سینماسینما، عاطفه کربلایی
در خبرها از قول محسن برمهانی – معاون سیما – آمده بود که سازمان صداوسیما از هیچ برندی صرف نظر نمیکند و در حال مذاکره با همه آنهاست. در ادامه به نام فرزاد حسنی اشاره شده بود. این اظهارات از سویی نشاندهنده تغییر سیاستهای سیما است. رسانهای که برای ویژه برنامههای سال تحویل ۱۴۰۲ به خاطر آنچه که «دور از سلبریتی زدگی» از سوی شورای نظارت بر سازمان صداوسیما توصیف شده بود، مورد تشویق قرار گرفت، مدتی است از تلاش برای بازگشت چهرهها به تلویزیون سخن میگوید. همین چند وقت پیش بود که احتمال بازگشت رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار به آنتن خبرساز شد؛ خبری که به مذاق برخی از مجریان تازهکار و کممخاطب تلویزیون خوش نیامد و در نهایت این اتفاق نیفتاد.
از سوی دیگر اظهارات برمهانی نشان میدهد، مسئولان تلویزیون هنوز قصد ندارند سر از برف درآورند و نمیخواهند عمق فاجعه را ببینند. در روزگاری که شبکههای ماهوارهای فارسیزبان تلاش کردهاند در قالبهای مختلف طرحی نو دراندازند و مخاطب بیشتری را به خود جلب کنند، صدا و سیما مسیری معکوس را طی و هر روز محدویتهای بیشتری را اعمال کرده است.
مشکل تلویزیون بازگشت دو سه چهره محبوب نیست. مشکل آنجاست که در سالهای اخیر روز به روز این رسانه تحت سیطره یک طیف فکری خاص قرار گرفته است و آن قدر دایره خودیها تنگ شده است که حتی برنامه ورزشی ۹۰ را هم بر نتافتند و فردوسیپور را خارج از «مدار» دیدند و موجب تعطیلی یکی از معدود برنامههای پرمخاطب باقیمانده سیما شدند.
مدتهاست که دیگر از سریالهای «خیابان خلوتکن» تلویزیون خبری نیست. اگر روزگاری علاوه بر سریالهای تاریخی، مجموعههایی مثل همسران، خانه سبز و خانهبهدوش مخاطب زیادی را جذب میکردند، حالا پرمخاطبترین مجموعههای تلویزیون حدود ۳۰ درصد مخاطب دارند.
مرجعیت خبری صدا و سیما هم تعریفی ندارد. نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) از کاهش چند درصدی مرجعیت خبری صداوسیما در دو سال اخیر حکایت دارد. بر این اساس در شرایطی که دو سال قبل مرجعیت خبری صدا و سیما حدود ۴۲.۱ درصد بود، حالا این رقم به ۳۷.۹ درصد کاهش یافته است.
خلاصه آنکه تا مسئولان تلویزیون نخواهند با واقعیت روبرو شوند، بازگشت چهرههایی مثل رشیدپور، حسنی و گلزار دردی را دوا نمیکند. ترمیم چهره در هم شکسته سیما در بین مخاطبان نیاز به استفاده از نیروهای متخصص و نگاه فراجناحی و واقعبینانه به موضوعات و اتفاقات دارد؛ مطالبهای که به نظر میرسد راه طولانی برای تحقق آن در پیش رو داریم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رابطه ظرف و مظروف
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- پیشبینی درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی برای صداوسیما در سال ۱۴۰۴
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- فرصتها و تهدیدهای مدیران جدید سیما چیست؟/ لزوم برآوردن انتظارات
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
- تصمیم نهایی ساختمان شیشهای برای جامجم چیست؟
- جزئیاتی از مصوبه نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی/ مجلس چهزمانی مصوب میکند؟
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
- جزئیات کامل تفاهم ارشاد و صداوسیما درباره نمایش خانگی، فضای مجازی و…
- جدیدترین اظهارات جبلی درباره نمایش خانگی؛ آییننامه تخلفات در راه است
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





