سینماسینما، محمد حقیقت- ونیز: فیلم «شیطان وجود ندارد» اثر ریوسوکی هاماگوچی، از ژاپن، که بسیاری از علاقهمندان وی چشم به راهش بودند، در مسابقه ونیز بنمایش درآمد، اما متاسفانه انتظارها را بر آورده نکرد.
ماجرای فیلم در اعماق جنگلی در دهکدهای رخ میدهد که مردی با دختر کوچکش تنها زندگی میکند. این مرد با حوصلهی بسیار به قطعه قطعه کردن درختان بریده میپردازد، مدتها آب زالال، را از چشمهای همان اطراف در گالنهای خود پر میکند، ساعتها با دخترش در جنگل راه میرود، آرامشی غریب فضای آن منطقه را فرا گرفته است. در اولین سکانس فیلم دوربین از آسمان (به نشان پاک بودن و شاید مقدس بودن؟) آرام به زمین فرود میآید، و تراولینگی زیبا از زاویه پایین روی درختان سر در آسمان کشیده، به پیش میرود همه چیز آرام پیش میرود تا روزی که یک شرکت ساخت و ساز به منطقه میرسد و میخواهد شروع به ساختن در این منطقه کند، آرامش منطقه به هم میخورد.
فیلمساز با حوصله بسیار و طولانی به بحث اهالی در مورد محیط زیست میپردازد اما از ساختار یک فیلم سینمایی خالی است و در حد حرف و حرف و حرف زدن باقی میماند. متاسفانه هاماگوچی به سبب پرداخت خیلی سادهگرایانه و ابتدایی در این فیلم اثر قابل توجهی به جای نمیگذارد، و خاطره فیلمهای قبلیاش را زنده نمیکند و چه حیف!
وی علیرغم آنچه قبلا در مصاحبهای گفته بود که موزیسین فیلم و موزیک وی، به او یاری رسانده تا اثری ویژه خلق کند، تماشاگر هیچ رد اثری از این ماجرا هم در فیلم نمیبیند.
جدا از این فیلم، میتوان در بین فیلمهایی که تا روز دوشنبه نمایش داده شده، در بخش مسابقه به «قاتل»، «استاد» برادلی کوپر، «چیزهای کم ارزش» از لانتیموس، «سرزمین موعود»، یک فیلم دانمارکی اشاره داشت. در بخشهای جنبی مثل افقها «تاتامی» بهذساخته مشترک گای ناتیو و زر امیر ابراهیمی میتوان اشاره کرد که بسیار فیلم خوش ساخت و قابل توجهی از کار در آمده است. کارگردان اسراییلی تبار این فیلم، قبلا چند فیلم حرفه ای بلند و همچنین چند فیلم کوتاه ساخته بود که یکی از فیلمهای کوتاه او هم قبلا اسکار گرفته بود. زرامیر ابراهیمی جدا از همکاری در کارگردانی (بعنوان اولین تجربه) یکی از نقشهای اصلی فیلم را هم بازی کرده است و باید اضافه کرد که کلا بازیگران فیلم قابل توجه بودند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





