مجموعه تلویزیونی «سفیدخوانی» تولید جدید شبکه مستند در ۲۵ قسمت حدود ۲۵ دقیقه ای قصههایی تاریخی از عصر مشروطه را روایت می کند.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، مجموعه «سفیدخوانی» به تهیه کنندگی و کارگردانی مهدی شامحمدی یک برنامه تلویزیونی است که در آن قصههایی تاریخی از ابتدای دوران مشروطه تا انتهای دوران پهلوی اول از زبان فردی تاریخپژوه به نام دکتر رضا کسروی خوانده میشود؛ این مجموعه از امشب (دوشنبه، ۱۰ ابان) ساعت ۱۹:۳۰ روی آنتن شبکه مستند میرود.
شامحمدی درباره تازه ترین تولید تلویزیونی اش گفت: مجموعه «سفیدخوانی» یک برنامه تلویزیونی است که در آن قصههایی تاریخی از ابتدای دوران مشروطه تا انتهای دوران پهلوی اول روایت میشود.
وی افزود: رضا کسروی، دکتر دامپزشکی است که در دانشگاه تدریس میکند اما در کنار این موضوع، مطالعات بسیار گستردهای را در زمینه تاریخ دارد و تاکنون ۳ عنوان کتاب نیز در همین زمینه نوشته است. میتوان گفت که او یکی از نوابغ کمتر شناخته شده در عرصه تاریخپژوهی و جالب اینکه از نوادگان رجال دوران قاجاریه است.
این مستندساز افزود: در این مجموعه، کاراکتر اصلی فیلم، قصههایی از دل تاریخ مشروطه را از روی اسناد و کتابهایی که در این زمینه نوشته شده است، میخواند. در حقیقت از زمان ناصرالدین شاه که زمزمههای مشروطه به گوش میرسد تا پایان حکومت پهلوی اول بخشهایی از تاریخ در قالب قصه و داستان خوانده میشود.
شامحمدی درباره منابع تاریخی که در این مجموعه بازخوانی شده است، گفت: روی ۴ عنوان کتاب متمرکز شدهایم و داستانهای تاریخی از روی آنها بازخوانی میشود؛ یکی از اینها «روزنامه خاطرات عین السلطنه» است که مجموعهای ۱۲ جلدی است، دیگری کتاب «خاطرات و خطرات» نوشته مهدی قلیخان هدایت است و در نهایت ۲ عنوان کتاب تحلیلی دیگر نیز مورد بازخوانی قرار میگیرد.
کارگردان «سفیدخوانی» درباره انتخاب نام این اثر گفت: وقتی کسی شروع به خواندن مطلبی میکند، چیزهایی در بین سطورهای آن وجود دارد که در متن دیده نمیشود، اما خواننده با توجه به درک و تحلیل خود آنها را میفهمد، به این کار سفیدخوانی میگویند. در این مجموعه نیز چنین است، چرا که رضا کسروی در بین سطور تاریخ برای مخاطبان سفیدخوانی میکند.
وی گفت: هر قسمت از «سفیدخوانی» ۲۵ دقیقه است که در استودیویی بسیار ساده همراه با المانهایی برگرفته از روزنامهنگاری ضبط شده است. کسروی در ابتدای هر قسمت توضیحاتی درباره تاریخ پژوهی به مخاطبان میدهد. به نظرم این مجموعه برای علاقهمندان به تاریخ بسیار جذاب خواهد بود، چرا که در آن سراغ اسناد رفتهایم و با استفاده از استنادات بسیار قوی، هر رویداد تاریخی بیان میشود. این رویکرد باعث شده است که مخاطب به حرفهای او اعتماد کند.
طراح و کارگردان این مجموعه تلویزیونی مهدی شامحمدی است و از دیگر عوامل آن می توان به تدوین: فاطمه افضلی، گرافیست: جواد آقایی و مدیر فیلمبرداری: وحید کاظمی اشاره کرد.
مجموعه مستند «سفیدخوانی» روزهای دوشنبه ها و چهارشنبه ها ساعت ۱۹:۳۰ از شبکه مستند سیما پخش میشود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۲:۳۰ خواهد بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «جنگل خاموش» در شبکه مستند روایت میشود
- بازگشت مجید انتظامی پس از ۱۰ سال به سینما
- پخش مستند پرتره ایرج اسکندری از تلویزیون
- تاریخچه فوتبال ایران، سریال مستند شد/ «یک ملت، یک ضربان» روایت دههها فوتبال در ایران
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- به یاد خسرو سینایی؛ پخش «مرثیه گمشده» از شبکه مستند
- «عبور از بحران» در شبکه مستند/ چالش تامین گاز زمستانی کشور موضوع یک مستند شد
- صدای ماندگار کشتی ایران در شبکه مستند/ مرور زندگی هادی عامل در «خدا قوت پهلوان»
- تولید مجموعه مستند «خانه های نورانی» با محوریت روضهداریهای سنتی
- «انسان گرسنه» به شبکه مستند آمد
- پرتره مشهورترین باستانشناسان ایرانی در شبکه مستند
- «اهل سفر» از نیمه گذشت/ سختیهای تولید در دوران کرونا
- «فریاد بلوط» در شبکه مستند
- «زخمه بر فولاد» به شبکه مستند رسید / پرتره هنرمند تمام عیار قلم زنی روی فولاد
- «ثبت با سند برابر نیست» در شبکه مستند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





