سینماسینما، مسعود میمی:
براستی که پدیده سال نود و پنج کسی نیست جز “سیف الله صمدیان “! او فیلمی بسیار شاعرانه را ساخته که حاصل بیست و پنج سال زندگی با عباس کیارستمی بوده است. فیلمساز اندیشه گرا با نهایت ظرافت توانسته تصویری دقیق از دغدغه های هنرمندی بزرگ را به فیلم درآورد که کاری بسیار مشکل و پیچیده بوده است.دوربین “صمدیان” بدون آنکه در هیچ لحظه ای خود را به رخ بکشد توانسته بدنیای خصوصی “عباس کیارستمی” وارد شود و اندیشه ها و احساسات او را نشان دهد لحظاتی که کمتر کسی با آن آشناست و ما با دنیای سرشار از احترام به انسانیت کیارستمی از نزدیک آشناتر می گردیم. کارگردان به خوبی توانسته بدون اغراق در ثبت لحظات جهان با شکوه هنرمندانه شعر و عکس کیارستمی وارد شود . صمدیان این فیلم را با قلب خود ساخته و در تک تک انتخاب های پلان های فیلم راز دوستی و رفاقت آنها نمایان می گردد .
کارگردان با کوله باری از بیست و پنج سال راش ابتکارانه به احساسات خویش رجوع می کند و با انتخاب های درخشان انعکاسی تابناک از خورشید عباس کیارستمی عرضه می کند . این نحوه ی نگرش ما را بدرستی با تمامی زوایای روح هنرمند بزرگ سینما ایران و دنیای آرمان گرایانه او آشنا می کند .
فیلم پر از سکانس های درخشان است . سکانس ساحل دریا و مرغابی ها و صدا گذاری این سکانس ها بی نظیر هستند . فیلم تو را بدنیای احساسات پاک کیارستمی می برد و پیدا کردن این لحظات و نشان دادن آن کار بسیار سخت و پیچیده بوده . شروع فیلم با زمستانی سرد آغاز می شود و با پایانی سبز و عاشقانه در میان باغ های زیتون به پایان میرسد . یکی از نکات برجسته فیلم این است که کارگردان توانسته نگرش پر شور سرشار از زندگی در فیلم های کیارستمی را در خود حفظ کند بی انکه بخواهد جا پای او بگذارد .و در آخر آنکه هنگامی که سالن سینما را ترک می کنی تازه دنیای فیلم تو را احاطه می کند و موجی از سرخوشی از زندگی ، تمامی وجودت را فرا می گیر د و می توانی جهان افکارات را با لحظات عاشقانه از زندگی کیارستمی پر کنی.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- معرفی راه یافتگان به بخش رقابتی دومین دورهی جشنواره مهر دوبی
- داوران نهمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشن عکاسان سینمای ایران
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نشست خبری با اهالی رسانه همزمان با گشایش بیستویکمین نمایشگاه تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





