سینماسینما– شاید تصور اینکه «قرمز» کیشلوفسکی٬ «سینما پارادیزو» و «داگویل» بدون کسب نخل طلا جشنواره کن را ترک کردهاند سخت باشد٬ اما این واقعیتی است که در نگاهی به تاریخ جشنواره کن نمایان میشود.
به گزارش سینماسینما٬ اسامی بازندگان نخل طلای کن در چهل دوره اخیر این رویداد سینمایی نشان میدهد کم نبودهاند فیلمهای شاخصی که تا نزدیکی رسیدن به نخل طلا رفتهاند٬ اما دست آخر از این افتخار بینصیب ماندهاند.
دو سال قبل «پسر شائول» اگرچه به نخل طلا نرسید٬ اما جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرد. همینطور «لویان» با جایزه بهترین فیلمنامه و سال قبل از آن «شکار» با جایزه بهترین بازیگر مرد این رویداد سینمایی را ترک کرد. اگر داوران کن در سال ۲۰۱۱ نخل طلای کن را به «روزی روزگاری در آناتولی» ندادند٬ اما همین گروه جایزه ویژه خود را تقدیم نوری بیلگه جیلان کردند.
«سه میمون» جایزه بهترین کارگردانی را گرفته بود و «عطش» برنده جایزه ویژه هیات داوران شده بودند٬ اما هیچ یک از این فیلمها به نخل طلا نرسیدند.
«بازگشت» به کارگردانی پدروآلمادوار اگرچه موجب شد پنهلوپه کروز به جایزه بهترین بازیگر زن برسد و جایزه بهترین فیلمنامه را به همراه داشت٬ اما باز هم نتوانست عنوان بهترین فیلم کن سال ۲۰۰۶ را به دست آورد.
«پیرپسر»جایزه بزرگ جشنواره را دریافت کرده بود و «دوردست» هم برنده همین جایزه در سال ۲۰۰۳ شده بود٬ همین طور «مردی بدون گذشته» جایزه مشابهی را در سال ۲۰۰۲ به دست آورده بود.
«جاده مالهالند» در سال ۲۰۰۱ به همراه «مردی که آنجا نبود» موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی شده بودند٬ اما هر دوی این فیلمها نتوانستند جایزه بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کنند. در همان سال «معلم پیانو» جایزه بزرگ جشنواره کن را به دست آورد.
اغلب فیلمهایی که از جایزه نخل طلای کن بینصیب ماندهاند٬ همین وضعیت را دارند و همگی تا مرز کسب موفقیتی جدی و رسیدن به نخل طلا پیش رفتهاند٬ اما در گام نهایی از این موفقیت باز ماندهاند.
در ادامه مروری بر اسامی بازندگان نخل طلای کن در ۴۰ سال اخیر صورت میگیرد:
بازندگان نخل طلای کن در ۴۰ سال اخیر(از ۱۹۷۶ تا ۲۰۱۶):
۱۹۷۶: آقای کلاین(جوزف لوزی)
۱۹۷۷: یک روز بخصوص(اتوره اسکولا)
۱۹۷۸: خداحافظ میمون(مارکو فره ری)
۱۹۷۹: روزهای بهشت(ترنس مالیک)
۱۹۸۰: عموی آمریکایی من(آلن رنه)
۱۹۸۱: مفیستو(ایشتوان ژابو)
۱۹۸۲: فیتز کارالدو(ورنر هرتسوگ)شب سن لورنزو(برادران تاویانی)
۱۹۸۳: پول(روبر برسون)نوستالژیا(آندره تارکوفسکی)
۱۹۸۴: سفر به سیترا(تئو آنجلوپلوس)
۱۹۸۵: سرهنگ ردل(ایشتوان ژابو)
۱۹۸۶: ایثار(آندره تارکوفسکی)ترز(آلن کاوالیه)
۱۹۸۷: زیر آسمان برلین(ویم وندرس)
۱۹۸۸: فیلمی کوتاه درباره کشتن(کریشتف کیشلوفسکی)
۱۹۸۹: سینما پارادیزو(جوزپه تورناتوره)
۱۹۹۰: ژودو(ژانگ ییمو)
۱۹۹۱: زیبای مزاحم(ژاک ریوت)اروپا(لارس فون تریر)زندگی دوگانه ورونیک(کریشتف کیشلوفسکی)گام معلق لک لک(تئو آنجلوپلوس)
۱۹۹۲: بازیگر(رابرت آلتمن)
۱۹۹۳: برهنه(مایک لی)
۱۹۹۴: سه رنگ: قرمز(کریشتف کیشلوفسکی)تشریفات ساده(جوزپه تورناتوره)سوخته از آفتاب(نیکیتا میخالکوف)
۱۹۹۵: نگاه خیره اولیس(تئو آنجلوپلوس)مرد مرده(جیم جارموش)
۱۹۹۶: شکستن امواج(لارس فون تریر)فارگو(برادران کوئن)روز هشتم(ژاکو واندرمول)
۱۹۹۷: بازیهای مسخره(میشائیل هانکه)خوشحال با هم(وانگ کاروای)طوفان یخ(آنگ لی)
۱۹۹۸: جشن(توماس وینتربرگ)ژنرال(جان بورمن)
۱۹۹۹: همه چیز درباره مادرم(پدرو آلمودووار)گوست داگ: شیوه یک سامورایی(جیم جارموش)انسانیت(برونو دومون)
۲۰۰۰: در حال و هوای عشق(وانگ کاروای)ای برادر کجایی؟(برادران کوئن)آوازهایی از طبقه دوم(روی اندرسون)یک یک و یک دو(ادوارد یانگ)
۲۰۰۱: مالهالند درایو(دیوید لینچ)مردی که آنجا نبود(برادران کوئن)معلم پیانو(میشائیل هانکه)
۲۰۰۲: مردی بدون گذشته(آکی کوریسماکی)همه یا هیچ(مایک لی)
۲۰۰۳: داگویل(لارس فون تریر)تهاجم بربرها(دنی آرکان)دوردست(نوری بیگله جیلان)
۲۰۰۴: ۲۰۴۶(وانگ کاروای)پیر پسر(پارک چان ووک)
۲۰۰۵: پنهان(میشائیل هانکه)تاریخچه خشونت(دیوید کراننبرگ)
۲۰۰۶: بازگشت(پدرو آلمودووار)اقلیم ها(نوری بیگله جیلان)بابل(الخاندرو گونزالس ایناریتو)
۲۰۰۷: تبعید(آندره زویاگینتسف)مردی از لندن(بلا تار)جایی برای پیرمردها نیست(برادران کوئن)
۲۰۰۸: سه میمون(نوری بیگله جیلان)
۲۰۰۹: یک پیامبر(ژاک اودیار)عطش(پارک چان ووک)
۲۰۱۰: سالی دیگر(مایک لی)
۲۰۱۱: روزی روزگاری در آناتولی(نوری بیگله جیلان)
۲۰۱۲: شکار(توماس وینتربرگ)
۲۰۱۳: زیبایی بزرگ(پائولو سورنتینو)
۲۰۱۴: لویاتان(آندره زویاگنیتسف)
۲۰۱۵: پسر شائول(لازلو نمش)
۲۰۱۶: سیرانوادا(کریستی پویو)
عکس: کریشتف کیشلوفسکی در کنار ایرنه ژاکوب و ژان لویی ترنتینیان در جشنواره کن سال ۱۹۹۴ برای قرمز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مروری بر واکنشهای مطبوعات جهانی به «یک تصادف ساده»
- نمایش مستندی درباره عباس کیارستمی در ویژه برنامه فرانسویها
- اختصاصی سینماسینما/ کارگردان ژاپنی برنده نخل طلای کن در فرانسه فیلم میسازد
- «مربع هفتاد ضلعی کن»/ گزارشی از هفتادمین جشنواره فیلم کن/ فیلم به فیلم
- حرکت جنجالی یک کارگردان/ فروش نخل طلای جشنواره فیلم کن
- برگزیدگان هفتادمین دوره جشنواره کن معرفی شدند + اسامی برگزیدگان
- جایزه بخش نوعی نگاه جشنواره کن در دستان محمد رسولاف
- با نخستین برگزیدگان هفتادمین دوره جشنواره کن آشنا شوید
- کالین فارل، کرستن دانست و سوفیا کوپولا در جشنواره فیلم کن/ تصاویر
- جشن تولد جشنواره کن با حضور چهرههای شاخص سینما + تصاویر
- تصاویری از مراسم نمایش آخرین ساخته عباس کیارستمی در جشنواره کن
- کمپانی فرانسوی پخش کننده «فرشته» شد
- گفتوگو با احمد کیارستمی درباره «۲۴ فریم»/ پدرم خودش را بیشتر عکاس میدانست
- ال فانینگ در هفتادمین جشنواره فیلم کن/ ویدیوی اختصاصی سینماسینما
- نمایش فیلم جشنواره کن در سینماساحلی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





