سینماسینما،علی پاکزاد – محسن قرایی کارگردان فیلم «سد معبر» معتقد است در سال های گذشته توجه ویژه ای به فیلمسازان جوان شده است که باید این موضوع را به فال نیک گرفت.
به گزارش سینماسینما، محسن قرایی بعد از ساخت فیلم «خسته نباشید» اکنون با «سد معبر» در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر حضور دارد.حامد بهداد و باران کوثری در این فیلم نقش آفرینی می کنند.
فیلمنامهای که از سعید روستایی کار کردید چه ویژگیهایی داشت؟
فیلمنامه ی سد معبر دارای داستانی سرراست و روایتی خطی است.
فیلمی که از سعید روستایی دیده شد، کاری شهری با دغدغهای اجتماعی بود، این نگاه در فیلمنامهای که نوشته هم دنبال میشود؟
بله همین طور است.
وقتی شما با فیلمنامه کسی کار میکنید که جوایز متعدد فیلم او شگفتی بسیاری را به همراه داشت، این نگرانی را ایجاد میکند که کار شما زیر سایه، عنوان او در مقام فیلمنامهنویس قرار بگیرد، این نگرانی را نداشتید؟
نه به هیچ عنوان چنین چیزی وجود ندارد.
فیلم قبلی شما خارج از شهر ساخته شد و اتفاقا جنس سینمایی که دنبال میکرد، توانست نظرها را به خود جلب کند، به نظر میرسد با توجه به حال و هوای اجتماعی که فیلم جدید دارد، از فضای کار قبلی فاصله گرفتهاید، این برداشت درست است؟
فضای این فیلم کاملا با فیلم « خسته نباشید» تفاوت دارد. چه در مضمون و چه در فضاهایی که فیلمبرداری شده با یکدیگر متفاوت هستند.
تجربه سدمعبر چطور بود؟ چگونه دغدغهها و دلبستگیهای خود را در این کار یافتید؟
سوژه ی سدمعبر یکی از پدیده ها و در حقیقت معضلاتی بود که در سالهای اخیر به شکل متناوبی تشدید شده است و با گسترش فضای مجازی مردم هم بیش از پیش با این معضل آشنا شده اند. از سالها قبل ایده ی این فیلم در ذهنم شکل گرفته بود و در اواخر سال ۹۳ توسط آقای روستایی نگارش آن آغاز شد.
.در سالهای اخیر فیلمسازان جوان شگفتیهای زیادی در سینمای ایران کردهاند (از کارگردانی چون فرهادی که در سنی کمتر از ۴۰ سال اسکار گرفت، تا خود سعید روستایی) الان احساس میکنید فضا برای کار شما و دیده شدن اثرتان چقدر فراهم است، با توجه به اینکه به نطر میرسد الان چشمها دقیقتر و جدیتر به آثار فیلمسازان جوان نگاه میکنند.؟
موجِ بسیار خوبی در سالهای اخیر شکل گرفته و ما هر سال شاهد آثار فیلمسازان جوان هستیم که هم در جشنواره موفق عمل می کنند و از آن مهمتردر گیشه، و این انگیزه را هم برای فیلمسازان جوان بالا برده و هم سرمایه گذاران و تهیه کنندگان زیرا رغبت بیشتری برای همکاری با جوانان از خود نشان می دهند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد تند پرویز پرستویی از تهیهکننده فیلم «بی همه چیز»/ حیف که خستگی کار در تنمان ماند
- ستارههای هوای ابری/ نگاهی به فیلم «بی همه چیز»
- هدیه تهرانی، نامی در بین مشاهیر بازیگری دنیا/ کوتاه درباره «بی همه چیز»
- فیلمفارسیسازی/ نگاهی به فیلم «بی همه چیز»
- روایت سید رضا صائمی و افشین علیار از فیلم «بی همه چیز»/ این فیلم ما را به تامل در رفتارهای خودمان وا میدارد
- هویت فروپاشیده/ نگاهی به فیلم «بیهمه چیز»
- بی همه چیز همه چیز تمام/نگاه روزنامه رسالت به فیلم بی همه چیز
- انتقام و وسوسه/ نگاهی به فیلم «بیهمه چیز»
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی، تهیهکننده فیلم «بیهمه چیز» (بخش دوم)/ برداشتهای متفاوت از فیلم، نشانه موفقیت آن است
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با جواد نوروزبیگی تهیهکننده «بیهمه چیز» (بخش اول)/ حوزه هنری خواستهای داشت که به پایان فیلم آسیب میرساند
- آرش آقابیک، متخصص جلوههای ویژه، در گفتوگو با سینماسینما مطرح کرد/ نگاه سادهانگارانه به این حرفه باید تغییر کند
- پیام تبریک کانون کارگردانان به کارگردانان برگزیده جشنواره/ امیدواریم پروانه نمایش «قاتل و وحشی» صادر شود
- مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر برگزار شد/ یدو بهترین فیلم جشنواره ۳۹
- داگویل وطنی بدون لرزش دست
- نفسگیر و میخکوب کننده/ نگاهی به فیلم «بی همه چیز»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آتش و باد کمکم میگسترد/ نگاهی به سریال «آتش و باد»
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- معرفی داوران فیلمنامه جشنواره فضای باز
- در نیمه راه جشنواره/ ستارههای منتقدان به کدام فیلمها رسید؟
- داستانی که در زندان اتفاق میافتد؛ دیمین شزل نقش اصلی فیلمش را به دنیل کریگ پیشنهاد داد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان شد
- «موج و مرجان و خارا» نمایش داده میشود
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «در آغوش درخت» به اکران آنلاین رفت
- یک حضور غافلگیرکننده در کن؛ کوین اسپیسی جایزه یک عمر دستاورد هنری را میگیرد
- هجدهمین جشن شب بازیگر برگزار شد؛ ما زنده بهآنیم که در صحنه بمانیم
- از راههای رفته/ چیزهایی که نباید میگفتم!
- برای هشتمین دوره پیاپی؛ محمدمهدی عسگرپور نایبرئیس فیاپف شد
- کریستن استوارت: تأثیر ترامپ بر صنعت فیلم وحشتناک است
- «مهمانی شام» در تماشاخانه هامون
- «دشت میخواند» جایزه ویژه جشنواره آلمانی را گرفت
- مسافر آستانه: جشنواره «ستاره ناهید» با رویکرد پیوند ادبیات فارسی و نمایشنامه برگزار میشود
- در پی حادثه پیست اتومبیلرانی ورزشگاه آزادی؛ حمیدرضا درجاتی، عکاس ورزشی درگذشت
- کمدی شریف بسازید/نگاهی به فیلم صد دام
- «پل صراط»، روی ریل نخل طلا
- تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده؛ ۴۰۹ میلیارد، سهم گیشه سینماها از ابتدای ۱۴۰۴
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- هستی محمایی برترین بازیگر فستیوال فیلم زنان اسوان شد
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- آغاز تولید فیلم سینمایی «در میان ما» به کارگردانی سیامک ابراهیمی در ایران و ترکیه
- آغاز دومین کنگره بینالمللی هوش مصنوعی در علوم پزشکی با حمایت همراه اول
- اظهارات تازه وکیل تتلو؛ ازدواج موقت موکل بنده با نیت خالصانه برای توبه بوده است
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- نسخه ویژه نابینایان «گربههای اشرافی» با صدای نازنین مهیمنی منتشر میشود
- تعشق صدا و تصویر
- آغاز رقابت برای دریافت نخل طلا/ جشنواره کن با سخنرانی آتشین دنیرو و آغازی تارانتینویی شروع شد
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر