مستند «کمال الملک» ساخته کاوه بهرامی مقدم مخاطبان تلویزیون را با ابعاد گوناگون زندگی این شخصیت مهم هنر معاصر ایران آشنا میکند.
به گزارش سینماسینما، کاوه بهرامی مقدم کارگردان مستند «کمالالمک» که با مجموعه سینما حقیقت برای اولین بار از شبکه مستند سیما روی آنتن میرود، درباره این مستند توضیح داد: «مستند «کمالالملک» زندگی و آثار محمد غفاری، از مشهورترین و بانفوذترین شخصیتهای هنر معاصر ایران و خدماتی را که به سرزمینمان داشته است به تصویر میکشد. در این مستند همچنین به تاسیس مدرسهای که کمالالملک به آن همت گماشت و بعدها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کنونی تبدیل شد، اشاره شده است.»
او افزود: «این مستند مخاطبان را با ابعاد سیاسی، اجتماعی و خانوادگی زندگی کمالالملک آشنا میکند و من برای ساختش بسیار سختی کشیدم. پیدا کردن لوکیشنهای متعدد فیلم و بستگان کمالالملک بسیار زمانبر بود. سازمان میراث فرهنگی که متولی فرهنگ این مرز و بوم است، نهتنها در انجام این کار فرهنگی به من کمکی نکرد، بلکه با نگاهی کاسبکارانه، ورود من به کاخ گلستان و … را با مشکل مواجه کرد.»
این مستندساز تصریح کرد: «کمالالملک اولین هنرمندی است که با راهاندازی مرکز صنایع مستظرفه، آموزش هنری و دانشگاهی را پایهریزی کرد؛ مرکزی که سنگ بنای وزارت فرهنگ امروز ما است. او با این حرکت ارزشمند، دستاوردهای هنری این سرزمین را در دامان خود پرورش داد و با بهکارگیری آموزههای غربی، هنر نقاشی ایران را تکامل بخشید.»
بهرامی مقدم ادامه داد: «جالب اینکه او در بسیاری از تصمیمگیریهای اجتماعی و سیاسی زمان خود حضور داشت. هنرمندی که زمانی در تشکیلات پادشاهی زندگی میکرد، در دوران تبعید و در زندگی درویشی خود به پناه اول نیازمندان تبدیل شده بود و تنور خانه او هم برای سفره خودش و هم برای سفره دیگران داغ بود.»
او درباره ویژگیهای این مستند گفت: «ساختار این فیلم مثل خود سبک نقاشی کمالالملک ساده و کلاسیک است. در بخشهای ابتدایی فیلم که بیشتر اطلاعرسانی میشود، از شیوه ساده و کلاسیک استفاده کردم؛ اما در بخشهای بعدی تلاش کردم در کنار مصاحبهها از فرمها و نمادهای متناسب با موضوع هم استفاده کنم.»
از عوامل این مستند میتوان به محمدرضا تیموری تصویربردار، هامون بهرامی مقدم دستیار کارگردان و کاوه بهارمی مقدم نویسنده، محقق و کارگردان اشاره کرد. تهیهکننده این مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.
«کمال الملک» شنبه ۲۵ دی ماه ساعت ۲۱ برای اولین بار در مجموعه «سینما حقیقت» از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و یکشنبه ۲۶ دی ماه ساعت ۱۰ بازپخش میشود.
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «جنگل خاموش» در شبکه مستند روایت میشود
- پخش مستند پرتره ایرج اسکندری از تلویزیون
- تاریخچه فوتبال ایران، سریال مستند شد/ «یک ملت، یک ضربان» روایت دههها فوتبال در ایران
- به یاد خسرو سینایی؛ پخش «مرثیه گمشده» از شبکه مستند
- «عبور از بحران» در شبکه مستند/ چالش تامین گاز زمستانی کشور موضوع یک مستند شد
- صدای ماندگار کشتی ایران در شبکه مستند/ مرور زندگی هادی عامل در «خدا قوت پهلوان»
- تولید مجموعه مستند «خانه های نورانی» با محوریت روضهداریهای سنتی
- «انسان گرسنه» به شبکه مستند آمد
- «سفیدخوانی» به شبکه مستند رسید / روایت قصه مشروطه از زبان نوادگان رجال قاجار
- پرتره مشهورترین باستانشناسان ایرانی در شبکه مستند
- «اهل سفر» از نیمه گذشت/ سختیهای تولید در دوران کرونا
- «فریاد بلوط» در شبکه مستند
- «زخمه بر فولاد» به شبکه مستند رسید / پرتره هنرمند تمام عیار قلم زنی روی فولاد
- «ثبت با سند برابر نیست» در شبکه مستند
- مداحان، خطبا و شاعران معروف در مستند جدید شبکه مستند/ آداب عزاداری برای امام حسین چگونه است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





