنواندار میشود
- پایان ناامیدکننده سریال مهیار عیار
- یادداشتی به مناسبت زادروز فریدریش دورنمات
- پوستر دوم رویداد فرهنگی-هنری «خوشه پروین» رونمایی شد
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- برای کامران قدکچیان و روزهای اوجش
- کمدیهای مشنگ سینمای ایران را به کدام سو میبرد؟
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی» اولین ساخته بهرام افشاری /تراژدی بیپایان فقر در سینمای کمدی
- «خانه عروسک»؛ خودشناسی، خودباوری و رهایی
- تام فورد از حرفه مد بازنشسته میشود
- برگزاری کنفرانس مدیریت فناوری و نوآوری با حمایت همراه اول
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- ثبات فروش گیشه سینماهای ایتالیا در سال ۲۰۲۴
- پروژه آمبولانس متصل در هفدهمین کنگره طب اورژانس ایران رونمایی میشود
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- راجر پرَت درگذشت
- فوت بازیگر کهنه کار سینما و تئاتر مکزیک/ امیلیو اچواریا درگذشت
- «پسر انسان» نقد و بررسی شد؛ شخصیتهایی که از آگاهشدن دیگران از گذشتهشان، هراس دارند
- تفاهمنامهای برای پیشگیری از تخلفات در سینما
- «بایکوت» ایرانی در راه بلغارستان
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- مراسم رونمایی فیلم سینمایی برکه خاموش / گزارش تصویری
- جزئیاتی از ارقام قراردادهای یک سریال منتشر شد؛ پولپاشی VODها/ با این روند سینما ورشکسته میشود
- هشدار انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما؛ نقش فروشی در سینمای ایران غیرقانونی است