سینماسینما، محمد دیندار:
مهدی زمین پرداز که از هنرمندان جوان تئاتر محسوب می شود،پیشتر از اینها در مجموعه مستند و متفاوت تلویزیونی “آخرین روزهای زمستان” ایفاگر نقش بیاد ماندنی شهید حسن باقری بوده که چه به لحاظ فیزیکی و چه از نظر فرو رفتن و بلکه ذوب شدن در نقش، توانست کاراکتری بیادماندنی را در حوزه آثار دفاع مقدس رقم زده و از این رهگذر توانایی خود را نیز بخوبی به اثبات برساند.
وی پس از آن در فیلم “ایستاده در غبار” در کنار هادی حجازی فر در اثری دیگر از مهدویان ایفای نقش نمود و باز تجربه ای موفق را از سر گذراند تا سرانجام در “ماجرای نیمروز” با هنرمندی تمام، نقش یک بازجوی انقلابی و متفاوت به اسم مسعود را ایفا نموده که نقش اخیر وی از چنان ظرافت و پیچیدگی خاصی برخوردار است که می توان آن را نقطه عطفی در کارنامه بازیگری او به حساب آورد.
تیپ،رفتار و حتی نوع نگاه زمین پرداز در نقش مسعود که وظیفه بازحویی از عوامل سازمان را دارد و نحوه گفتار و رفتارش با نیروهای همرزم و دستگیر شدگان به گونه ای طراحی گردیده و توسط او بخوبی اجرا شده که تا دقایق قابل توجهی از فیلم گاهی دوستانش و نیز تماشاگر این تعلیق و دغدغه را دارند که شاید او نیز از هواداران یا نفوذی های سازمان است که در پی اهدافی خاص میان نیروهای انقلاب ورود پیدا کرده و بخشی از تعلیق نفس گیر که در بطن فیلم جریان دارد بی شک مدیون بازی ظربف و لبه مرزی اوست.
در این خصوص ذکر این نکته ضروری است که یکی از بزرگترین مشکلات آثار پلیسی و جاسوسی در سینمای ایران از پیش از انقلاب تاکنون، لو رفتن پیش از موعد ماموری بوده که کارگردان سعی داشته او را در نزد تماشاگر، نفوذی یا جاسوس قلمداد نموده و در بزنگاه فیلم خلاف آن را نشان دهد،اما به علت ضعف داستان و بازی،تماشاگر پیش از موعد مورد نظر به خلاف آن پی برده و باعث فرو ریختن شاکله فیلم گردیده است. در ماجرای نیمروز اما توانایی نویسنده و کارگردان و تبحر بازیگران از جمله مهدی زمین پرداز ماتع از بروز چنین اتفاقی شده و تا لحظه ای که مد نظر کارگردان است،موضوعی لو نرفته و کم رنگ نمی شود.
البته این وجه از شخصیت مسعود تنها فرازی از کاراکتر وی در طول فیلم محسوب می شود و در ادامه وقتی منوجه می شویم که وی نه تنها نفوذی نبست، بلکه یک انقلابی کاملا معتقد اما معتدل است، روش آرام و با طمانینه او در طول بازجویی ها، وجهی دبگر از شخصیت درونگرای وی را بروز میدهد که به کنتراستی دیدنی هم در مفایسه با سایر دوستانش و هم در آن اوضع ملنهب منجر می شود.
با این همه سیر رفتاری و شخصیتی این کاراکتر را می توان پس از مواجه شدن پیکرسوخته شده برادرش توسط تروربست ها مشاهده کرد،آنجا که چنین شخصیت آرامی در پی مشاهده این جنایت اشکی تلخ ریخته و در سکانس های فینال خواستار قاطعیت و سرعت عمل در حمله به خانه های تیمی می شود.
نکته مهم دیگر اینکه جدای از تسلط بازیگرانی مانند مهدی رمین پرداز و هادی حجازی فر در ایفای نقش های محوله و سخت و متفاوت؛ و با توجه به شناختی که از این دو هنرمند دارم، منش اخلاقی و سواد اجتماعی و فرهنگی آنهاست که ما را به حضور بازیگرانی خلاق و اخلاق مدار در سینمای ایران امیدوار می سازد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- مدیر کل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توضیح داد؛ پرونده هیچ فیلمی برای همیشه بسته نیست/ چرا «شیشلیک» اکران نمیشود؟
- عذرخواهی تلوبیون درباره حاشیههای اکران آنلاین «درخت گردو»
- واکنش مهدویان به حذف نام فیلمش در «خندوانه»؛ این همان فیلمی است که نمیخواهند تماشایش کنید
- تنهاییِ یک مرد/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده» پروانه نمایش گرفت
- ردِ بو/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- وقتی همه چیز مبهم است/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پایبند به قواعد ژانر/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- پاشنه آشیل؛ کار کردن با یک گروه ثابت/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- برشهایی بدون شتابزدگی/ نگاهی به تدوین فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده»، برنده است
- «مرد بازنده»، برگ برنده
- بازگشت به دوران اوج فیلمسازی/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- روز اول: یک فیلم ورزشیِ قابلِ قبول + اسپینآف گاندو!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- بستههای همراه اول ویژه حج ۱۴۰۳ اعلام شد
- چرا «سرزمین مادری» فعلا متوقف است؟
- اکران «همسایه شما، زهره» در هنر و تجربه/ پوستر فیلم رونمایی شد
- کمال تبریزی به دبیری جشنواره فیلم اقوام ایرانی نرسید
- معرفی نامزدهای دومین جشنواره «عروسکخونه»
- «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه از جشنواره دهلی نو شد
- کیلین مورفی، بهترین بازیگر مرد آکادمی فیلم و تلویزیون ایرلند/ پیروزی «اوپنهایمر» کامل شد
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
- اردیبهشتِ تئاتر شهرزاد با سه نمایش
- مستندی از «حمید سهیلی» در موزه سینما نمایش داده میشود
- انتشار پوستر «آن دو» با تصویری از لحظه شهادت کاراکتر اصلی
- دبیر هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ فیلم کوتاه داستانی
- ادامه اجرای «سهخواهر» در تالار مولوی
- یک واقعگرای بیرحم؛ دل تورو درباره میازاکی چه نوشت؟/ سینماییهای فهرست تایم ۲۰۲۴
- راهیابی ۳ فیلم کانون به جشنواره بینالمللی کودکان لکنوی هند
- تمدید فراخوان دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات
- فراخوان تأمینکنندگان گوشی همراه
- «هیس» در فستیوال «روسکایا کلاسیکا» روی صحنه میرود
- کنایه کارگردان «آپاراتچی» به تبعات استفاده نکردن از تبلیغات ماهوارهای
- «گالیله» با ۳ اجرا ۳۰۰ میلیون فروخت
- کیانو ریوز در فیلم جدید روبن اوستلوند بازی میکند