سینماسینما، پاریس
رییس هییت داوران جشنواره امسال برلین، تاد هینز، دوشنبه ۱۷ فوریه (۲۹ بهمن) در مصاحبه ای با رسانه فرانسوی گفت: «هنرمندان باید علیه – حمله وحشیانه – به رهبری دونالد ترامپ، مبارزه کنند.» این کارگردان سرشناس آمریکایی در گفتوگو با آژانس خبری فرانسوی (AFP) جبهه گیری تندی علیه حرف ها و عملکرد رییس جمهور کشور خود ایراد کرد و اعلام داشت: «همه فیلم ها سیاسیاند» وی قرار است در پایان جشنواره برلین، خرس طلا و دیگر جوایز را به همراه سایر داوران ارزیابی کند. با توجه به چنین جبهه گیری مشخص از سوی او، باید منتظر برنده شدن آثار سیاسی باشیم.
این کارگردان سرشناس در این گفتگو، ادعا می کند که وظیفه تمام مردم است که از نو، باید مبارزه را علیه مرتجعین، بعد از انتخاب شدن دونالد ترامپ آغاز کنند. روزنامه نگار آژانس خبری ایافپی، از رییس هییت داوران سوال می کند: «آیا بعد از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ منتظر این چنین اقدامات او علیه هنرمندان بودید؟» وی پاسخ می دهد: «من هیچ گونه ابایی از صحبت کردن در مورد وی و افکارش و اکیپ او مثل ایلان ماسک و حزب رپوبلیک امریکا، ندارم و ترسی به خود راه نمی دهم. ما امروزه لحظات خاصی را طی می کنیم. آنها علیه همه ارگان های دمکراتیک امریکا بلوا می کنند. ما باید همه انرژی خودمان را بکار بگیریم.» روزنامه نگار می پرسد: «آیا هنرمندان، کارگردانان، باید در این راه نقشی به عهده بگیرند ؟» – پاسخ او چنین است: «آحاد ملت نقشی برای ایفا کردن در این راه دارند. سینما ذاتا یک محصول فرعی فرهنگی است. حتی فیلم های هالیوودی یک بازتاب از فرهنگ است بدون اینکه به آن توجه داشته باشیم …». (این مصاحبه طولانی است و ما خلاصه و فشرده آنرا اینجا نقل کردیم). هفتاد و پنجمین جشنواره برلین که از پنجشنبه ۱۳ًفوریه شروع شده، روز یکشنبه ۲۳ فوریه به کار خود خاتمه میدهد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- سینماسینما/ لحظه اعلام نام «کیک محبوب من» به عنوان بهترین فیلم از نگاه داوران فیپرشی
- سینماسینما/ دیدار مارتین اسکورسیزی و ویم وندرس در جشنواره برلین
- یک روز مانده به پایان جشنواره برلین؛ «کیک محبوب من» در رتبه اول، «حمام شیطان» در رتبه دوم
- مدیر هنری جشنواره برلین: نسل جدید فیلمسازان به سیاست علاقهمندند
- برلیناله، سیاسیترین جشنواره بینالمللی؟!/ مدیر جشنواره برلین از تعادل میان سیاست و هنر میگوید
- کیلین مورفی جشنواره برلین را افتتاح میکند
- دوربین طلایی جشنواره برلین به ادگار رایتز اهدا میشود
- رئیس هیات داوران جشنواره برلین معرفی شد
- ورایتی پیشبینی کرد؛ «قاتلان ماه کامل» شانس اول اسکار ۲۰۲۴
- «می دسامبر» در صدر آرای منتقدان کن
- برگزیدگان جشنواره برلین معرفی شدند/ خرس طلایی برای یک مستند فرانسوی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶





