سینماسینما، محمد حقیقت- ونیز: فیلم «شیطان وجود ندارد» اثر ریوسوکی هاماگوچی، از ژاپن، که بسیاری از علاقهمندان وی چشم به راهش بودند، در مسابقه ونیز بنمایش درآمد، اما متاسفانه انتظارها را بر آورده نکرد.
ماجرای فیلم در اعماق جنگلی در دهکدهای رخ میدهد که مردی با دختر کوچکش تنها زندگی میکند. این مرد با حوصلهی بسیار به قطعه قطعه کردن درختان بریده میپردازد، مدتها آب زالال، را از چشمهای همان اطراف در گالنهای خود پر میکند، ساعتها با دخترش در جنگل راه میرود، آرامشی غریب فضای آن منطقه را فرا گرفته است. در اولین سکانس فیلم دوربین از آسمان (به نشان پاک بودن و شاید مقدس بودن؟) آرام به زمین فرود میآید، و تراولینگی زیبا از زاویه پایین روی درختان سر در آسمان کشیده، به پیش میرود همه چیز آرام پیش میرود تا روزی که یک شرکت ساخت و ساز به منطقه میرسد و میخواهد شروع به ساختن در این منطقه کند، آرامش منطقه به هم میخورد.
فیلمساز با حوصله بسیار و طولانی به بحث اهالی در مورد محیط زیست میپردازد اما از ساختار یک فیلم سینمایی خالی است و در حد حرف و حرف و حرف زدن باقی میماند. متاسفانه هاماگوچی به سبب پرداخت خیلی سادهگرایانه و ابتدایی در این فیلم اثر قابل توجهی به جای نمیگذارد، و خاطره فیلمهای قبلیاش را زنده نمیکند و چه حیف!
وی علیرغم آنچه قبلا در مصاحبهای گفته بود که موزیسین فیلم و موزیک وی، به او یاری رسانده تا اثری ویژه خلق کند، تماشاگر هیچ رد اثری از این ماجرا هم در فیلم نمیبیند.
جدا از این فیلم، میتوان در بین فیلمهایی که تا روز دوشنبه نمایش داده شده، در بخش مسابقه به «قاتل»، «استاد» برادلی کوپر، «چیزهای کم ارزش» از لانتیموس، «سرزمین موعود»، یک فیلم دانمارکی اشاره داشت. در بخشهای جنبی مثل افقها «تاتامی» بهذساخته مشترک گای ناتیو و زر امیر ابراهیمی میتوان اشاره کرد که بسیار فیلم خوش ساخت و قابل توجهی از کار در آمده است. کارگردان اسراییلی تبار این فیلم، قبلا چند فیلم حرفه ای بلند و همچنین چند فیلم کوتاه ساخته بود که یکی از فیلمهای کوتاه او هم قبلا اسکار گرفته بود. زرامیر ابراهیمی جدا از همکاری در کارگردانی (بعنوان اولین تجربه) یکی از نقشهای اصلی فیلم را هم بازی کرده است و باید اضافه کرد که کلا بازیگران فیلم قابل توجه بودند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
- جشنوارههای سینمایی و کشف استعدادها
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





