مراسم اختتامیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، برگزیدگان این دوره از جشنواره به شرح زیر هستند:
بخش بینالادیان:
دیپلم افتخار به «تابستان همان سال» محمود کلاری
سیمرغ بلورین به «شور عاشقی» داریوش یاری
بخش مقاومت:
دیپلم افتخار به «پرواز ۱۷۵» محمدحسین حقیقت
سیمرغ بلورین به «قلب رقه» خیرالله تقیانیپور
بخش جلوهگاه شرق:
سیمرغ بلورین به تاسنیا جمیل بازیگر فیلم «فاطیما» از بنگلادش
سیمرغ بهترین فیلمنامه به نسیم باستانی برای فیلم «ظاهر» از ایران
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به محمد عسگری برای فیلم «آسمان غرب» از ایران
سیمرغ بلورین جایزه ویژه به آسخات کوچینچیر کوف برای «باورینا سالو»
سیمرغ بهترین فیلم به ذوالجار گل پوروداش برای «رویای خواب زمستانی»
بخش سینمای سعادت
سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری به آنجلوس رالیس برای «آفرین در عصر سیلاب»
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به آلیاندرو باردانی برای «بهترین قرن زندگی من» از ایتالیا
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به آلخاندرو روخای و خوآن واسکویز برای «در بدو ورود» از اسپانیا
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به محمود کلاری برای «تابستان همان سال» از ایران
سیمرغ بلورین بهترین فیلم به استفان کوماندراف برای «درسهای بلاگا» از بلغارستان و آلمان
بهترین فیلم از نگاه ملی «جایزه ویژه شهید سردار قاسم سلیمانی»، با حضور وزیر ارشاد، رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره چهل و دوم و زینب سلیمانی معرفی شد. سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی به «آسمان غرب» اهدا شد.
همچنین دیپلم افتخار جایزه هنری گوهرشاد نیز به انسیه شاهحسینی برای «دست ناپیدا» و سیمرغ بلورین این جایزه نیز به حبیباله والینژاد برای فیلم «احمد» اهدا شد.
برگزیدگان مسابقه سینمای ایران (نگاه نو) و سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر به شرح زیر معرفی شدند:
بخش نگاه نو:
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به قربانعلی طاهرفر برای «آپاراتچی»
سیمرغ بلورین بهترین کارگردان فیلماول به جواد عزتی
سیمرغ بهترین فیلم اول سینمایی به عطا پناهی برای «پرویزخان»
سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری به رضا کشاورز برای «باغ کیانوش»
بخش سودای سیمرغ
بهترین جلوههای بصری: سیمرغ بلورین به محمد برادران برای «احمد»
بهترین جلوههای ویژه میدانی: سیمرغ بلورین به حمید رسولیان برای «دست ناپیدا»
بهترین چهرهپردازی: سیمرغ بلورین به مرنضی کهزادی برای «احمد»
بهترین طراحی صحنه: سیمرغ بلورین به کامیاب امینعشایری برای «تابستان همان سال»
بهترین طراحی لباس: سیمرغ بلورین به مهرنوش بیانی برای «تابستان همان سال»
بهترین صدابرداری: سیمرغ بلورین به امیر عاشقحسینی برای «قلب رقه»
بهترین صداگذاری: سیمرغ بلورین به بهمن اردلان برای «آسمان غرب»
بهترین موسیقی متن: سیمرغ بلورین به مجید انتظامی برای «مجنون»
بهترین تدوین: سیمرغ بلورین به حسن حسندوست برای «پرویزخان»
بهترین فیلمبرداری: سیمرغ بلورین به کوهیار کلاری برای «تابستان همان سال»
دیپلم افتخار بهترین پویانمایی: محمدمهدی مشهوری برای «ببعی قهرمان»
بهترین فیلمنامه: دیپلم افتخار به علی ثقفی برای «پرویزخان»
بهترین نقش مکمل مرد: سیمرغ بلورین به بهزاد خلج برای «مجنون»
بهترین نقش مکمل زن: دیپلم افتخار به مهرو نونهالی برای «تابستان همان سال»
سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن: شبنم قربانی برای «مجنون»
بهترین بازیگر مرد: سیمرغ بلورین به ارسطو خوشرزم برای «صبح اعدام»
بهترین بازیگر زن: دیپلم افتخار به ساره رشیدی برای «احمد»، اهدای سیمرغ بلورین به مارال بنیآدم برای «پروین»
بهترین کارگردان: سیمرغ بلورین به بهروز افخمی برای «صبح اعدام»
بهترین فیلم: سیمرغ بلورین به عباس نادران برای «مجنون»
در پایان این مراسم نیز جایزه آرمان از سوی شهرداری تهران به فیلم «باغ کیانوش» اهدا شد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وقتی کابوس از ازل با بشر زاده شد/ نگاهی به فیلم «سمره»
- نمایشی از بطالت/ نگاهی به فیلم «پلان ۷۵»
- یک مواجههی ناخوشایند/ نگاهی به فیلم «پس از ورود»
- جشنواره فیلم فجر و چند پرسش به جا مانده!
- تضاد معنایی و ساختاری/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- پر زرق و برق/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- بانویی به نام پروین/ نگاهی به فیلم «پروین»
- عاشقانههای یک سرباز که اَلکن ماند!/ نگاهی به فیلم «ظاهر»
- الگوی ضعیف/ نگاهی به فیلم «شهسوار»
- کدام احمد؟/ نگاهی به فیلم «احمد»
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- هوشمندی در آفرینش موقعیتهای کمیک/ نگاهی به فیلم «تمساح خونی»
- برای خاطره سینما/ روایت شیراز و جشنواره فیلم فجر
- صبحانه لذیذ/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا





