سینماسینما، جهانگیر شاهولد
فیلم رقابت رسمی (Official Competition) درامی کمدی به نویسندگی و کارگردانی مشترک ماریانو کوهن و گاستون دوپرات، فیلمی اسپانیایی از دو کارگردان آرژانتینی و تولید سال ۲۰۲۱ است که به نظر میرسد خود سینما را نشانه گرفته است. داستان کلی فیلم، مراحل پیشتولید و حواشی یک فیلم داستانی به کارگردانی یک زن (پنهلوپه کروز) از زندگی دو برادر با بازی آنتونیو باندراس و اسکار مارتینز است.
در فیلم رقابت رسمی تقریباً همه بخشهای اولیه و مهم ساخت یک فیلم را میتوان دید: سرمایههایی که بیدلیل وارد سینما میشوند و معمولاً یک نابازیگر را هم به کارگردان تحمیل میکنند تا نقش اول را به او بدهد؛ بیاخلاقیهای حرفهای و نامردیهایی که طی فرایند ساخت یک فیلم اتفاق میافتد؛ کارگردانهایی که سختگیریهای بیدلیل دارند؛ مهمانیهای پرزرق و برق افتتاحیه، همه و همه از جمله مواردی است که میتوان در طول فیلم به آنها اشاره کرد.
سینما بیرحم است. سینما چندان به اخلاقیات پایبند نیست و کارگردان و سرمایهگذار و تهیهکننده تنها به موفقیت خود (یکی سینمایی، یکی تجاری) فکر میکنند و نه چیز دیگر. این را میتوان در تمام مراحل «رقابت رسمی» حس کرد. در لایۀ عمیقتر اما، مواجهه دو بازیگر فیلم بعنوان نمایندگان سینمای گیشه و سینمای هنری را میتوان به نوعی یکی از اهداف اصلی فیلم «رقابت رسمی» دانست. دو بازیگر که کشمکش بین آنها تا انتها ادامه دارد. بازیگر نقش یکی از برادرها بازیگری است که زندگی پرزرق و برقی دارد. جشنوارهرو و جایزهبگیر است. روابط خارج از چارچوب خانواده دارد، دستمزد بسیار بالا میگیرد و در یک کلام، نماد آن چیزی است که سرمایهگذار از گیشه و تماشاگر معمولی از سینما انتظار دارد. بازیگر نقش برادر دیگر، از دنیای سینمای هنری آمده است. سینما را خوب میفهمد و بازیگر نقش مقابلش را به هیچوجه قبول ندارد. مشهور نیست. مدرس دانشگاه است. بازیگر تئاتر بوده است. زندگی آرامی دارد. مخالف زرق و برق و دستمزدهای آنچنانی است.
گرچه گره ساخت فیلم در نهایت با ایده بازیگری حل میشود که از سینمای هنری آمده است اما مثل دنیای واقعی، بازیگر گیشه است که با شیوههای تبلیغاتی و تجاری از منافع و جوایز بیشمار فیلم سود میبرد. گویی کارگردانان به نوعی به مظلومیت سینمای هنری واقفند و سعی کردهاند این موضوع را در فیلم خود به صورت غیرمستقیم به نمایش بگذارند.
گای لاج منتقد ورایتی در مورد این فیلم نوشته است: «فیلم جدید دو آرژانتینی گاستون دوپرات و ماریانو کوهن همان ابتدا به وضوح سرنوشت خود را با عنوان خود مشخص کرده است: برنامهریزان جشنواره ونیز چگونه توانستند در برابر قرار دادن فیلمی به نام «رقابت رسمی» در رقابت رسمی خود مقاومت کنند؟ باید دید که تماشاگران جدی سینما (و نه مشتاقان طنز سطحی) تا چه اندازه با تماشای فیلم «رقابت رسمی» سرگرم خواهند شد. از آنجا که این فیلم روند پیشتولید نامناسب یک فیلم هنری را نشان میدهد که با اهداف تجاری غیرسینمایی ساخته میشود، مطمئناً خندههای تاریکی را بر لبان شاغلان صنعت سینما خواهد نشاند. اما مخاطب عادی شاید با تماشای پشت پرده عریان اما همراه با طنز مراحل پیشتولید یک فیلم، کمی به فکر فرو برود و کمتر خود را درگیر سینما کند».

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تجربه وحشتناک آدام درایور/ یک اشتباه مساوی با مرگ است
- معرفی برندگان پلاتینو/ خاویر باردم و پنهلوپه کروز جایزه گرفتند
- پنهلوپه کروز ریاست هیات داوران جشنواره کن را نپذیرفت/ نام فیلم افتتاحیه تغییر کرد
- روایت پدرو آلمودوار از «رنج و شکوه» / قصهگویی پرشور با ذهن خسته از جهان
- افتتاح جشنواره ونیز با فیلمی از پدرو آلمادوار
- آنتونیو باندراس در نقش یک روزنامهنگار جنایی
- نشست خبری جشنواره کن به تعویق افتاد
- فیلمهایی که احتمالاً به کن ۲۰۲۱ میروند/ حضور «قهرمان» فرهادی در فهرست ورایتی
- استفاده عجیب خاویر باردم و پنهلوپه کروز از مجسمههای اسکارشان
- فیلم/ خاطره خاویر باردم از حسادتش به تماس اصغر فرهادی با پنهلوپه کروز
- فیلم/ لحظاتی دیده نشده از پشت صحنه «همه میدانند»
- پنه لوپه کروز:دیگر درفیلمهای اصغر بازی نمی کنم
- نگاهی به فیلم جدید فرهادی/ «همه می دانند» او یک نابغه است
- نشست خبری فیلم «همه میدانند»/ فرهادی: اولویتم ساخت فیلم در ایران است
- نگاهی دیگر به فیلم «همه میدانند» اصغر فرهادی/ وقتی منتقدان راضی از سالن سینما بیرون آمدند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی به ایستگاه پایانی رسید
- یک نوع سینمای غیرمتعارف/ نگاهی به ۳ فیلم یک کارگردان
- اهمیت جزئیات کلیدی/ نگاهی به سریال «هفت»
- جدیدترین آمار فروش فیلمها با ۱۸ میلیون تماشاگر
- «کشتی روسی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- مجمع منتقدین نیویورک بهترینها را برگزیدند/ «آناتومی یک سقوط» بهترین فیلم بینالمللی
- «پایان دنیا» در شیراز به صحنه رفت
- راهیابی مستند «تنها» به جشنواره گوانجو
- حسین مهری با «شیرجه» به جشنوارههای داخلی و خارجی میرود
- کامران شیردل؛ فیلمسازی به دنبال حقیقت
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- نشست تخصصی همراه اول با شرکتهای دانشبنیان برای حل مسائل فناورانه بخش رادیویی ۵G
- چگونه ورود فرزندتان به صنعت بازیسازی را آسان کنید
- ثبت نام ۱۷ فیلم فارابی برای رقابت در جشنواره فجر
- جایزه بهترین فیلم و بازیگر جشنواره هند برای «مرز بی پایان»
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- نقشی بر آب/ مروری بر کارنامه بازیگری بیتا فرهی
- رکوردزنی در شبکه نمایش خانگی
- «خالق» فراخوانی برای زندگی با هوش مصنوعی نیست!
- تولید «گلادیاتور ۲» از هفته آینده از سر گرفته میشود
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- «نفس» بهترین فیلم جشنواره پالرمو شد
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- صدور ۳۶ پروانه ساخت غیرسینمایی
- گاتهام ۲۰۲۳ برندگانش را شناخت/ «زندگیهای گذشته» بهترین فیلم شد
- رونمایی از اولین عکس «آنیتا، گمشده در اخبار»/ مستند-انیمیشن ایرانی به هند رفت