سینماسینما، فریبا جمور؛
سریال «سرزمین اوباش» (MobLand) درامی تاریک و لایهلایه از مناسبات جنایتسازمانی در دل یک ساختار مافیایی است که با بهرهگیری از بازیهای قوی (بهویژه تام هاردی و هلن میرن) و فضایی پرتعلیق، فراتر از یک سریال سرگرمکننده ظاهر میشود. آنچه این اثر را به موضوعی قابلمطالعه برای حوزه نظری بدل میکند، نحوه بازنمایی قدرت و خشونت در دل شبکههای انسانی و ساختارهای اجتماعی است.
در نگاه میشل فوکو، قدرت نه امری متمرکز و عمودی، بلکه شبکهای افقی از مناسبات میان عاملان اجتماعی است که از طریق دانش، نظم، و مراقبت بدنی اعمال میشود. در «MobLand» این تصور بهخوبی بازتاب یافته است. قدرت در این جهان نه صرفاً در دست رئیس خانواده، بلکه در تعامل پیچیدهای میان شخصیتها توزیع شده است.
شخصیت «هری دا سوزا»، مأمور بیسر و صدای حل بحرانها، نمونهای از اعمال قدرت از طریق حضور نامرئی است. او با حداقل کلمات، اما بیشترین تاثیر، ساختار مافیایی را در ثبات نگه میدارد. از سوی دیگر، «میو هریگان» با اتکای هوشمندانه به اطلاعات، کنترل عاطفی و استراتژیهای نمادین، نشان میدهد که چگونه قدرت از طریق سازوکارهای روانی و جنسیتی نیز اعمال میشود. در دنیای «MobLand»، قدرت نه در سلاح، بلکه در زبان، نگاه، و سکوت مستقر شده است؛ امری که بهتمامی در امتداد تحلیل فوکو از «قدرت/دانش» قرار میگیرد.
اسلاوی ژیژک، فیلسوف معاصر اسلوونیایی، خشونت را محدود به اعمال فیزیکی نمیداند. او بر آن است که خشونت واقعی در دل نظم نمادین و ساختارهای بهظاهر عادی جاری است؛ خشونتی که با عنوان «خشونت نمادین» یا «ساختاری» از آن یاد میکند. «MobLand» دقیقاً چنین خشونتی را بازنمایی میکند: خشونتی که کمتر به گلوله و شکنجه وابسته است و بیشتر به نظامی وابسته است که انسانها را در نقشهایی ناگزیر فرو میبرد.
خیانت پدر به فرزند، دستور قتل بیاحساس همکار قدیمی و تعلیق مدام میان وفاداری و بقا، نشانگر خشونتیاند که در دل مناسبات مافیایی نهادینه شده است. این خشونت، درونماندگار و سیستماتیک است؛ خشونتی که افراد را مجبور به انتخابهایی میکند که پیشاپیش تباه شدهاند. همانطور که ژیژک اشاره میکند، خطرناکترین خشونت، آن خشونتی است که دیگر به چشم نمیآید، چون قانون، خانواده، و «نظم» آن را مشروع جلوه دادهاند.
«MobLand» را میتوان بهعنوان نمایشی تمامعیار از نحوه کارکرد قدرت و خشونت در جهان مدرن فهمید؛ جهانی که در آن سلاحها شاید خاموش باشند، اما بدنها و روانها در تیررساند. از این منظر، سریال نهتنها یک تریلر جنایی موفق، بلکه نمونهای سینمایی برای تأملات نظری پیرامون ساختار، نظم، و خشونت است.
در زمانی که مخاطب بیش از همیشه از خشونت آشکار خسته شده و به درک پیچیدگیهای خشونت پنهان نیاز دارد، آثاری چون «MobLand» با عبور از سطح، امکان چنین تاملی را فراهم میآورند
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- از ساعدی تا همینگوی؛ ناصر تقوایی و رویای ترجمهی ادبیات به تصویر
- «آدمفروش» و یادآوری سینمایی که از دست رفته/ قصهگویی در برابر شتاب
- شگفتی امی ۲۰۲۵؛ اسکورسیزی و ران هاوارد نامزد جایزه بازیگری شدند!
- طنز پستمدرن در «استودیو»؛ بازنمایی صنعت سرگرمی در آینهای کج
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کاپولا در نشست خبری کن: این وظیفه هنرمند است که دنیای معاصر را نشان دهد
- یادداشت بلومبرگ بر سریال «شکوفههای شانگهای»/ اولین سریال تلویزیونی وونگ کار وای، نوستالژی دهه نود
- میراث پدر/ نگاهی به فیلم «شطرنج باد»
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





