سینماسینما، عاطفه کربلایی
در خبرها از قول محسن برمهانی – معاون سیما – آمده بود که سازمان صداوسیما از هیچ برندی صرف نظر نمیکند و در حال مذاکره با همه آنهاست. در ادامه به نام فرزاد حسنی اشاره شده بود. این اظهارات از سویی نشاندهنده تغییر سیاستهای سیما است. رسانهای که برای ویژه برنامههای سال تحویل ۱۴۰۲ به خاطر آنچه که «دور از سلبریتی زدگی» از سوی شورای نظارت بر سازمان صداوسیما توصیف شده بود، مورد تشویق قرار گرفت، مدتی است از تلاش برای بازگشت چهرهها به تلویزیون سخن میگوید. همین چند وقت پیش بود که احتمال بازگشت رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار به آنتن خبرساز شد؛ خبری که به مذاق برخی از مجریان تازهکار و کممخاطب تلویزیون خوش نیامد و در نهایت این اتفاق نیفتاد.
از سوی دیگر اظهارات برمهانی نشان میدهد، مسئولان تلویزیون هنوز قصد ندارند سر از برف درآورند و نمیخواهند عمق فاجعه را ببینند. در روزگاری که شبکههای ماهوارهای فارسیزبان تلاش کردهاند در قالبهای مختلف طرحی نو دراندازند و مخاطب بیشتری را به خود جلب کنند، صدا و سیما مسیری معکوس را طی و هر روز محدویتهای بیشتری را اعمال کرده است.
مشکل تلویزیون بازگشت دو سه چهره محبوب نیست. مشکل آنجاست که در سالهای اخیر روز به روز این رسانه تحت سیطره یک طیف فکری خاص قرار گرفته است و آن قدر دایره خودیها تنگ شده است که حتی برنامه ورزشی ۹۰ را هم بر نتافتند و فردوسیپور را خارج از «مدار» دیدند و موجب تعطیلی یکی از معدود برنامههای پرمخاطب باقیمانده سیما شدند.
مدتهاست که دیگر از سریالهای «خیابان خلوتکن» تلویزیون خبری نیست. اگر روزگاری علاوه بر سریالهای تاریخی، مجموعههایی مثل همسران، خانه سبز و خانهبهدوش مخاطب زیادی را جذب میکردند، حالا پرمخاطبترین مجموعههای تلویزیون حدود ۳۰ درصد مخاطب دارند.
مرجعیت خبری صدا و سیما هم تعریفی ندارد. نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) از کاهش چند درصدی مرجعیت خبری صداوسیما در دو سال اخیر حکایت دارد. بر این اساس در شرایطی که دو سال قبل مرجعیت خبری صدا و سیما حدود ۴۲.۱ درصد بود، حالا این رقم به ۳۷.۹ درصد کاهش یافته است.
خلاصه آنکه تا مسئولان تلویزیون نخواهند با واقعیت روبرو شوند، بازگشت چهرههایی مثل رشیدپور، حسنی و گلزار دردی را دوا نمیکند. ترمیم چهره در هم شکسته سیما در بین مخاطبان نیاز به استفاده از نیروهای متخصص و نگاه فراجناحی و واقعبینانه به موضوعات و اتفاقات دارد؛ مطالبهای که به نظر میرسد راه طولانی برای تحقق آن در پیش رو داریم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- پیشبینی درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی برای صداوسیما در سال ۱۴۰۴
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- فرصتها و تهدیدهای مدیران جدید سیما چیست؟/ لزوم برآوردن انتظارات
- خودزنی به سبک تلویزیون/ درباره نحوه پخش سریال «سرزمین مادری»
- تصمیم نهایی ساختمان شیشهای برای جامجم چیست؟
- جزئیاتی از مصوبه نظارت صداوسیما بر نمایش خانگی/ مجلس چهزمانی مصوب میکند؟
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
- جزئیات کامل تفاهم ارشاد و صداوسیما درباره نمایش خانگی، فضای مجازی و…
- جدیدترین اظهارات جبلی درباره نمایش خانگی؛ آییننامه تخلفات در راه است
- تهیهکننده فیلم خبر داد؛ تلویزیون برای پخش «شماره ۱۰»، هفت میلیارد تومان پرداخت کرد
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند