«ثبت با سند برابر نیست» مجموعه مستندی از مهدی شامحمدی است که با نگاهی متفاوت عصر رضاخانی را مورد بررسی قرار داده است.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، مجموعه مستند ۸ قسمتی «ثبت با سند برابر نیست» به کارگردانی مهدی شامحمدی و تهیهکنندگی وحید کاظمی کاری از شبکه مستند است که این روزها به بهانه تبعید رضا پهلوی در شهریور ۱۳۲۰ از تلویزیون پخش میشود.
این مستند نگاهی متفاوت متکی بر اسناد به دوران پهلوی اول داشته و املاک رضاخانی را زمینهای برای بررسی اتفاقات مهم آن عصر قرار داده است. در این مجموعه ۸ قسمتی، اسناد منتشر نشدهای از املاک متعلق به رضا پهلوی برای اولین بار رونمایی میشود. املاکی که در بسیاری از اتفاقات تاریخی دوران حکومت او نقشی تعیینکننده داشته است.
یکی از نکات قابل توجه در این مستند نوع املاکی است که به نام رضاخان ثبت شده و اثرگذاری آن در اتفاقات مهم آن دوران مانند خط آهن، کشف حجاب و … است؛ این املاک از جنس خانه و آپارتمان نیست بلکه روستا و قریه است. ۴۴ هزار سند ثبتی از روستاها، قریهها و مناطق بزرگی از شهر تهران که به نام رضا شاه سند خورده است در دفتری به نام «املاک اختصاصی»، ثبت شده است. این دفتر اکنون در مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر نگهداری میشود.
بخش بزرگی از مستند «ثبت با سند برابر نیست» تصاویر آرشیوی به همراه نریشن است. همچنین مصاحبه با پژوهشگران تاریخی را نیز شامل شده و چند گفتوگو نیز با نوادگان کسانی دارد که در دوران تظلمخواهی توانسته بودند املاک خود را پس بگیرند. در دوران پهلوی دوم، عدهای از رضا خان شکایت کرده و گفتند که او زمینهایشان را به زور گرفته است. دادگستری وقت نیز بخش کوچکی از این زمینها را به آنان برمیگرداند اما عمده زمینها در تملک خاندان پهلوی باقی میماند.
براساس این گزارش، این مجموعه مستند در ۸ قسمت ۵۰ دقیقهای تولید شده و یکشنبه ها ساعت ۲۲ از شبکه مستند پخش می شود و تکرار آن روز آینده ساعت ۱۰ خواهد بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «جنگل خاموش» در شبکه مستند روایت میشود
- بازگشت مجید انتظامی پس از ۱۰ سال به سینما
- پخش مستند پرتره ایرج اسکندری از تلویزیون
- تاریخچه فوتبال ایران، سریال مستند شد/ «یک ملت، یک ضربان» روایت دههها فوتبال در ایران
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- به یاد خسرو سینایی؛ پخش «مرثیه گمشده» از شبکه مستند
- «عبور از بحران» در شبکه مستند/ چالش تامین گاز زمستانی کشور موضوع یک مستند شد
- صدای ماندگار کشتی ایران در شبکه مستند/ مرور زندگی هادی عامل در «خدا قوت پهلوان»
- تولید مجموعه مستند «خانه های نورانی» با محوریت روضهداریهای سنتی
- «انسان گرسنه» به شبکه مستند آمد
- «سفیدخوانی» به شبکه مستند رسید / روایت قصه مشروطه از زبان نوادگان رجال قاجار
- پرتره مشهورترین باستانشناسان ایرانی در شبکه مستند
- «اهل سفر» از نیمه گذشت/ سختیهای تولید در دوران کرونا
- «فریاد بلوط» در شبکه مستند
- «زخمه بر فولاد» به شبکه مستند رسید / پرتره هنرمند تمام عیار قلم زنی روی فولاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





