سینماسینما، پاریس: یکی از فیلمهای مهمی که شیفتگان سینمای مولف برای دیدن آن در مسابقه جشنواره ونیز روز شماری میکنند، «شیطان وجود ندارد» ساخته ریوسوکی هاماگوچی فیلمساز ژاپنی است.
این فیلم از هم اکنون از سوی کشورهای گوناگون از جمله انگلیس، فرانسه، پرتغال، تایوان، ایتالیا، اسپانیا و غیره خریداری شده است. این کارگردان با فیلم قبلی خود «ماشین مرا بران» ابتدا در جشنواره کن خوش درخشید و جایزه سناریو را بدست آورد، سپس جوایز بسیاری از جمله اسکار بهترین فیلم خارجی را نیز تصاحب کرد. عنوان فیلم جدید هاماگوچی «شیطان وجود ندارد» دقیقا یادآور نام فیلم خوب محمد رسولاف، برنده خرس طلای جشنواره برلین ۲۰۲۰ است.
داستان فیلم هاماگوچی بدین قرار است: تاکومی و دخترش، هانا، در آرامش در دهکدهای نزدیک توکیو روزگار میگذرانند. یک روز اهالی این دهکده با خبر میشوند که قرار است یک مجموعه زیبا در نزدیکی خانه تاکومی ساخته شود که ساکنان آن ناحیه را تشویق به فرار به طبیعت میکند. این پروژه باعث میشود که در زندگی تاکومی آشفتگی ایجاد شود. برای ساخت این فیلم یک همکاری خوب هنری بین هاماگوچی و موزیسین و آهنگساز فیلم قبلیاش (ایکو ایشی باشی) صورت گرفته و یک نتتجه درخشانی را به وجود آورده است.
کارگردان خود در این رابطه گفته: در این فیلم فرصتی عالی بدست آوردم که با این موزیسین دوباره کار کنم. در واقع پروژه ساخت این فیلم از آنجا شکل گرفت که موزیسین و آهنگساز از من خواست تصاویری برای آهنگ جدیدش بسازم. در طول این مدت بود که متوجه شدم دارم کار جدیدی خلق میکنم و پرسوناژهایی از فیلم خودم آرام آرام شکل گرفتند. فیلم درنهایت تمی موزیکال به خود گرفت. ریوسوکی هاماگوچی با فیلم طولانی مدتاش به نام حسها که در جشنواره لوکارنو جایزه بدست آورده بود، در صحنه بینالمللی مطرح شد و بعد از آن، فیلم اساکو، یک و دو نظر منتقدین بینالمللی را بیشتر به خود جلب کرد. اما با ماشین مرا بران بود که بسیاری را شیفته خود کرد و شهرتش بیشتر شد.
ریوسوکی هاماگوچی، ۴۴ ساله ابتدا تحصیلاتش را در دانشگاه توکیو به پایان رسانید. فعالیتهای سینماییاش را با فیلمهای کوتاه از ۲۰۰۱ آغاز کرد که تعداد هشت فیلم ساخته و تعدادی نیز مستند کار کرده. ساخت فیلمهای بلند سینمایی را از سال ۲۰۰۳ آغاز کرد و تا به امروز ده اثر بلند کارگردانی کرده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- «آلفا»؛ استحاله انسان مریض به سنگ!
- کدام فیلم ایرانی برای معرفی به اسکار ۲۰۲۶ شانس بیشتری دارد؟
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





